SMP_Mod5c Specifka role ŠMP 3

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
8 + 2. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Lenka Skácelová (cvičící)
Garance
Mgr. Tomáš Kohoutek, Ph.D.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SMP_Mod5c/KombiPred01: Pá 13. 9. 9:00–15:50 kancelář vyučujícího, L. Skácelová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Účastníci budou umět definovat a vysvětlit etické principy práce metodika prevence. Budou umět aplikovat etický kodex poradenského pracovníka ve školství, analyzovat ambivalentnost role učitele a metodika prevence včetně jejího úskalí. Účastníci budou po absolvování modulu schopni vyjmenovat a vysvětlit základní činnosti preventisty a funkčnost spolupráce s managementem školy a ostatními členy poradenského pracoviště a pedagogického sboru.
Výstupy z učení
Aplikace programu primární prevence do systému práce ve škole (monitoring, evaluace)
Evaluace preventivního programu (monitoring) je systematické shromažďování, analyzování a interpretování informací o přípravě, průběhu intervence a jeho možných účincích na cílovou skupinu. U každého programu by mělo být ověřeno, zda je pro cílovou skupinu vhodný a zda je prováděn v souladu s doporučením autorů, že splňuje cíle, které si definoval. Čím přesnější je popis cílů, metod a cílových skupin daného programu, tím lépe je možné jeho dopad ověřovat.
U každého programu je třeba reflektovat tyto požadavky:
• účinnost intervence musí být prokazatelná,
• je nutné popsat a vysvětlit mechanismy (faktory), které brání efektu intervence, nebo je naopak podporují,
• mělo by být možné spočítat návratnost investice do dané intervence,
• měly by být identifikovány a popsány neúmyslné a nežádoucí účinky intervence.

K evaluaci programů primární prevence lze přistupovat různě. Existuje více modelů. Jednotlivé evaluační modely prevence se liší podle toho, k čemu mají být výsledky použity. Rozlišujeme nejčastěji formativní, normativní a sumativní evaluaci.
Další možností, jak rozlišovat mezi jednotlivými postupy evaluace, je orientace těchto metod na různé fáze realizace preventivní intervence. Rozlišujeme:
• Evaluaci přípravy
• Evaluaci procesu
• Evaluaci výsledků
Téma efektivity primární prevence je velmi náročné a citlivé. Pod pojem efekt nebo také dopad na cílovou skupinu se významově zařazuje množství fenoménů, jako jsou např. znalosti, dovednosti, názory a postoje nebo určité typy či vzorce chování. Efekt prevence je však samozřejmě potřeba ověřovat.
Metody hodnocení
Analýza pozice ŠMP ve škole, etického a lidského rámce práce s různými cílovými skupinami; analýza preventivního programu školy z hlediska naplnění jednotlivých standardních činností, spolupráce při realizaci standardních činností v rámci ŠPP; zpracování analýzy preventivního programu školy nebo dílčích intervencí z hlediska efektivity, návrhy aktualizace; lze využít jako podklad při tvorbě ročníkové práce)
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SMP_Mod5c