PdF:HV001 Hra na druhý nástroj - Informace o předmětu
HV001 Hra na druhý nástroj
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. Petr Hala, Ph.D. et Ph.D. (cvičící)
prof. PhDr. Judita Kučerová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Ondřej Musil, Ph.D. (cvičící)
Mgr. František Ostrý, Ph.D. (cvičící)
MgA. Eduard Tomaštík, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Marek Sedláček, Ph.D.
Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra hudební výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- HV001/01: Po 10:00–10:50 kancelář vyučujícího, O. Musil
HV001/02: Po 12:00–12:50 učebna 20, E. Tomaštík
HV001/03: Po 13:00–13:50 kancelář vyučujícího, O. Musil
HV001/04: Po 9:00–9:50 kancelář vyučujícího, O. Musil
HV001/05: Čt 14:00–14:50 kancelář vyučujícího, F. Ostrý
HV001/06: Po 13:00–13:50 učebna 20, E. Tomaštík
HV001/07: Út 14:00–14:50 kancelář vyučujícího, F. Ostrý - Předpoklady
- Hra na kytaru:
Předpokladem pro absolvování předmětu v seminární skupině "Začatečníci" je alespoň základní znalost hudební teorie. Vstupními požadavky pro skupinu "Mírně pokročilí" jsou: orientace na hmatníku do V. polohy, akordy v základní poloze (dur, moll, 7, 7maj), techniky akordové hry, přiznávkový doprovod a akordový rozklad ("vybrnkávání"). Úroveň "Pokročilí" vyžaduje znalost výše uvedeného spolu se základní znalostí doprovodu různých hudebních žánrů, elementární hry z not a předpoklady pro pokročilé techniky hry. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 21/25, pouze zareg.: 0/25 - Mateřské obory/plány
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-HV3S) (2)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-MA)
- Hudební výchova se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu je vybavit hráče základními dovednostmi ve hře na daný nástroj, popř. rozvíjet jejich dosavadní instrumentální dovednosti a schopnosti pro hudebně-pedagogické účely i možnosti vlastní umělecké seberealizace. V různých semestrech se obsahová část předmětu liší.
- Výstupy z učení
- Instrumentalista začátečník získá technické základy hry na vybraný nástroj (klavír, kytara, cimbál). Získá základní dovednosti v užívání těchto nástrojů s ohledem na jejich funkčnost v daném okamžiku (nástroj plní roli sólového nebo doprovodného instrumentu - doprovody k písním). Pokročilý instrumentalista zdokonaluje technickou a přednesovou úroveň své hry, rozšiřuje svůj repertoár.
- Osnova
- Hra na klavír (František Ostrý): 1. Hra jednoduchých melodií v basovém klíči, 2. Koordinace pohybů obou rukou, 3. Základy pedalizace, 4. Vybrané stupnice, 5. Vybrané akordy, 6. Základy doprovodu lidových písní, 7. Hra akordů v závislosti na struktuře tóniny, 8. Hlasová cvičení v dur, 9. Kadence T –S –D7 –T ve všech durových a mollových tóninách v úzké harmonii, 10. Diatonická modulace přes mollovou subdominantu, 11. Transpozice lidových písní, 12. Základní principy doprovodu písní z nonartificiální oblasti
- Hra na kytaru (Ondřej Musil): 1. Informace o nástroji, správné držení a princip hry, 2. Nácvik hry levou a pravou rukou, 3. Orientace na hmatníku, 4. Hra jednohlasu (stupnice), 5. Hra intervalů, 6. Akordy, 7. Problematika akordových značek, 8. Kadence, 9. Základní druhy kytarového doprovodu, 10. Doprovod písní se zpěvem, 11. Základy hry z not, 12. Specifika doprovodu různých hudebních žánrů, 13. Základy hry na další strunné drnkací nástroje (ukulele, el. kytara, baskytara)
- Hra na cimbál (Eduard Tomaštík): 1. Základní orientace v nástrojové menzuře, 2. Základy stability instrumentalisty v závislosti na tvaru nástroje, 3. Postavení rukou v cimbálové hře - základní funkce zápěstí, 4. Postupné připojování pedálu a prvotní koordinace rukou a nohy, 5. Stupnice a akordy dur, moll do dvou křížků a dvou béček v návaznosti na správné kladení paliček, 6. Jednoduché lidové táhlé písně - hra melodie v malé a jednočárkované oktávě, 7. Jednoduché lidové rytmické písně - hra melodie v malé a jednočárkované oktávě, 8. Základní harmonické funkce (T, S, D7, T) do dvou křížků a dvou béček, 9. Jednoduchý doprovod lidových táhlých lidových písní dvou křížků a dvou béček - schopnost transpozice, 10. Jednoduchý doprovod lidových rytmických lidových písní dvou křížků a dvou béček -schopnost transpozice, 11. Schopnost doprovodit táhlou melodii základní basovou linkou.
- Literatura
- doporučená literatura
- KOTÍK, Josef. Praktická příručka pro kytaristy. Supraphon: Praha, 1988.
- BRADA, Vojtěch. 30 osmitaktových cvičení zběhlosti pro cimbál. Brno: M. Zeman, 1997.
- Věneček z rozmarýnu Fanoše Mikuleckého. Břeclav: Okresní pedagogické středisko, 1989.
- DADÁK, Jaromír. Čtyři koncertní etudy. Brno: M. Zeman, 1996.
- PAULŮ, Petr a Jiří MECA. Breviář klasického kytaristy. P&R Centrum: Praha, 1993. ISBN 80-85333-02-3.
- ORÁČ, Ctirad. Akustická doprovodná kytara (nejen) pro začátečníky. Brno: Ctirad Oráč - Outdooring.cz, 2009. ISBN 978-80-9043-610-7.
- JIRMAL, Jiří. Škola hry na kytaru pro začátečníky. 4. vydání. Editio Bärenreiter: Praha, 2014. ISBN 979-0-2601-0346-7.
- BLÁHA, Vladislav. Dějiny kytary s přihlédnutím k literatuře nástroje. Vyd. 1. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2012, 271 s. ISBN 9788074600203. info
- CRHA, Bedřich a Petr HALA. Technika klavírního doprovodu lidových písní. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 115 s. ISBN 9788021046597. info
- Výukové metody
- Praktická cvičení. Kolektivní hra. Teoretická příprava. Diskuze.
- Metody hodnocení
- Forma ukončení: zápočet
Požadavky k ukončení: hra vybraných písní a skladeb zvolených s ohledem na technickou úroveň hry studentů. Znalost základní teorie a metodiky hry. Domácí příprava. Účast na výuce. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/HV001