PdF:SPc316 Poradenství, diagnostika a int - Informace o předmětu
SPc316 Poradenství, diagnostika a intervence v logopedii I.
Pedagogická fakultapodzim 2023
- Rozsah
- 0/0/1.3. 16 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Kateřina Richterová (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SPc316/01: Pá 27. 10. 8:00–13:50 učebna 60, Pá 3. 11. 8:00–13:50 učebna 60, Pá 15. 12. 8:00–11:50 učebna 60, K. Richterová
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace podle § 6a odst. 1 písm. b) vyhl. č. 317/2005 Sb. (k získání kvalifikace speciálního pedagoga) a Studium v oblasti speciálně pedagogických věd podle § 2 vyhl. č. 317/2005 Sb. (k získání kvalifikace učitele dětí a žáků se SVP) (program PdF, C-CV)
- Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace Speciální pedagogiky (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Student získá teoretické znalosti z oblasti vývoje řeči a narušené komunikační osobnosti u dětí předškolního věku. Osvojí si postupy při stimulaci vývoje řeči a jazykových schopností. Bude seznámen s diagnostickými nástroji určenými k posouzení vývoje jazykových schopností. Bude seznámen s jednotlivými druhy narušené komunikační schopnosti u dětí předškolního věku. Získá základní kompetence v oblasti komunikace s klienty a mezioborové spolupráce.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen identifikovat a shrnout důležité mezníky vývoje řeči a jazykových schopností, bude schopen popsat nejčastěji se vyskytující druhy narušené komunikační schopnosti v předškolním věku. Získá základní kompetence v oblasti komunikace s klienty a mezioborové spolupráce.
- Osnova
- Ontogeneze dětské řeči, psychologické a společenské faktory vývoje řeči. Pojetí, klasifikace, sypmtomatologie, diagnostika a terapie jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti Prevence, oblasti speciálně pedagogické diagnostiky logopedické u dětí v předškolním věku
- Literatura
- doporučená literatura
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Koncepce rané logopedické intervence v České republice : teorie, výzkum, terapie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 286 s. ISBN 978-80-210-7561-0. info
- neurčeno
- SMOLÍK, Filip a Gabriela MÁLKOVÁ. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku : osvojování slovní zásoby a gramatiky, rozvoj fonologických schopností a fonologického povědomí, poruchy jazykového vývoje, diagnostika jazykových schopností. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 248 s. ISBN 9788024742403. URL info
- HORŇÁKOVÁ, Katarína, Svetlana KAPALKOVÁ a Marína MIKULAJOVÁ. Jak mluvit s dětmi : od narození do tří let. Translated by Kateřina Slavíková. Vydání první. Praha: Portál, 2009, 167 stran. ISBN 9788073676124. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- Výukové metody
- seminář, diskuse ve třídě.
- Metody hodnocení
- 1.Zpracování případové studie dítěte s narušeným vývojem řeči. 2. Závěrečný písemný test (40 otázek, podmínkou úspěšného zvládnutí je 75% správných odpovědí) 3.Ústní zkouška
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2023, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/SPc316