SP2009 Patopsychologie 2

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/0/0. 1 blok pro kombinované studium. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Předmět poskytuje základní orientaci v psychologické problematice lidí s chronickým onemocněním, lidí s postižením a lidí s některými druhy duševního onemocnění. Předmět je koncipován široce s využitím řady teoretických a praktických oborů zejména medicínských (psychiatrie, neurologie a další) a je zaměřen do speciální pedagogiky, psychologie, event. sociologie a ve svých cílech sleduje podporu lidí s jinakostí a jejich uplatnění v životě. Navazuje na předmět Patopsychologie 1 a výrazně prohlubuje obsah tohoto předmětu.
Výstupy z učení
Studující po absolvování předmětu: - zná psychologickou problematiku různých druhů postižení, handicapu a některých nejčastějších duševních onemocnění - je schopen odborné spolupráce v multioborovém týmu zahrnující lékaře, psychology a další odborníky - orientuje se v psychologických charakteristikách lidí s jinakostí a dokáže na ně adekvátně reagovat
Osnova
  • 1.Vývoj od pojetí patopsychologického k funkčnímu pojetí a jinakosti 2. Otázka normality, postižení, jinakost, handicap, duševní onemocnění 3. Trendy a proměny terminologie, duševní zdraví jako kontinuum, jinakost jako součást kontinuua versus norma a patologie 4. Kvalita života lidí s jinakostí, zkušenost, plasticita a vrstevnatost odlišnosti, východiska pro inkluzivní společnost a vzdělávání 5. Příčiny duševních onemocnění, dědičnost psychických vlastností a vlivy prostředí 6.Problematika odlišného životního stylu a odlišnosti od sociálních norem společnosti 7.Syndrom CAN 8. Poruchy emocí a chování 9. Agrese 10. Potíže začínající v dětství 11. Poruchy pozornosti (ADHD, ADD) 12. Neurodivergence, PAS 13. Nadání, dvojí výjimečnost 14.Mentální postižení 15. Poruchy vylučování 16. Úzkostné a posttraumatické poruchy, trauma 17. Poruchy nálady 18. Poruchy přijmu potravy 19. Poruchy v oblasti sexuality, gender a sexualita 20. Sebepoškozování a suicidium 21. Závislostní chování 22. Medikace a farmakoterapie, nejčastější léky a jejich využití 23. Potíže pozdní dospělosti, demence
Literatura
    povinná literatura
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání první. Praha: Portál, 2014, 815 stran. ISBN 9788026206965. info
    doporučená literatura
  • Dětská klinická psychologie 4., přepracované a doplněné vydání. Edited by Dana Krejčířová - Pavel Říčan. 1. elektronické vydání. Grada, 2006, 1 online. ISBN 9788024710495. URL info
  • ROHWETTER, Angelika. Únava ze soucitu : jak předcházet vyčerpání v pomáhajících profesích. Translated by Kateřina Prešlová. Vydání první. Praha: Portál, 2022, 167 stran. ISBN 9788026218913. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie, Zuzana HADJ-MOUSSOVÁ a Stanislav ŠTECH. Psychologie handicapu. 2. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 230 s. ISBN 8071849294. info
  • BITTMANNOVÁ, Lenka, BITTMANN, Julius. A na mě nikdo nemá čas. 1.vyd. Pra
  • BŘEZINOVÁ, Jana. Já už nemůžu, paní učitelko.1.vyd.Praha: Pasparta.2022.100 s. ISBN 978-80-88429-28-9
  • KOLÁŘOVÁ, K. Jinakost - postižení - kritika: společenské konstrukty nezpůsobilosti a hendikepu : antologie textů z oboru disability studies. vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2012, 581 s. ISBN 9788074190506.
    neurčeno
  • ALLPORT, G. W. O povaze předsudků. Praha : Prostor. 2004. ISBN 80-7260-125-3.
Výukové metody
Přednáška, skupinová interaktivní práce, samostudium.
Metody hodnocení
Písemný test, rešerše odborných zdrojů, peer to peer reflexe rešerše
Navazující předměty
Informace učitele
Podmínky pro úspěšné absolvování předmětu
A) zkouška – pı́semný test


B) včasné odevzdání dvou úkolů - rešerše a zpětné vazby (dle vlastní volby zvolenou) na práci kolegy/ně


1. Rešerše z aktuálních zdrojů k jednomu z vybraných témat Studující vypracuje text pojednávajı́cı́ o aktuálnı́ch poznatcı́ch k užší problematice v rámci daného tématu, shrne poznatky z odborných zdrojů, zejména z výzkumných studií, pojmenuje aktuálnı́ trendy. Studujı́cı́ si vybere jeden z předem daných okruhů, přihlásı́ se k tomuto tématu v IS v Rozpisu témat u předmětu.


Text bude postaven na minimálně 3 aktuálních zahraničních zdrojích. Zdroje budou vydány maximálně 10 let nazpět a budou psány v jiném než českém, slovenském či ukrajinském jazyce. Pro hledánı́ článků a publikacı́ doporučuji kvalitní recenzované zdroje z akademického prostředı́ z okruhu zavedených akademických institucí. Text bude v rozsahu minimalně 1 800 znaků (symbolů i mezer).


2. Zpětná vazba na rešerši kolegy/ně Jde nám o popisnou zpětnou vazbu a reflexi kvality zpracovánı́ rešerše a výběru zdrojů. Text bude v rozsahu minimalně 900 znaků (symbolů i mezer).

Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.