NJ_M404 Didaktika literatury I

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/1/0. 8 hodin v kombinované formě. 2 kr. (plus 2 za k). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Ing. Petr Pytlík, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jana Veličková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Jana Veličková, Ph.D.
Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra německého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Interesse an der deutschsprachigen Literatur.

Česky: Zájem o německy psanou literaturu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 22 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Das Ziel des Kurses ist es, (1) die Studierenden mit den Prinzipien, Ansätzen und Methoden zur Arbeit mit literarischen Texten im DaF-Unterricht bekannt zu machen und (2) die Fähigkeit der Studierenden zu entwickeln, diese Prinzipien sowie die behandelten Ansätze und Methoden bei der Arbeit mit literarischen Texten im DaF-Unterricht umzusetzen.

Česky: Cílem kurzu je (1) seznámit studující s principy a přístupy, resp. metodami práce s literárními texty ve výuce němčiny jako cizího jazyka; a (3) rozvíjet schopnost studujících tyto principy aplikovat při práci s literárními texty (nejen) pro děti a mládež ve výuce němčiny jako cizího jazyka.
Výstupy z učení
Am Ende dieses Kurses können die Studierenden (1) die grundlegenden Prinzipien sowie Ansätze und Methoden der Arbeit mit literarischen Texten im DaF-Unterricht (1) beschreiben und (2) effektiv anwenden.P>
Česky: Na konci tohoto předmětu budou studující schopni (1) popsat a (2) efektivně aplikovat základní principy, přístupy a metody práce s literárními texty ve výuce němčiny jako cizího jazyka.
Osnova
  • Literaturdidaktik, Prinzipien der Arbeit mit literarischen Texte nim DaF-Unterricht, Methoden der Arbeit mit literarischen Texten im FSU, Multimodalität im Literaturunterricht, Lehrwerkanalyse, Didaktisierung ausgewählter Gattungen der deutschsprachigen literarischen Texte: Kurzerzählungen, Lyrik, Comics, Lieder etc.
  • Česky: Literární didaktika, principy, přístupy a metody práce s literárními texty ve výuce němčiny jako cizího jazyka. Didaktizace vybraných žánrů německy psané literatury: krátké povídky, lyrické žánry, obrázkové knihy, komiksy, písničky a další.
Literatura
  • HILLE, Almut a Simone SCHIEDERMAIR. Literaturdidaktik Deutsch als Fremd- und Zweitsprache : eine Einführung für Studium und Unterricht. Tübingen: Narr Francke Attempto, 2021, 342 stran. ISBN 9783823383710. info
  • BADSTÜBNER - KIZIK, Camilla a Věra JANÍKOVÁ. Linguistic Landscape und Fremdsprachendidaktik: Perspektiven für die Sprach-, Kultur- und Literaturdidaktik. Peter Lang, 2018. info
  • MITTERER, Nicola. Das Fremde in der Literatur : zur Grundlegung einer responsiven Literaturdidaktik. Bielefeld: Transcript, 2016, 292 stran. ISBN 9783837634228. info
  • BISCHOF, Monika, Viola KESSLING a Rüdiger KRECHEL. Landeskunde und Literaturdidaktik. Edited by Swantje Ehlers - Herrad Meese. Berlin: Langenscheidt, 1999, 183 s. ISBN 346849677X. info
Výukové metody
Seminar

Česky: seminář
Metody hodnocení
Der Kurs kann nach eigener Wahl der Teilnehmer entweder mit einem „Zapocet“ oder einem „Kolokvium“ abgeschlossen werden. Für das "Zapocet" müssen die Studierenden einen deutschsprachigen Text nach eigener Wahl im Team didaktisieren, diese Didaktisierung mit dem Team im Seminar präsentieren und anschließend schriftlich festhalten. Da es sich um Teamarbeit handelt, muss in der schriftlichen Didaktisierung genau beschrieben werden, wie sich jedes Team-Mitglied an der Ausarbeitung der Didaktisierung beteiligt hat. Für das "Kolokvium" muss zusätzlich noch eine individuelle Seminararbeit zu einer Methode der Arbeit mit literarischen Texten im DaF-Unterricht ausgearbeitet werden. Aktive Mitarbeit im Kurs wird erwartet.

Česky: Kurz je dle vlastní volby možno ukončit buď zápočtem nebo kolokviem. Pro ukončení zápočtem studenti připraví skupinovou didaktizaci vybraného textu z oblasti německy psané literatury pro děti a mládež, tuto didaktizaci pak v semináři odprezentují a v písemné podobě odevzdají. Vzhledem k tomu, že se jedná o skupinovou práci musí být v písemné podobě didaktizace uvedeno, jak se který člen skupiny podílel na práci. Při ukončení kolokviem vypacují studenti kromě výše uvedeného ještě seminární práci k jedné z metod práce s literárními texty ve výuce němčiny jako cizího jazyka. Očekává se aktivní účast na seminářích.
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Dieses Seminar ergänzt die Vorlesung "NJ_L400 Literatur für Kinder und Jugendliche".
Studierenden im Auslandsaufenthalt wird der ISP (Individueller Studienplan) anerkannt, und es wird ihnen ermöglicht, die Anforderungen (nach Vereinbarung mit den Dozierenden zu Beginn des jeweiligen Semesters) in Distanzform zu erfüllen.


Česky: Seminář doplňuje přednášku "NJ_L400 Literatura pro děti a mládež". Studujícím na mobilitě v zahraničí bude uznán ISP a bude jim umožněno splnit požadavky distanční formou dle individuální dohody s vyučujícím předmětu na začátku daného semestru.

Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.