PdF:DE1A09 Soudobé dějiny (1945-1989) - Informace o předmětu
DE1A09 Soudobé dějiny (1945-1989)
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 2/2/0. 16 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. Marie Koldinská, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jana Vlčková Musilová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Mgr. Marie Koldinská, Ph.D.
Katedra historie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Katedra historie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Čt 17:00–18:50 učebna 50
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
DE1A09/02: St 12:00–13:50 učebna 60, M. Koldinská, J. Vlčková Musilová - Předpoklady
- DE1B06 Dějiny 20. století
Předpokladem je zvládnutí předchozích předmětů z obecných a českých dějin do roku 1945. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Dějepis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-DE3S) (4)
- Pedagogické asistentství dějepisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Student bude schopen aplikovat poznatkový obsah předmětu moderní dějiny v učitelské praxi na základní škole. Na základě vědomostí, jež student získal v průběhu studia, bude schopen porozumět a vysvětlit specifika vývoje po druhé světové válce v jeho politických, hospodářských a společenských souvislostech. Získané informace dokáže využít v diskusi o naléhavých problémech, které se týkají soudobých dějin. Na základě vlastních osvojených poznatků a dovedností povede žáka v učitelské praxi k rozvíjení obdobných dovedností a poznatků na jeho úrovni.
- Výstupy z učení
- Student je schopen osvojená fakta, jejich souvislosti a výklady aplikovat žákům na základní škole. Posluchač je rovněž seznámen s různými typy edukačních situací při osvojování výkladu moderních dějin tak, aby na ně vhodně dokázal reagovat v dějepisné výuce. Posluchač si osvojí znalosti historických procesů, skutečností a jevů. Bude schopen charakterizovat rysy historického vývoje.
- Osnova
- 1. Svět po druhé světové válce. 2. Vznik, formování, fungování a krize východního bloku a pád komunismu ve východním bloku. 2. Studená válka (vznik, příčiny, fáze, průběh, konference/jednání, klíčové osobnosti, ukončení) a její projevy (např. korejská válka, suezská krize, třicetiletá válka v Indočíně, karibská krize, válka ve Vietnamu, válka v Afganistánu apod.). 3. Německá otázka: příčiny rozdělení Německa, vznik a fungování dvou německých států, krize, sbližování a cesta ke sjednocení. 4. Dekolonizace po druhé světové válce (především Afrika a Asie), Hnutí nezúčastněných států. 5. Dějiny evropské integrace. 6. Arabsko-izraelský konflikt. 7. SSSR 1945-1989 (domácí a zahraniční politika např. Stalin, Chruščov, Brežněv, Gorbačov), zahraniční vztahy SSSR (např. USA, Francie, Čína apod.). 8. Západní Evropa 1945-1989 (západní demokracie, formování obranných společenství, vztahy s USA, klíčové osobnosti, konflikty, krize, specifika jednotlivých států apod.). 9. USA 1945-1989 (domácí a zahraniční politika, klíčové osobnosti a události apod.). 10. Blízký a střední východ. 11. Třetí československá republika. 12. Československo po únoru 1948. 13. Politické procesy v padesátých letech 20. století v Československu. 14. Pražské jaro. 15. Normalizace. 16. Československo v roce 1989.
