OVmk02 Didaktika mediální výchovy

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (přednášející)
Mgr. Barbora Vacková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Barbora Vacková, Ph.D.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět v teoretické části přiblíží základní pojmy spojené s mediální výchovou a jejími pricipi, dále se zaměří na politickou reklamu. Praktická část se bude zabývat didaktickou transformací tohoto tématu do výuky, jako příkladem didaktizace mediální témat obecně. V předmětu je prostor pro vlastní náměty studujících.
Výstupy z učení
Účastník vysvětlí základní pojmy týkající se politické reklamy, popíše a prezentuje relevantní výukové metody a aktivity vhodné pro výuku tohoto tématu.
Osnova
  • Téma 1: Principy mediálního vzdělávání a koncept mediální gramotnosti: Úvod do problematiky, konceptualizace mediálního vzdělávání, situace v ČR. Seznámení s dostupnými mteriály a přístupy k mediálnímu vzdělávání Téma 2: Ukotvení tématu v kurikulu – RVP ZV a další dokumenty: klíčové kompetence, vzdělávací obory, průřezová témata Téma 3: Úvod do politické reklamy: definice politické reklamy a její vývoj; cíle a dopady politické reklamy. Téma 4: Persuasivní techniky v politické reklamě; politická reklama a problém desinformací. Téma 5: Etika v politické reklamě: regulace politické reklamy a pozitivní a negativní typy reklamy Téma 6: Didaktická transformace tématu politické reklamy a) didaktická východiska pro transformaci tématu do výuky, ukázky a rozbor vybraných výukových aktivit a materiálů b) prezentace vytvořených výukových materiálů účastníků, zpětná vazba – diskuse (4 výukové hodiny)
Literatura
  • Lebedová, E., & Šaradín, P. (2008). Negativní kampaně a politická reklama ve volbách. Periplum.
  • MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2021. info
  • KŘEČEK, Jan. Politická komunikace : od res publica po public relations. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 169 s. ISBN 9788024735368. URL info
  • LEBEDOVÁ, Eva. Voliči, strany a negativní kampaň : politická komunikace v České republice. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2013, 264 s. ISBN 9788074191589. info
  • KUBÁČEK, Jan. Slovník politického managementu a volebního marketingu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 103 s. ISBN 9788024740133. URL info
  • EIBL, Otto, Roman CHYTILEK, Anna MATUŠKOVÁ, Barbora PETROVÁ, Radovan BRTNÍK, Miloš GREGOR, Lenka HRBKOVÁ, Silvia HUDÁČKOVÁ, Oto KÓŇA, Marcela KRÁLIKOVÁ, Alena MACKOVÁ, Eva PAVLOVÁ, Tomáš ŠKRHA a Michal ŽIŽLAVSKÝ. Teorie a metody politického marketingu. 1. vyd. Brno: CDK, 2012, 341 s. mimo edici. ISBN 978-80-7325-281-6. info
  • BAKER, Frank W. Political campaigns and political advertising : a media literacy guide. Edited by David Considine. Santa Barbara, Calif.: Greenwood Press, 2009, xxvi, 196. ISBN 9780313347559. info
  • VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie reklamy : nové trendy a poznatky. 3. rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 294 s. ISBN 9788024721965. info
  • MIČIENKA, Marek a Jan JIRÁK. Základy mediální výchovy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 295 s. ISBN 9788073673154. info
  • JABŁOŃSKI, Andrzej. Politický marketing : úvod do teorie a praxe. Translated by Lubomír Kopeček. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2006, 203 s. ISBN 8073640112. info
Výukové metody
vysvětlování, diskuse, samostatná práce, skupinová práce
Metody hodnocení
zkouška formou hodnocené seminární práci (včetně její prezentace)
Další komentáře
Studijní materiály
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/OVmk02