PdF:IPS03 Vývojová psychologie - Informace o předmětu
IPS03 Vývojová psychologie
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Bc. Šárka Hlaváčová (cvičící)
Mgr. Irena Kolčárková (cvičící)
Mgr. Jana Sklepníková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Tereza Škubalová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Sekaninová
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- IPS03/KombiPred01: Pá 27. 9. 8:00–9:50 učebna 30, Pá 4. 10. 18:00–19:50 učebna 30, Pá 11. 10. 18:00–19:50 učebna 30, Pá 8. 11. 17:00–18:50 učebna 30, T. Kohoutek
IPS03/PrezPred01: Út 19:00–19:50 učebna 35, T. Kohoutek
IPS03/PrezSem01: každé liché pondělí 11:00–12:50 učebna 24, T. Kohoutek, I. Kolčárková
IPS03/PrezSem02: každé liché úterý 17:00–18:50 učebna 32, T. Kohoutek
IPS03/PrezSem03: každé liché pondělí 14:00–15:50 učebna 38, J. Sklepníková
IPS03/PrezSem04: každé sudé úterý 9:00–10:50 učebna 38, Š. Hlaváčová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS15) (2)
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět seznamuje se základními principy a zákonitostmi psychického vývoje, se základními charakteristikami jednotlivých fází lidského vývoje a především s věkovými zvláštnostmi dětí a dospívajících. Zabývá se různými aspekty vývoje počínaje vývojem tělesným a motorickým, přes vývoj kognitivní, emoční, morální, volní, vývoj sociální a vývoj vztahů až po vývoj osobnosti, sebepojetí a identity. Věnuje se i otázkám výchovy, vztahů mezi generacemi a adekvátního chápání dětí a dospívajících v jednotlivých ontogenetických etapách. Důraz je kladen na poznání zvláštností a přístup k dětem mladšího školního věku. Cílem je vybavit studenty základními teoretickými poznatky vývojové psychologie. Studenti se budou umět orientovat v reprezentativních vývojových teoriích, které mají přesah do pedagogických disciplín; porozumí specifikům jednotlivých stádií lidské ontogeneze od raného dětství po dospělost; budou znát vývojové možnosti i typické problémy; porozumí principům vývojové změny, kritického a senzitivního období a vývojové krize; budou umět aplikovat znalosti o změnách ve vývoji jednotlivých psychických funkcí především u školních dětí.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu budou studující schopni:
- orientovat se v reprezentativních vývojových teoriích, které mají přesah do pedagogických disciplín;
- porozumět specifikům jednotlivých stádií lidské ontogeneze od raného dětství po dospělost, znát vývojové možnosti i typické problémy;
- porozumět principům vývojové změny, kritického a senzitivního období a vývojové krize;
- aplikovat znalosti o změnách ve vývoji jednotlivých psychických funkcí u dětí;
- znát potřeby, související se sociálním a emočním vývojem dětí a dospívajících;
- aplikovat informace o postupných změnách vývoje psychiky v individuálním přístupu k výchově a vzdělávání dětí;
- orientačně uvažovat o narušení psychického vývoje. - Osnova
- 1. Vývojová psychologie v systému psychologických disciplín; hlavní činitelé vývoje.
- • 2. Vývojová změna; kritická a senzitivní období; periodizace lidské ontogeneze.
- • 3. Vývojové úkoly a krize (Erikson); kognitivní vývoj (Piaget); morální vývoj (Kohlberg).
- • 4. Raný vývoj: prenatální období, novorozenec, kojenec a batole.
- • 5. Teorie raného citového přilnutí (Bowlby, Ainsworthová), koncepce psychické deprivace v dětství (Matějček).
- • 6. Předškolní věk: charakteristiky emočního, sociálního a kognitivního vývoje. Hra, kresba, školní zralost.
- • 7. Školní věk: charakteristiky emočního, sociálního a kognitivního vývoje; školní neúspěšnost.
- • 8. Adolescence: charakteristiky emočního, sociálního a kognitivního vývoje. Utváření a změny sebepojetí. Vývoj identity, stavy identity (Marcia).
- • 9. Poruchy psychického vývoje.
- Literatura
- povinná literatura
- VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. 2. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 2012, 531 s. ISBN 978-80-246-2153-1. info
- doporučená literatura
- THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie : proměny lidské psychiky od početí po smrt. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 575 stran. ISBN 9788026207146. info
- LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2006, 368 stran. ISBN 9788024712840. URL info
- neurčeno
- LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Vyd. 4., dopl., V nakl. Karo. Praha: Karolinum, 2011, 399 s. ISBN 9788024619835. URL info
- ERIKSON, Erik H. Dětství a společnost. Vyd. 1. Praha: Argo, 2002, 387 s. ISBN 8072033808. info
- PIAGET, Jean a Bärbel INHELDEROVÁ. Psychologie dítěte [Piaget, 2001]. Vyd. 4., v Portálu 3. Praha: Portál, 2001, 143 s. ISBN 80-7178-608-X. info
- GEDDES, Heather. Attachment in the classroom : the links between children's early experience, emotional well-being and performance in school. First published. London: Worth Publishing, 2006, vii, 152. ISBN 9781903269084. info
- HARRIS, Margaret. Exploring developmental psychology: Understanding theory and methods. Sage: 2008.
- DITTRICHOVÁ, Jaroslava, Mechthild PAPOUŠEK a Karel PAUL. Chování dítěte raného věku a rodičovská péče. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, 188 s. ISBN 8024703998. info
- Výukové metody
- přednášky, skupinová diskuse, průběžné studium
- Metody hodnocení
- kolokvium - písemný test (65 % úspěšnost) nebo rozprava
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/IPS03