SP2904 Poruchy autistického spektra

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/2/0. 2 bloky pro kombinované studium. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Sochor, Ph.D. (přednášející)
Poskytovatelé Specifické podpory výuky
Petra Ludvová Hašková, DiS. (zapisovatel)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP2904/Kombi01: So 14. 10. 14:00–19:50 učebna 36, Pá 27. 10. 8:00–13:50 učebna 37, B. Bazalová, P. Sochor
SP2904/Prez01: St 14:00–15:50 učebna 52, B. Bazalová, P. Sochor
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty vědomostmi o poruchách autistického spektra – terminologii, charakteristice postižení, diagnostice, možnostech podpory osob s PAS i jejich rodin, možnostech edukace včetně aktuální situace v oblasti edukace v praxi, možnostech zaměstnání a bydlení, existující odborné literatuře a dokumentech, situaci v oblasti výzkumu PAS a celkové současné situaci osob s PAS v České republice i v zahraničí.
Výstupy z učení
- Student umí charakterizovat PAS
- Zná postupy při diagnostice PAS
- Orientuje se v možnostech edukace dětí s PAS a zná aktuální situaci v praxi
- Má přehled o dostupné odborné literatuře a zná její obsah
- Umí rodičům i učitelům doporučit adekvátní literární i filmové zdroje
- Umí popsat způsoby práce s dětmi s PAS
- Je schopen v konkrétních případech navrhnout postup intervence
Osnova
  • Hlavní témata (osnova):
  • - Terminologie PAS
  • - Současné poznatky
  • - Charakteristika PAS
  • - Diagnostika PAS
  • - Rodiny dětí s PAS
  • - Neziskové organizace zacílené na PAS
  • - Výzkum v oblasti PAS
  • - Podpora dítěte s PAS
  • - Způsoby práce s dětmi s PAS
  • - Možnosti edukace
  • - Stav inkluze žáků s PAS
  • - Případové studie z praxe
  • - Rešerše literatury, filmů, reportáží a přednášek
Literatura
    povinná literatura
  • BAZALOVÁ, Barbora. Autismus v edukační praxi. Vydání první. Praha: Portál, s. r. o., 2017, 207 s. ISBN 978-80-262-1195-2. info
  • Dětský autismus : přehled současných poznatků. Edited by Michal Hrdlička - Vladimír Komárek. 2., doplněné vydání. Praha: Portál, 2014, 211 stran. ISBN 9788026206866. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 183 s. ISBN 978-80-262-0693-4. URL info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 279 s. ISBN 978-80-210-5930-6. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Poruchy autistického spektra. Teorie, výzkum, zahraniční zkušenosti. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2011, 249 s. ISBN 978-80-210-5781-4. info
  • THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra : dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vydání první. Praha: Portál, 2006, 453 stran. ISBN 8073670917. info
Výukové metody
Aktivní účast ve výuce a plnění zadaných úkolů.
Metody hodnocení
Hodnocení průběžné práce zadané vyučujícím, test nebo závěrečná ústní zkouška dle specifikace vyučujícím.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2024.