PdF:SPc530 Obor: Oftalmopedie 1 - Informace o předmětu
SPc530 Obor: Oftalmopedie 1
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/0/2. 24 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Petra Röderová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Petra Röderová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Předpoklady
- Absolvovány základy oftalmopedie
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika – specializace oftalmopedie (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je podrobné seznámení s oborem oftalmopedie na úrovni bakalářského studia od vymezení oboru a jeho mezioborového postavení k podpoře a poradenství u osob s postižením zraku různých věkových období. Zaměříme se také na systém vzdělávání této cílové skupiny u nás a na specifická opatření a na podporu v raném, předškolním a ve školním věku.
- Výstupy z učení
- Studenti by měli být v závěru kurzu schopni:
- vymezit zrakové postižení, výskyt a příčiny, kombinované postižení, zvláštnosti psychických procesů a vývoj osobnosti u osob se zrakovým postižením;
-znát specifika u dítěte s postižením zraku v raném, předškolním a ve školním věku, poradenství a intervenci;
- rozumět systému vzdělávání pro zrakově postižené u nás, znát technické pomůcky a vybavení, úlohu speciálně pedagogických center;
- umět specifikovat Braillovo písmo, způsoby jeho zápisu - Osnova
- 1. Paradigma oftalmopedie - vymezení oboru, historie podpory osob s postižením zraku u nás a v zahraničí, mezioborová spolupráce.
- 2. Okruh osob se zrakovým postižením. Vliv zrakového postižení na osobnost jedince (vnímání, myšlení, pozornost, chování, řeč). Psychomotorický vývoj těžce zrakově postiženého dítěte.
- 3. Fyziologie procesu vidění. Vývoj zrakového vnímání.
- 4. Zrakové vady, typy zrakových vad, etiologie, projevy. Vyšetření zraku a zrakových funkcí.
- 5. Raná péče - teoretická východiska rané péče, formy a služby RP. Střediska, klienti a služby.
- 6. Dítě se zrakovým postižením v předškolním věku, školní zralost a školní připravenost (předškolní výchova, dítě s narušeným binokulárním viděním a reedukace těchto vad).
- 7. Dítě se zrakovým postižením ve školním věku. Specifika výuky. Práce asistenta pedagoga.
- 8. Kompenzační pomůcky pro osoby se zrakovým postižením a práce s nimi. Využití výpočetní techniky ve vzdělávání žáků s postižením zraku.
- 9. Systém vzdělávání žáků se zrakovým postižením v ČR.
- 10. Komunikace osob s postižením zraku - výuka Braillova písma a jeho zápis. Přístup k informacím.
- Literatura
- povinná literatura
- RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2007, 125 s. ISBN 9788073151454. info
- FINKOVÁ, Dita, Libuše LUDÍKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007, 158 s. ISBN 9788024418575. info
- doporučená literatura
- KOCHOVÁ, Klára a Markéta SCHAEFEROVÁ. Dítě s postižením zraku : rozvíjení základních dovedností od raného po školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2015, 174 s. ISBN 9788026207825. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. info
- neurčeno
- KUDELOVÁ, Ivana a Lea KVĚTOŇOVÁ. Malé dítě s těžkým poškozením zraku : raná péče o dítě se zrakovým a kombinovaným postižením. Brno: Paido, 1996, 41 s. ISBN 8085931249. info
- Výukové metody
- prezentace, diskuse, praktická ukázka, video
- Metody hodnocení
- ukončení dosažením minimálně 70% bodového zisku ze závěrečného zkoušení (ústně či písemně). Aktivní účast (min. 70%). Seminární práce.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/SPc530