SP2794 Logopedická a surdopedická intervence v dospělém a seniorském věku

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/4/0. 4 bloky pro kombinované studium. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Naděžda Lasotová, MBA (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP2794/Kombi01: Pá 29. 9. 8:00–13:50 učebna 53, Pá 24. 11. 8:00–13:50 učebna 53, Pá 1. 12. 8:00–13:50 učebna 53, Pá 8. 12. 8:00–13:50 učebna 53, R. Horáková, N. Lasotová
SP2794/Prez01: Po 15:00–18:50 učebna 51, R. Horáková, N. Lasotová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci předmětu bude student/ka ovládat problematiku poskytování logopedické a surdopedické intervence osobám ve věku dospělosti a u seniorů; principy proměny komunikačních schopností v procesu vývoje a stárnutí organismu.
Výstupy z učení
• orientace v možnostech zajištění logopedické a surdopedické intervence v dospělém a seniorském věku,
• schopnost vnímat specifika práce s dospělým člověkem a seniorem;
• orientace v terapeutických přístupech.
Osnova
  • komunikační schopnost v kontextu vývoje a stárnutí organismu;
  • cíle logopedické a surdopedické intervence v dospělém věku a v seniorském věku;
  • specifika logopedické a surdopedické intervence u osob ve věku dospělosti a u seniorů; využití terapeutického materiálu v logopedické a surdopedické intervenci u dospělých a seniorů;
  • poskytování logopedické a surdopedické intervence v rezortu zdravotnictví;v rezortu práce a sociálních věcí;
  • sociální služby;zařízení sociálních služeb poskytující logopedickou a surdopedickou intervenci;
  • výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti;role rodiny a komunikačních partnerů. onemocnění vzniklá v dospělém a seniorském věku s dopadem na poruchy řečových, jazykových, kognitivních funkcí, poruchy polykání a hlasu poruchy hlasu u dospělých – anatomie a fyziologie, terminologie, etiologie, diagnostika, terapie, praktický nácvik poruchy polykání – anatomie a fyziologie, terminologie, etiologie, diagnostika, terapie, praktický nácvik funkční (psychogenní) poruchy komunikace poruchy kognitivních funkcí – terminologie, dělení, rizikové faktory, základní diagnostické metody
Literatura
    povinná literatura
  • Neubauer, K. a kol. (2007) Neurogenní poruchy komunikace u dospělých: diagnostika a terapie. Praha, Portál.
  • DOLEŽALOVÁ, Lenka. Sluchové postižení v období dospělosti a stáří. In PANČOCHA, Karel, Lucie PROCHÁZKOVÁ a Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ et al. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 187-198. ISBN 978-80-210-6306-8. info
  • ŠKODOVÁ, Eva, Ivan JEDLIČKA a KOL. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007, 615 s. ISBN 978-80-7367-340-6. info
    doporučená literatura
  • CSÉFALVAY, Zsolt. Terapie afázie : teorie a případové studie. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 175 s. ISBN 9788073673161. info
Výukové metody
seminář, domácí příprava, seminární práce, diskuze
Metody hodnocení
ústní zkouška s reflexí případové studie
Informace učitele
Další literatura
NOVÁK, A. 2000. Poruchy hlasu u dětí a dospělých – základy anatomie a fyziologie hlasu, diagnostika, léčba, reedukace a rehabilitace hlasu. Praha: Unitisk. VYDROVÁ a kol., 2017. Hlasová terapie. Tobiáš. TEDLA, M. ČERNÝ, M. a kol. 2018. Poruchy polykání. Tobiáš BARTOŠ, A., HANSALÍKOVÁ, M. 2010. Poznejte demenci správně a včas. Praha: Mladá fronta Kučera, M., Frič, M. a kol. 2019. Vokologie I. Funkční diagnostika a léčba hlasových poruch. Praha: Akademie múzických umění. Bužgová R., Kozáková, R. a kol. 2020. Základy paliativní péče v neurologii. Galén. Šlampa, P., Smílek, P. a kol. 2016. Nádory hlavy a krku. Mladá fronta. Vokurka, S. a kol. 2016. Postižení dutiny ústní a trávicího traktu u onkologických pacientů. Current Media. Jirák, R., Holmerová, I. a kol. 2009. Demence a jiné poruchy paměti. Praha: Grada. Šáteková a kol. 2021. Demence: hodnoticí techniky a nástroje. Praha: Grada. Mandysová, P. Škvrňáková, J. 2016. Diagnostika poruch polykání z pohledu sestry. Praha: Grada.
• Kejklíčková, I. (2011). Logopedie v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada.


• Kopečný, P. (2014). Logopedická intervence u osob se zdravotním postižením ve věku mladé dospělosti. Brno: Masarykova univerzita.


• Lechta, V. (2011) Symptomatické poruchy řeči. Praha: Portál.


• Michalík, J. a kol. (2011) Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál.


• Vágnerová, M. (2000) Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál.


• Vališová, A. (2005) Komunikace jako prostředek vzájemného porozumění. Praha: Grada.


• Worrall, L. E., Hickson, L. M. H. (2003) Communication Disability in Aging. From Prevention to Intervention. New York: Thomson.


• Doležalová, L. (2012) Terciární vzdělávání studentů se sluchovým postižením v České republice. Brno: Masarykova univerzita.

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2024.