RJ2043 Didaktika ruského jazyka 3

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. v kombinovaném studiu 24 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Janina Krejčí, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Janina Krejčí, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
RJ2043/Kombi01: Pá 20. 9. 10:00–11:50 učebna 63, Pá 11. 10. 12:00–13:50 učebna 62, Pá 25. 10. 12:00–13:50 učebna 62, Pá 15. 11. 10:00–11:50 učebna 63, Pá 29. 11. 12:00–13:50 učebna 63, S. Koryčánková
RJ2043/Prez01: Po 16. 9. 10:00–11:50 učebna 62, Po 23. 9. 10:00–11:50 učebna 62, Po 30. 9. 10:00–11:50 učebna 62, Po 7. 10. 10:00–11:50 učebna 62, Po 14. 10. 10:00–11:50 učebna 62, Po 21. 10. 10:00–11:50 učebna 62, Po 4. 11. 10:00–11:50 učebna 62, Po 11. 11. 10:00–11:50 učebna 62, S. Koryčánková
Předpoklady
Absolvování předmětů Didaktika ruského jazyka 1 a 2.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s dalšími aspekty rozvoje interkulturní komunikační kompetence žáků ZŠ ve výuce RJ:
- s metodikou výuky mediace;
- s metodikou výuky dějin, reálií a kultury Ruska.
Dalším cílem je nastudování:
- způsobů motivace žáků k výuce cizího jazyka,
- principů kontroly znalostí a dovedností žáků vzhledem k rozvoji interkulturní komunikační kompetence v RJ a poskytování korektivní zpětné vazby,
- principů (sebe)reflexe vyučování.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu student bude schopen:
- ovládat principy rozvoje mediačních dovedností žáků;
- navrhnout cvičení pro výuku dějin, kultury a reálií v hodinách RJ na ZŠ;
- aplikovat principy kontroly a hodnocení výsledků výuky RJ na ZŠ pro poskytnutí učitelské korektivní zpětné vazby a motivaci žáků k výuce RJ;
- znát principy (sebe)reflexe vyučování.
Osnova
  • 1. Mediace jako komunikační dovednost. Rozvoj mediačních dovedností ve výuce ruského jazyka.
  • 2. Výuka dějin, reálií a kultury Ruska v hodinách ruského jazyka na ZŠ.
  • 3. Kontrola a hodnocení ve výuce ruského jazyka; jejich typy, cíle a principy hodnocení.
  • 4. Korektivní zpětná vazba ve výuce ruského jazyka: typy, principy a specifika poskytování.
  • 5. Motivace k učení se cizího jazyka. Rozvoj strategií učení a podpora autonomie žáků.
  • 6. Reflexe vyučování.
Literatura
    povinná literatura
  • Council of Europe. (2020). COMMON EUROPEAN FRAMEWORK OF REFERENCE FOR LANGUAGES: LEARNING, TEACHING, ASSESSMENT COMPANION VOLUME WITH NEW DESCRIPTORS. Strasbourg: CE
  • MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2021. info
    doporučená literatura
  • JANÍK, Tomáš, Monika ČERNÁ, Petra VYSTRČILOVÁ, Helena VAĎUROVÁ, Jan NEHYBA, Petr SVOJANOVSKÝ, Karel PICKA, Katarína SLEZÁKOVÁ, Lenka SLEPIČKOVÁ a Jana KRATOCHVÍLOVÁ. Postupy a nástroje pedagogické evaluace pro (budoucí) učitele. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2021, 95 stran. ISBN 9788021099562. info
  • MAREČKOVÁ, Pavla. (Ne)Ztraceno v překladu: Nové pojetí mediace v Dodatku k SERRJ. Cizí jazyky. Praha: Univerzita Karlova, 2021, roč. 64, č. 3, s. 3-16. ISSN 1210-0811. URL info
  • HANUŠOVÁ, Světlana. Lojová, G., Vlčková, K. (20011). Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál. (Recenze). 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 2014, 3 s. Pedagogika, roč. 64, č. 2. ISSN 0031-3815. info
  • VLČKOVÁ, Kateřina. Nepřímé strategie učení cizímu jazyku. Edited by Petr Novotný. 2002, 117 s. URL info
Výukové metody
Přednáška, seminář, workshopy, plnění skupinových a individuálních úkolů, portfolio
Metody hodnocení
Ústní zkouška v ruském jazyce
Vyučovací jazyk
Ruština
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/RJ2043