SO001 Základy sociální pedagogiky

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Ďulíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SO001/KombiPred01: Pá 1. 11. 17:00–19:50 učebna 30, So 23. 11. 8:00–10:50 učebna 1, M. Kurowski
SO001/PrezPred02: Út 16:00–17:50 učebna 30, L. Ďulíková, L. Gulová, M. Kurowski
Předpoklady
Účelem předmětu je získat základní orientaci v disciplíně, vytvořit si představu o cílech a úkolech sociální pedagogiky, o různých oblastech teorie a praxe, o jejím vztahu k nejrůznějším cílovým skupinám obyvatelstva, zejména ke skupinám se sociálním znevýhodněním. Osvojit si znalosti týkající se vývoje a komparace sociální pedagogiky v rámci Evropy. Získat vědomosti o možnostech aplikace sociální pedagogiky do praxe, do školního prostředí, o metodách a formách ovlivňovaných různými sociálně pedagogickými směry, kulturou a vývojem společnosti. Zajímavé formy a metody jí dávají velký tvořivý potenciál a možnosti vstoupit do nejrůznějších sfér sociálně pedagogických činností. Sociální pedagogika je vědou, která je zacílena na nejrůznější formy pomoci, ale spíše v úrovni prevence a aktivizace.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Definovat sociální pedagogiku jako vědeckou disciplínu. Pochopit její vznik a vývoj v Evropě a ve světě. Uchopit interdisciplinární charakter sociální pedagogiky vzhledem k teorii a praxi (vliv různých disciplín, které ji postupně utvářejí), význam směrů a disciplín pro praktickou a efektivní aplikaci do praxe. Prokázat znalostí týkající se významu prostředí pro aktivizaci jedince (pedagogizace prostředí), uchopit axiální rozměr disciplíny. Porozumět významu sociální pedagogiky v oblasti sociální inkluze ve společnosti.
Výstupy z učení
Po úspěšném ukončení předmětu student/tka: 1. bude schopen/a bez problémů vyslovit svoji definici sociální pedagogiky (podloženou na základě odborných zdrojů) a bude schopen/a ji zařadit do kontextu mezi další společenskovědní obory. Student/ka se bude orientovat v předmětu sociální pedagogiky, bude mít přehled o základní odborné literatuře. 2. bude schopen/a charakterizovat význam prostředí pro člověka a jeho typologii. 3. získá dovednost reagovat v základních sociálně-pedagogických situacích, v nichž se výchova odehrává. 4. získá dovednosti pro kritické zhodnocení objektivní reality a dovednosti adekvátně argumentovat, vyhnout se „argumentačním faulům“. 5. získá inspiraci a podporu v tom, jak uplatnit sociální pedagogiku v preventivní, poradenské či terapeutické oblasti. 6. porozumí principům a hodnotám, na kterých sociální pedagogika staví.
Osnova
  • 1. Základní teze k oboru a předmětu sociální pedagogiky. 2. Historická východiska sociální pedagogiky (stručný vhled), komparace SP u nás a ve světě. Ukázka odborné literatury z oboru. 3. Axiologický rozměr sociální pedagogiky. Hodnoty jako součást pedagogické profese. 4. Inkluze v kontextu sociální pedagogiky. 5. Asistent pedagoga ve školní třídě, zkušenosti ze zahraničí (finská inspirace). 6. Spolupráce učitele a asistenta pedagoga na základní škole. 7. Neučitelé ve škole a jejich místo (Sociální pedagog, psycholog na základní škole). 8. Práce s cílovými skupinami: síťování a transdisciplinarita v sociální pedagogice. 9. Romské dítě v mateřské a základní škole. 10. Globalizace a migrace jako součást každodennosti, dítě s odlišným mateřským jazykem v MŠ a ZŠ. 11. Světová náboženství v kontextu proměn současné společnosti.
Literatura
    doporučená literatura
  • GULOVÁ, Lenka. Analýza prostředí rozvíjející se společnosti jako východisko pedagogické intervence. Angola 2008 – 2012. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. info
  • PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 203 stran. ISBN 9788024734705. URL info
  • GULOVÁ, Lenka a Ema ŠTĚPAŘOVÁ. Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků. 2009. info
  • ŠTĚPAŘOVÁ, Ema. Základy sociální pedagogiky a multikulturní výchovy. Brno, 2009. Katedra sociální pedagogiky PdF MU. info
  • NĚMEC, Jiří, Ema ŠTĚPAŘOVÁ a Lenka GULOVÁ. Edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romský žák v přípravné třídě z pohledu učitelů. In Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základní škole. 2007. ISBN 978-80-7315-150-8. info
  • PŘADKA, Milan, Dana KNOTOVÁ a Jarmila FALTÝSKOVÁ. Kapitoly ze sociální pedagogiky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 45 s. ISBN 8021034696. info
  • HOPF, Arnulf. Sociální pedagogika pro učitele : pomoc pro každý všední den ve škole. Translated by Bohumila Vokáčová-Svatošová - Michael Pípal. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001, 181 s. ISBN 8072900536. info
Výukové metody
skupinová práce, samostatná práce, diskuse, domácí příprava
Metody hodnocení
splnění písemných úkolů a aktivní účast
Informace učitele
elektronická podpora v IS (interaktivní osnova)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SO001