- Literatura
- povinná literatura
- Jaroslav Vaculík – František Čapka: Nástin českých dějin 20. století. Brno: Masarykova univerzita v Brně, pedagogická fakulta 2002. ISBN 80-210-2167-5
- Vladimír Nálevka: Světová politika ve 20. století. 2. vyd. Praha: Nakladatelství Aleš Skřivan ml. 2000. ISBN 80-86493-16-4
- Pavel Bělina (ed.): Dějiny zemí Koruny české. II. Od nástupu osvícenství po naši dobu. 10. vyd. Praha: Paseka 2021. ISBN 978-80-7637-213-9
- doporučená literatura
- Karel Kaplan: Československo v poválečné Evropě: Praha: karolinum 2004. ISBN 80-246-0655-0
- Denis Judd. Impérium. Britská imperiální zkušenost od roku 1765 do současnosti. Praha: B B art 1999. ISBN 80-7257-046-3
- Václava Jandečková: Falešné hranice: akce "Kámen": oběti a strůjci nejutajovanějších zločinů StB 1948-1951.ISBN 978-80-257-2408-8
- Tony Judt: Poválečná Evropa. Její historie od roku 1945. 4. vyd. Praha: Prostor 2021, ISBN 978-80-7260-487-6
- Jan Rychlík: Československo v období socialismu. 1945–1989. Praha: 2020. ISBN 978-80-7601-334-6
- Wayne C. McWilliams – Harry Piotrowski: The World Since 1945. A History of International Relations. 8. vyd. Boulder, Colorado: Lynne Rienner Publishers 2014. ISBN 978-1-62637-174-3
- Karel Pacner: Osudové okamžiky Československa. 4. vyd. Praha: Plus 2018. ISBN 978-80-259-0871-6
- Jan Křen: Čtvrt století střední Evropy. Visegrádské země v globálním příběhu let 1992–2017. Praha: Univerzita Karlova, Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-3977-2
- Keith Lowe: Zdivočelý kontinent. Evropa po druhé světové válce. Praha-Litomyšl: Paseka 2015. ISBN 978-80-7432-603-5
- Výukové metody
- Ve výuce je kombinována teoretická příprava (přednášky) s praktickou činností a nácvik, jak uplatnit metodiku na základní škole. Na seminářích probíhají rozbory dokumentů, videoprezentace, power-pointové prezentace a řízené diskuse k nim.
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška (min. 70 % z celkového počtu bodů), seminární práce a min. 80 % účast na seminářích a studium dvou monografií. Písemná zkouška – k úspěšnému absolvování zkoušky je nutné získat alespoň 70 procent bodů z celkového počtu bodů. Správná odpověď na každou ze třiceti otázek je hodnocena jedním bodem. Podmínkou úspěšného složení testu je 70 procent (tedy 21) správných odpovědí. Stupně hodnocení: A (29–30 správných odpovědí); B (27–28 správných odpovědí); C (25–26 správných odpovědí); D (23–24 správných odpovědí); E (21–22 správných odpovědí); F (20 a méně správných odpovědí). Doporučujeme psát čitelně, nejlépe hůlkovým písmem. Nečitelné odpovědi nebudou hodnoceny. Využívání mobilních telefonů, tabletů, notebooků atp. je při zkoušce zakázáno. Okruky otázek (české a obecné dějiny): 1. Svět po druhé světové válce. 2. Vznik, formování, fungování a krize východního bloku a pád komunismu ve východním bloku. 3. Studená válka (vznik, příčiny, fáze, konference/jednání, ukončení, klíčové osobnosti) a její projevy (např. korejská válka, suezská krize, karibská krize, třicetiletá válka v Indočíně, karibská krize, válka ve Vietnamu, Afganistán apod.). 4. Německá otázka: příčiny rozdělení, vznik a fungování dvou německých států, krize a na cestě k opětovnému sjednocení. 5. Dekolonizace po druhé světové válce (především Asie, Afrika), Hnutí nezúčastněných států. 6. Dějiny evropské integrace. 7. Arabsko-izraelský konflikt. 8. SSSR 1945-1989 domácí a zahraniční politika (např. Stalin, Chruščov, Brežněv, Gorbačov), zahraniční vztahy SSSR (např. USA, Francie, Čína apod.). 9. Západní Evropa 1945-1989 (západní demokracie, formování obranných společenství, vztahy s USA, specifický vývoj jednotlivých států, klíčové osobnosti a události). 10. USA 1945-1989 (domácí a zahraniční politika, klíčové osobnosti a události). 10. Blízký a střední východ. 11. Třetí československá republika. 12. Československo po únoru 1948. 13. Politické procesy v padesátých letech 20. století v Československu. 14. Pražské jaro. 15. Normalizace. 16. Československo a pád komunismu. V případě studijního pobytu Erasmus: 1. seminář – písemná příprava vzorové hodiny (studenti a studentky jsou povinni se před odjezdem na studijní pobyt Erasmus dostavit za vyučujícími a domluvit si téma, které zpracují včetně termínu odevzdání); 2. přednáška – písemná zkouška (studenti a studentky jsou povinni se před odjezdem na studijní pobyt Erasmus dostavit za vyučujícími a domluvit se na průběhu semestru včetně termínu zkoušky).
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/DE1A09