PdF:SPc502 Speciální pedagogika v mezinár - Informace o předmětu
SPc502 Speciální pedagogika v mezinárodní perspektivě
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/.5. 6 hodin. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Mgr. et Mgr. Bc. Ivana Jůzová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika – specializace etopedie (program PdF, C-CV)
- Speciální pedagogika – specializace oftalmopedie (program PdF, C-CV)
- Speciální pedagogika – specializace psychopedie (program PdF, C-CV)
- Speciální pedagogika – specializace somatopedie (program PdF, C-CV)
- Speciální pedagogika – specializace specifické poruchy učení (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- The aim of the course is to look at special education in international perspectives. The students have the possibility to meet international experts and learn the situation in different countries. How is the situation in other countries? What are the attitudes, approaches, the current issues in different countries? How does the education and the support of people with disabilities and disadvantages and of the pedagogues in other countries look like?
- Výstupy z učení
- At the end of the course the student will:
- be able to describe the situation in different countries,
- reflect the new information and compare it with the situation in their own country,
- be aware of the differences across the world,
- be able to think about different factors that influent the life of children, youth and adult people with disabilities and disadvantage (education, work, family etc.) - Osnova
- The course offers different topics according to the lecturers.
- The course provides a preview of the situation in different countries. It focuses the education at school but also the education at the universities (preparing for work with people with disabilities and disadvantage), support of people with disabilities and their families in different life periods, work, communication, multicultural aspects, social inclusion, legislative framework, social systems etc.
- Výukové metody
- lecture, workshop, pair and group discussion, discussion of students and experts, work with case studies
- Metody hodnocení
- To succesfully pass the course, the student has to:
- Attend min. 2 lectures or workshops. - Write a report in English about each visited lecture / workshop. The structure of the report:
+ shortly the content of the lecture / workshop,
+ reflection on the situation in his/her country of origin or reflection of own experience concerning the topic and
+ benefits for the study and/or for own profession; - The reports from lectures / workshops (450-700 words per lecture / workshop) must be uploaded to the homework vaults until 12th January 2025;
- The students receive feedback from the teachers. - Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- Information for Autumn 2024 (will be updated continuously):
The students have to choose 2 tasks. List of lectures/workshops
Workshop 1 - Workshop 2 - Workshop 3 - Workshop 4 - Lecture - Further information see the Learning materials of the course. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Vyučováno v AJ, předpoklad úroveň B1.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SPc502