SP2552 Souběžné postižení více vadami 2

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/3/0. 3 bloky pro kombinované studium. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP2552/Kombi01: So 23. 9. 14:00–19:50 učebna 57, Pá 13. 10. 8:00–13:50 učebna 19a, Pá 1. 12. 8:00–13:50 učebna 51, L. Matoušková, P. Röderová
Předpoklady
Absolvována specializace Souběžné postižení více vadami 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je prohloubit znalosti v oblasti vzdělávání a intervence u osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami se zaměřením na specifika edukace.
Výstupy z učení
Student bude schopen pracovat se speciálně pedagogickými metodami (diagnostickými a edukačními) a uplatňovat podpůrná opatření při intervenci osob s těžkým a souběžným postižením více vadami.
Osnova
  • 1. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. 2. Edukace žáků s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami - intervenční opatření, technická podpora. 3. Specifika edukace, determinanty edukace u žáků s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 4. Vývojové zvláštnosti u jedinců s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 5. Podpora dítěte s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 6. Specifika v procesu učení u žáků s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 7. Rozvoj myšlení, paměti, představivosti. 8. Stimulace v oblasti sebeobsluhy a orientace v prostoru. 9. Specifika diagnostiky u žáků s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 10. Strategie a tvorba individuálního vzdělávacího plánu. 11. Autismus – vymezení, charakteristika triády postižení. 12. Autismus – specifika diagnostiky, význam mezioborové spolupráce. 13. Autismus – specifika v edukaci, strategie podpory, TEACH program. 14. Autismus – nové přístupy v edukaci, Son- rice přístup, Model SCERTS. 15. Autismus – specifika v oblasti komunikace.
Literatura
    povinná literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace osob s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami. 2. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2016, 186 s. ISBN 978-80-210-6221-4. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005, 146 s. ISBN 8021038195. info
  • PRIZANT, Barry M. a Thomas FIELDS-MEYER. Jedineční lidé : jiný pohled na autismus. Translated by Tomáš Hakr. Vydání první. Praha: Argo, 2020, 221 stran. ISBN 9788025732533. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 279 s. ISBN 978-80-210-5930-6. info
  • RÖDEROVÁ, Petra. Edukace osob se zrakovým postižením v osobnostním pojetí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 203 s. ISBN 978-80-210-8091-1. info
    doporučená literatura
  • Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. Edited by Zora Janovcová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 48 s. ISBN 8021032049. info
Výukové metody
Interaktivní semináře, diskuse, příklady dobré praxe, videa.
Metody hodnocení
Ústní závěrečná zkouška.
Informace učitele
Další literatura a požadavky vyučujícího budou vždy na začátku semestru upřesněny.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2024.