SP2170 Intervenční postupy - simulace u jedinců se sluchovým postižením

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 1 blok pro kombinované studium. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marína Štibrányiová (cvičící)
Garance
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP2170/KombiSem01: Pá 20. 9. 8:00–11:50 učebna 2, Pá 22. 11. 8:00–11:50 učebna 54, M. Štibrányiová
SP2170/PrezSem01: St 9:00–10:50 učebna 52, M. Štibrányiová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl předmětu je seznámit studenty s metodami vyšetření sluchu, osvojí si dovednosti potřebné k realizaci orientačního vyšetření sluchu pomocí přenosného audiometru. Student si osvojí schopnosti a praktické dovednosti v oblasti rozvoje komunikačních dovedností jedinců se sluchovým postižením; bude se orientovat v kompenzačních pomůckách používané v rehabilitaci jedinců s vadami sluchu; v možnostech reedukace sluchu a řeči u dětí a dospělých se sluchovými vadami. Student se bude orientovat v postupech intervence u dětí a žáků se sluchovým postižením. Student bude znát podmínky pro nastavení podpůrných opatření ve vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením.
Výstupy z učení
Očekávané výstupy: • - student podrobně zná speciálněpedagogické diagnostické nástroje hodnotící přínos kompenzačních pomůcek (sluchadel a kochleárních implantátů) u dětí, žáků a studentů s postižením sluchu; student se orientuje v postupech intervence u dětí a žáků se sluchovým postižením, doláže popsat pomůcky pro rozvoj komunikačních dovedností a aplikovat je v praxi.
Osnova
  • • Kompenzační pomůcky - sluchadla závěsná, kostní a kochleární implantáty - základní přehled o funkci sluchadel a kochleárních implantátů, podstatných parametrech jejich nastavení, akustického párování a návazných funkcích bezdrátových zařízení. • Ontogenetický vývoj řeči u dítěte s postižením sluchu. • Individuální logopedická péče v poradenských a školských zařízeních pro sluchově postižené. • • Kompenzační a logopedické pomůcky užívané při rehabilitaci jedinců s postižením sluchu. • • Sluchová výchova – reakce na zvuk, identifikace a diferenciace zvuků, fonematický sluch, diskriminace vět.• Dechová cvičení a vyvození hlasu – vědomé používání hlasu, hlasová hygiena. • Rozvoj zrakového vnímání a nácvik odezírání. • Globální čtení, rozhovor, práce s deníkem, čtení s porozuměním a úprava textů pro SP. • Vyvozování hlásek, fixace a automatizace jednotlivých hlásek. • Sluchová analýza a syntéza slov, rozvoj slovní zásoby. • Vizuálně-motorické komunikační systémy a jejich využití v praxi. • Podpůrná opatření ve vzdělávání dětí a žáků se SP.
Literatura
    povinná literatura
  • DRŠATA, Jakub a Radan HAVLÍK. Foniatrie - sluch. Edited by Viktor Chrobok. 1. vydání. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2015, 374 stran. ISBN 9788073111595. info
Výukové metody
Teoretická příprava, aktivní účast ve výuce, práce ve skupinách, plnění průběžných úkolů, diskuse, samostudium.
Metody hodnocení
Výroba pomůcky pro rozvoj komunikačních dovedností u dětí a žáků se sluchovým postižením. Diskuse a rozprava.
Informace učitele
Povinná literatura Dlouhá, Olga a Libor Černý (2012) Foniatrie. Praha: Karolinum. Dršata, Jakub, Radan Havlík a kolektiv autorů (2016) Foniatrie – Sluch. Havlíčkův Brod: Tobiáš. Horáková, Radka (2012) Sluchové postižení: úvod do surdopedie. Praha: Portál. Lejska, Mojmír (2003) Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido. Madell, R. Jane a Carol Flexer (2011) Pediatric audiology casebook, New York: Thieme. Doporučená literatura Allen, G. Susan (2015) Auditory perception test for the hearing impaired. San Diego: Plural Pub., Inc. Easterbrooks, R. Susan a Ellen L. Estes (2007) Helping deaf and hard of hearing students to use spoken language: a guide for educators and families, Thousand Oaks: Corwin Press. Fitzpatrick, M. Elizabeth a Suzanne P. Doucet (2013) Pediatric audiologic rehabilitation: from infancy to adolescence, New York: Thieme. Gifford, H. René (2013) Cochlear implant patient assessment: evaluation of candidacy, performance, and outcomes, San Diego: Plural Pub., Inc. Horáková, Radka (2006) Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Opatrilová, Dagmar. Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita. Hricová, Lenka a Lenka Doležalová (2012) Specifika přístupu k dětem se sluchovým postižením a dětem s hluchoslepotou. In Bartoňová, Miroslava a Ilona Bytešníková et al. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita. Robertson, Lyn (2014) Literacy and deafness: listening and spoken language, San Diego: Plural Publishing. Roučková, Jarmila (2006) Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením. Praktické návody a důležité informace. Praha: Portál. Šlapák, Ivan a kol. (2013) Dětská otorinolaryngologie. Praha: Mladá fronta.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SP2170