SMP_Mod1 Úvod do studia, východiska primární prevence ve školství

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
8 + 2. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Lenka Skácelová (přednášející)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SMP_Mod1/KombiPred01: Pá 4. 10. 9:00–15:50 učebna 30, T. Kohoutek, J. Mareš, L. Skácelová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem výukového modulu je:
• poskytnout účastníkům podrobné informace k plánu a průběhu studia;
• poskytnout účastníkům prostor pro reflexi výchozích představ o studiu a prezentaci individuálních očekávání, cílů a zkušeností;
• seznámit účastníky s prostředím ke komunikaci, sdílení studijních materiálů a výstupů, se způsobem a cíli poskytování zpětné vazby a evaluace kurzu;
• zahájit evaluaci kurzu vzhledem k rozvoji kompetencí účastníků;
• seznámit účastníky s organizačním, teoretickým a kompetenčním rámcem kurzu;
• na konci tohoto kurzu bude student schopen porozumět a vysvětlit fungování systému primární prevence a jeho odlišnosti od systémů ve světě. Bude umět použít informace o poradenských službách v konkrétních podmínkách školy.
Osnova
  • Přehled témat výuky:
  • • seznámení se strukturou modulů studia zaměřených na pedagogické, speciálně-pedagogická a psychologická témata a jejich integraci;
  • • kompetence a očekávané výstupy studia především ve vztahu k oblastem působnosti školních metodiků prevence v rámci školního poradenského pracoviště;
  • • etické požadavky profese a studia;
  • • prostor pro seznámení účastníků, představení zkušeností a očekávání;
  • • organizační a technický kontext studia – využití IS MUNI, podmínky úspěšného ukončení modulů, způsob práce a způsob evaluace kurzu;
  • • etický rámec profese a studia;
  • • vybrané poradenské teorie a přístupy nabízející pojmovou mapu, která umožňuje rychlejší a hlubší orientaci v souvislostech, nacházení rychlejší a bezpečnější cesty pří volbě diagnostických a intervenčních metod a také postupné utváření vlastního poradenského přístupu;
  • • rozmanitost, komplexita a vývoj poradenství včetně hledání jeho optimálního modelu v měnících se společenských a ekonomických podmínkách u nás a v zahraničí – tyto poznatky mají přispět k porozumění stávající situaci rostoucí profesionalizace poradenství ve školách a vzdělávacím systému.
  • • Modely primární prevence u nás a ve světě: kognitivní modely a modely založené na informacích, modely sociálního vlivu, sociologické a vývojové modely a modely komplexního vlivu sociálního prostředí. K základním typům programů v preventivní praxi, které vycházejí z výše uvedených teorií, patří především programy zaměřené na rozhodovací schopnosti, zvládání úzkosti a stresu, nácvik a rozvoj sociálních dovedností, dovedností odolávat tlaku. Dále pak programy zaměřené na uvědomování si hodnot, na stanovování cílů, budování pozitivního sebehodnocení, stanovování norem, programy spojené se složením přísahy, programy informativní, vrstevnické a programy pro rodiče.
  • • Prevence v kontextu školských poradenských služeb: školskou primární prevencí rizikového chování rozumíme soubor přístupů, metod a intervencí, které jsou koncepčně v rámci rezortu školství a jejich společným jmenovatelem je rezortní legislativní rámec MŠMT. Institucionálně je tato oblast prevence vázána na síť škol a školských zařízení a na systém institucí a služeb s nimi přímo spojených. Na úrovni školy zodpovídá za tuto oblast školní metodik prevence, který vykonává činnosti metodické, koordinační, informační a poradenské. O těchto činnostech vede písemnou dokumentaci. Standardní činnosti školního metodika prevence jsou vymezeny vyhláškou v platném znění a Koncepcí poskytování poradenských služeb ve škole v platném znění.
Metody hodnocení
aktivní účast, samostatná práce (vstupní reflexe)
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SMP_Mod1