IPP02 Vstupní pedagogická praxe

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1 týden v PS / 2 dny v KS. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Tereza Češková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Lucie Grůzová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Horčička (přednášející)
Mgr. Alžběta Jurasová (přednášející)
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Veronika Rodová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Teresa Vicianová (přednášející)
Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D. (přednášející)
Bc. Denisa Foltová, DiS. (pomocník)
Garance
doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
IPP02/Kombi01: Pá 20. 9. 16:00–17:50 učebna 30, Pá 6. 12. 15:00–16:50 učebna 36, J. Havel, V. Rodová
IPP02/PrezSem01: Pá 20. 9. 9:00–12:50 učebna 1, T. Češková, L. Grůzová, J. Havel, P. Najvar, V. Najvarová, V. Rodová, P. Vystrčilová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem vstupní praxe je poskytnout nastupujícím studentům počáteční empirickou orientaci v současné primární škole tak, aby se potvrdila jejich profesní motivace. Reflexe zážitků z této praxe budou přispívat k porozumění tématům studijního předmětu úvod do pedagogiky a psychologie.
Výstupy z učení
Na konci kurzu bude student umět: Popsat vlastními slovy edukační realitu v různých primárních školách. Využít záznamy z hospitací a jejich reflexí při základní orientaci v terminologii pedagogiky a psychologie.
Osnova
  • V prezenční formě studia probíhá praxe blokově po dobu jednoho týdne v samotném úvodu podzimního semestru. Studující společně s metodikem praxe hospitují na různých primárních školách (státní, soukromá, alternativní, speciální…), přičemž jedna návštěva je realizována v mateřské škole). V hospitačních záznamech reflektují edukační prostředí v navštívených školách, práci učitelů a postavení žáků. Každá návštěva je bezprostředně reflektována ve společné diskusi s metodikem praxe. V kombinované formě studia probíhá tato praxe blokově ve dvou dnech, které si studující sami volí během podzimního semestru. V rámci vstupní praxe studující hospitují na různých primárních školách (státní, soukromá, alternativní, speciální…), přičemž jedna návštěva může být realizována v mateřské škole. V hospitačních záznamech reflektují edukační prostředí v navštívených školách, práci učitelů a postavení žáků. Záznamy jsou reflektovány ve společné diskusi s metodiky praxe.
Literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro ZV (2013). Praha: MŠMT. Dostupné z: http://www.nuv.cz/file/318/
  • FILOVÁ, Hana. Příručka pro fakultní cvičné učitele aneb Jak vést pedagogické praxe studentů učitelství 1.stupně základní školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 92 s. ISBN 978-80-210-6619-9. info
  • JANÍK, Tomáš a Petr NAJVAR. Fred A. J. Korthagen - Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 294 s. ISBN 978-80-7315-221-5. info
  • PRŮCHA, Jan. Učitel : současné poznatky o profesi. Vydání první. Praha: Portál, 2002, 154 stran. ISBN 8071786217. info
Výukové metody
náslechy, rozbory, asistentské práce
Metody hodnocení
portfolio, zápočet
Informace učitele
http://katedry.ped.muni.cz/primarni-pedagogika/pro-studenty-zs/praxe-zs
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/IPP02