SPc442 Intervence v psychopedii

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
18 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Účastníci kurzu se seznámí s efektivními intervenčními strategiemi využívanými u dětí/žáků/studentů s poruchou intelektu, osvojí si znalosti legislativního rámce vzdělávání této cílové skupiny. Dále si prohloubí znalosti o RVP a aplikaci podpůrných opatření. Zaměříme se také na speciálně pedagogickou diagnostiku psychopedickou. Diskutována bude socializace osob s lehkým postižením, se středně těžkým, těžkým, hlubokým mentálním postižením a osob s PAS. Dále se budeme zabývat poruchami řeči v oblasti obsahové i formální a alternativními formami komunikace. Probrána bude práce s rodinou dítěte/žáka s postižením. Zaměříme se na činitelé vyučovacího procesu, na didaktické zásady, didaktické metody, vyučovací formy.
Výstupy z učení
Účastníci umí definovat lehkou, středně těžkou, těžkou a hlubokou poruchu intelektu a poruchy autistického spektra, orientují se v edukačním systému; ovládají metodiku a didaktiku jednotlivých předmětů; orientují se ve vzdělávacích programech pro žáky s poruchou intelektu a s poruchami autistického spektra, umí aplikovat konkrétní podpůrná opatření v edukační praxi.
Osnova
  • • Charakteristika myšlení, řeč, psychický a somatický vývoj, emoce, chování u dětí/žáků/studentů s poruchou intelektu.
  • • Alternativní a augmentativní formy komunikace.
  • • Postižení více vadami (kombinované postižení).
  • • SPC poskytující služby žákům s mentálním postižením.
  • • Základní škola speciální.
  • • Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální. Přípravný stupeň.
  • • Intervence používané na základní škole speciální.
  • • Didaktické metody používané na základní škole speciální. • Vyučovací formy používané na základní škole speciální. • Metodika výuky čtení a psaní na základní škole speciální. • Speciálněpedagogická diagnostika se zaměřením na psychopedickou diagnostiku.
  • • Profesní příprava jedinců se středně těžkou, těžkou a hlubokou mentální retardací.
  • • Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s mentálním postižením.
  • • Problematika edukace žáků s PAS se zaměřením na žáky s těžšími formami PAS.
Literatura
    povinná literatura
  • BAZALOVÁ, BARBORA. Psychopedie. Grada. 2023
  • BAZALOVÁ, Barbora. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Vydání první. Praha: Portál, 2014. 183 s. ISBN 978-80-262-0693-4.
  • BAZALOVÁ, Barbora. Autismus v edukační praxi. Vydání první. Praha: Portál, 2017. 207 stran. ISBN 9788026211952.
  • HANÁK, Petr. Zkušenosti z aplikace nových metod práce při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Vyd. 1. [Brno]: [s.n.], 2011. 131 s. ISBN 9788025400228
  • THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Vydání třetí, přepracov. Praha: Portál, 2016. 493 stran. ISBN 9788026207689.
  • THOROVÁ, Kateřina a Hynek JŮN. Vztahy, intimita a sexualita lidí s mentálním handicapem nebo s autismem. Vyd. 1. Praha: Asociace pomáhající lidem s autismem - APLA Praha, střední Čechy, 2012. 114 s. ISBN 9788087690086.
  • VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER, Marie VÍTKOVÁ, Jan MICHALÍK, Zdeňka KOZÁKOVÁ, Petra JURKOVIČOVÁ, Jaroslava DOSEDLOVÁ, Iva STRNADOVÁ a Monika MUŽÁKOVÁ. Psychopedie : teoretické základy a metodika. 5. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2013. 495 s. ISBN
Výukové metody
Prezenční konzultace.
Metody hodnocení
Ústní zk.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SPc442