RJ2046 Kompetence učitele ruštiny

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. v kombinovaném studiu 24 hod. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Úroveň ruského jazyka B2/C1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je pochopení Kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství, zkvalitnění vlastní přípravy na profesi učitele/ky ruského jazyka na základních školách. Předmět je dále zacílen na schopnosti rozpoznání, popisu a implementaci profesních kompetencí potřebných pro výuku ruštiny a sloužících ke kvalitnímu profilu absolventa/tky učitelství ruštiny.
Výstupy z učení
Student učitelství se bude orientovat v nárocích na kvalitu výuky na ZŠ/SŠ a v činnostech bezprostředně s výukou souvisejících, rozlišovat žádoucí a nežádoucí jednání při přípravě, realizaci a evaluaci výuky. Bude umět posuzovat stav profesních kompetencí nezbytných pro plánování, realizaci a evaluaci výuky. Bude umět reflektovat svůj profesní pokrok v průběhu pedagogických praxí a systematicky zlepšovat úroveň svých profesních kompetencí. Bude spoluutvářet sdílené porozumění tomu, co je to kvalita výuky, a bude sjednocovat aktéry podílející se na pregraduální přípravě budoucích učitelů.
Osnova
1. Oblasti profesních kompetencí absolventa učitelství (ruského jazyka). Využívání kompetenčních modelů ve výuce ruštiny. Shrnutí zkušeností z praxe. 2. Didaktické zprostředkování obsahu vyučování ruštiny žákům a žákyním v souladu s jejich vzdělávacími potřebami. 3. Ruský jazyk a literatura: obsah a kritéria znalosti oboru Principy a způsoby zprostředkování ruského jazyka a literatury žákům ZŠ. 4. Nastavení cílů výuky, harmonogramu jejich splnění, metod a prostředků jejich dosažení a (sebe)reflexe. Formulace a realizace vlastních cílů žáků a žákyň. 5. Učení (se) a vytváření prostředí pro výuku v rámci celého systému (školního) vzdělávání, v prostředí školy, třídy a jiného (mimoškolního) prostoru. 6. Plánování výuky ruštiny na ZŠ. Vedení a reflexe výuky ruštiny na ZŠ. 7. Sumativní a formativní hodnocení, zohlednění individuálního pokroku žáků a žákyň, poskytnutí zpětné vazby. Nastavení kritérií pro hodnocení a podpora sebehodnocení a vzájemného hodnocení vlastního učení. 8. Kritéria a principy hodnocení učení (se) ruštiny na ZŠ. 9. Spolupráce s kolegy a kolegyněmi ve prospěch žáků a žákyň a podpora společného profesního růstu. Mezipředmětová, mezioborová, profesní a odborná spolupráce. Spolupráce s rodiči. 10. Sebepojetí v roli učitele či učitelky ruštiny. Práce na svém profesním rozvoji a růstu. Stanovení rozvojového cíle a maximalizace pozitivního dopadu na učení svých žáků a žákyň ve výuce ruštiny. 11. Profesní rozvoj učitele, etika a dušení zdraví. 12. Vlastní (sebe)reflexe přípravy na povolání učitele. Osvojené kompetence učitele ruštiny.
Literatura
    povinná literatura
  • https://www.msmt.cz/uploads/kompetencni_ramec_absolventa_2023_10.pdf
  • Kratochvílová J., Svojanovský P. et al. (2020). Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství. Masarykova univerzita. https://www. ped.muni.cz/pedagogika/wp-content/uploads/2020/11/Standard-kvality-profesnich-kompetenci-online1.pdf
    neurčeno
  • Klečková, G., Hanušová S., a kol. (2019). Rámec profesních kvalit učitele cizího jazyka. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. https://www.npi.cz/images/publikace/ramec_profesnich_kvalit_ucitele_ciziho_jazyka.pdf
Výukové metody
Diskuse o učitelské praxi a metodách výuky. Reflexe učitelských postupů ve výuce ruštiny. Mini výstupy.
Metody hodnocení
Kolokvium.
Vyučovací jazyk
Ruština
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2025.