SKPC013 Metodologie vědecké práce v pedagogice 1

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/0/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (přednášející)
doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Veličková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu školního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je uvést studenty do základních způsobů poznávání ve vědách o výchově a vzdělávání, se zřetelem k didaktice cizích jazyků. Mají se konfrontovat s tématy, jako jsou: předmět, metoda, jazyk, teorie, vědění apod. v pedagogice.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu (dle možností) schopen:
- nahlédnout specifickou povahu poznávání v pedagogice;
- vnímat problémy spojené s vymezováním předmětu a metodologie pedagogiky;
- uchopovat jevy edukační reality prostřednictvím jazyka pedagogiky.
Osnova
  • Porozumět (Verstehen) a objasnit (Erklären) jako základní přístupy ve vědeckém poznávání – duchovní vědy a přírodní vědy a jejich metodologie: hermeneutický/idiografický a nomotetický přístup.
  • Vymezování předmětu pedagogiky: konstituování filosofie výchovy, věd o výchově a praktické pedagogiky.
  • Příklony pedagogiky k filosofii, sociologii, psychologii a aplikované lingvistice... a jejich důsledky pro metodologii – konstituování interdisciplinarity a transdisciplinarity.
  • Vztahy mezi teorií a praxí a povaha pedagogického vědění: laické vědění, praktické profesní vědění, vědecké vědění; vědění popisné, vědění vysvětlující, vědění hodnotící, vědění pro změnu, vědění pro zlepšení.
  • Jazyk pedagogiky: slova a pojmosloví na pomezí přirozeného jazyka, profesního jazyka a jazyka souvisejících vědních oborů (pedagogika, didaktika cizích jazyků, aplikovaná lingvistika).
Literatura
    povinná literatura
  • Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.
  • Najvar, P., Najvarová, V., Janík, T. & Šebestová, S. (2011). Videostudie v pedagogickém výzkumu. Brno: Paido.
  • Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
  • Maňák, J., Švec, V., & Švec, Š. (Eds.), (2005). Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido.
  • Fajkus, B. (2005). Filosofie a metodologie vědy. Vývoj, současnost a perspektivy. Praha: Academia.
  • Brezinka, W. (2001). Východiska k poznání výchovy. Úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Brno: L. Marek.
  • Pelikán, J. (2011). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum.
  • Creswell, J. W. (1998). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. Thousand Oaks: Sage.
  • Creswell, J. W. (2001). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Upper Saddle River: Pearson/Merrill Prentice Hall.
  • Švec, Š. et al. (2009). Metodologie věd o výchově. Kvantitativně-scientistické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Brno: Paido.
  • Ondrejkovič, P., & Majerčíková, J. (2012). Vysvetlenie, porozumenie a interpretácia v spoločenskovednom výskume. Bratislava: VEDA.
  • Švaříček, R., & Šeďová, K. et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
    doporučená literatura
  • Janíková, M. & Vlčková, K. et al. (2009). Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno: Paido. (kap. 1 a 2).
  • Disman, M. (1993). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum.
  • Tippelt, R. & Schmidt, B. (Eds.), (2010). Handbuch Bildungsforschung. Wiesbaden: Verlag für Sozialwissenschaften.
Výukové metody
přednáška, diskuse, zpracování přehledové studie
Metody hodnocení
Posouzení písemné verze stavu poznání řešené problematiky (přehledová studie).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SKPC013