RJ2046 Kompetence učitele ruštiny

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. v kombinovaném studiu 24 hod. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D.
Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Helena Rytířová
Dodavatelské pracoviště: Katedra ruského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Úroveň ruského jazyka B2/C1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je pochopení Kompetenčního rámce absolventa a absolventky učitelství, zkvalitnění vlastní přípravy na profesi učitele/ky ruského jazyka na základních školách. Předmět je dále zacílen na schopnosti rozpoznání, popisu a implementaci profesních kompetencí potřebných pro výuku ruštiny a sloužících ke kvalitnímu profilu absolventa/tky učitelství ruštiny.
Výstupy z učení
Student učitelství se bude orientovat v nárocích na kvalitu výuky na ZŠ/SŠ a v činnostech bezprostředně s výukou souvisejících, rozlišovat žádoucí a nežádoucí jednání při přípravě, realizaci a evaluaci výuky. Bude umět posuzovat stav profesních kompetencí nezbytných pro plánování, realizaci a evaluaci výuky. Bude umět reflektovat svůj profesní pokrok v průběhu pedagogických praxí a systematicky zlepšovat úroveň svých profesních kompetencí. Bude spoluutvářet sdílené porozumění tomu, co je to kvalita výuky, a bude sjednocovat aktéry podílející se na pregraduální přípravě budoucích učitelů.
Osnova
  • 1. Oblasti profesních kompetencí absolventa učitelství (ruského jazyka). Využívání kompetenčních modelů ve výuce ruštiny. Shrnutí zkušeností z praxe. 2. Didaktické zprostředkování obsahu vyučování ruštiny žákům a žákyním v souladu s jejich vzdělávacími potřebami. 3. Ruský jazyk a literatura: obsah a kritéria znalosti oboru Principy a způsoby zprostředkování ruského jazyka a literatury žákům ZŠ. 4. Nastavení cílů výuky, harmonogramu jejich splnění, metod a prostředků jejich dosažení a (sebe)reflexe. Formulace a realizace vlastních cílů žáků a žákyň. 5. Učení (se) a vytváření prostředí pro výuku v rámci celého systému (školního) vzdělávání, v prostředí školy, třídy a jiného (mimoškolního) prostoru. 6. Plánování výuky ruštiny na ZŠ. Vedení a reflexe výuky ruštiny na ZŠ. 7. Sumativní a formativní hodnocení, zohlednění individuálního pokroku žáků a žákyň, poskytnutí zpětné vazby. Nastavení kritérií pro hodnocení a podpora sebehodnocení a vzájemného hodnocení vlastního učení. 8. Kritéria a principy hodnocení učení (se) ruštiny na ZŠ. 9. Spolupráce s kolegy a kolegyněmi ve prospěch žáků a žákyň a podpora společného profesního růstu. Mezipředmětová, mezioborová, profesní a odborná spolupráce. Spolupráce s rodiči. 10. Sebepojetí v roli učitele či učitelky ruštiny. Práce na svém profesním rozvoji a růstu. Stanovení rozvojového cíle a maximalizace pozitivního dopadu na učení svých žáků a žákyň ve výuce ruštiny. 11. Profesní rozvoj učitele, etika a dušení zdraví. 12. Vlastní (sebe)reflexe přípravy na povolání učitele. Osvojené kompetence učitele ruštiny.
Literatura
    povinná literatura
  • https://www.msmt.cz/uploads/kompetencni_ramec_absolventa_2023_10.pdf
  • Kratochvílová J., Svojanovský P. et al. (2020). Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství. Masarykova univerzita. https://www. ped.muni.cz/pedagogika/wp-content/uploads/2020/11/Standard-kvality-profesnich-kompetenci-online1.pdf
    neurčeno
  • Klečková, G., Hanušová S., a kol. (2019). Rámec profesních kvalit učitele cizího jazyka. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. https://www.npi.cz/images/publikace/ramec_profesnich_kvalit_ucitele_ciziho_jazyka.pdf
Výukové metody
Diskuse o učitelské praxi a metodách výuky. Reflexe učitelských postupů ve výuce ruštiny. Mini výstupy.
Metody hodnocení
Kolokvium.
Vyučovací jazyk
Ruština
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/RJ2046