PdF:FC8029 Digitální vzdělávání a AI - Informace o předmětu
FC8029 Digitální vzdělávání a umělá inteligence
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 2/0/0. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Jan Válek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ing. Lubomír Prokeš, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Petr Sládek, CSc. (přednášející)
Bc. Ing. Nikola Straková, PhD. (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jana Jachymiáková
Dodavatelské pracoviště: Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- FC8029/KombiPred01: So 5. 10. 16:00–17:50 učebna 56, So 9. 11. 14:00–15:50 učebna 56, So 30. 11. 16:00–17:50 učebna 56, So 14. 12. 10:00–11:50 učebna 56, L. Prokeš, N. Straková, J. Válek
FC8029/PrezPred01: Čt 11:00–12:50 laboratoř 84, L. Prokeš, P. Sládek, N. Straková, J. Válek - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s potenciálem moderních technologií ve vzdělávání, podpora kreativity, kritického myšlení a rozvoj digitální gramotnosti. Předmět se zaměřuje na fungování umělé inteligence (AI) a na možnosti využití AI ve výuce i mimo ni. Studenti si vyzkouší práci s AI na konkrétních aktivitách do výuky. Budou představeny různé AI nástroje s důrazem na aktuálně nejvyužívanější AI nástroj - chatbot. Studenti budou vedeni k hodnocení možností a limitů chatbotů, aby lépe porozuměli práci s nimi.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- popsat fungování AI a způsoby využití AI technologií v různých nástrojích;
- zhodnotit možnosti a limity AI chatbotů;
- vytvořit přípravu na výuku pomocí AI;
- vytvořit, analyzovat, upravovat a uspořádat text s AI;
- vytvořit a upravovat administrativní texty, dopisy, maily, pozvánky s AI;
- používat AI k sebevzdělávání (překlad, shrnutí odborných textů, trénink dovedností, ...). - Osnova
- Digitální vzdělávání: základní pojmy a obecné uvedení do problematiky.
- AI obecná znalost a fungování.
- AI gramotnost: právní aspekty, limity, zneužití, dezinformace, deepfakes.
- Chatboti: strukturované prompty pro učitele, zadávání úkolů pomocí AI, podpora projektových a badatelsky orientovaných metod, kreativní a kritické myšlení žáků pomocí AI.
- Chatboti: práce s textem, pomoc s učitelskou administrativou, sebevzdělávání, projektování výuky.
- Další AI nástroje pro pedagogickou praxi: generování obrázků, avatarů, zvuku.
- Literatura
- doporučená literatura
- LANE, Dale. Strojové učení pro děti : projektově založený úvod do umělé inteligence. Translated by Jáchym Flídr. Vydání první. V Praze: Eva Nečasová, 2022, xxvi, 259. ISBN 9788011015206. info
- neurčeno
- Shields, C. (2023). ChatGPT for Teachers and Students. Craig Shields.
- Baker, P. (2023). ChatGPT For Dummies. Velká Británie: Wiley.
- Sidorkin, A. M. (2024). Embracing Chatbots in Higher Education: The Use of Artificial Intelligence in Teaching, Administration, and Scholarship. Velká Británie: Taylor & Francis.
- Sonne, S. (2024). The AI Chatbot for teachers. Halcyon Time.
- Výukové metody
- Výklad, diskuze, praktické ukázky, práce s PC
- Metody hodnocení
- Závěrečný projekt a vzájemná reflexe
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/FC8029