So238 Andragogika a speciální andragogika

Pedagogická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/2/0. 12. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Lucie Matoušková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. et Ing. Jana Šajkovicsová
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
So238/KombiSem01: Pá 22. 11. 9:00–12:50 respirium (4. nadzemní podlaží), 14:00–15:50 učebna 51, So 14. 12. 9:00–12:50 učebna 11, 14:00–15:50 učebna 11, L. Matoušková
So238/PrezSem01: Po 13:00–14:50 učebna 41, L. Matoušková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je představit studentům obor andragogika a speciální andragogika, zařadit jej do historického, společenského a vědeckého kontextu. Důraz je kladen na pochopení základních kategorií, jako je dospělý člověk, vzdělávání dospělých, mobilizace lidského kapitálu a kvalita života. Specificky se předmět zaměří na aspekty života dospělého člověka se zdravotním postižením či sociálním znevýhodněním s ohledem na různé oblasti života; vysvětlit změny v přístupech k lidem s postižením se zaměřením na jejich pracovní začlenění a sociální inkluzi.
Předmět se zaměřuje zejména na období mladé a střední dospělosti. Dále je cílem seznámit se s vybranými koncepty, principy a riziky práce v pomáhajících profesích a aktuálními trendy v přístupech v České republice i zahraničí.
Výstupy z učení
Na konci kurzu student:
- popíše jednotlivé teorie vzdělávání dospělých a určí jejich silné a slabé stránky;
- vysvětlí základní pojmy z andragogiky a speciální andragogiky;
- vysvětlí specifika vzdělávání dospělých ve srovnání se vzděláváním dětí a mladistvých;
- umí popsat faktory ovlivňující život dospělých lidí s postižením či znevýhodněním v českém prostředí (včetně srovnání se situací v zahraničí);
- umí vysvětlit podstatu komplexního přístupu k podpoře lidí s postižením a znevýhodněním a propojení mezi obory, oblastmi a rezorty;
- zná organizace zabývající se podporou dospělých osob s postižením;
- interpretuje informace z českých a zahraničních zdrojů;
- rozumí specifikům vybraných konceptů zaměřených na podporu dospělých jedinců s postižením, znevýhodněním včetně osob se získaným postižením.
Osnova
  • vymezení klíčových pojmů andragogiky v historickém, společenském a vědeckém kontextu
  • objekt andragogiky – dospělý jedinec, specifikace osobnosti a druhy učení dospělých
  • andragogické profese, osobnostní předpoklady a nároky při vzdělávání a intervenci u dospělých
  • cíle vzdělávání dospělých a motivace ke vzdělávání v dospělosti
  • pojem zdravotní postižení, terminologie dle WHO, změny v přístupech
  • základní seznámení s vybranými cílovými skupinami: člověk s mentálním postižením, autismem, tělesným postižením, duševním onemocněním a možnostmi jejich podpory
  • sociální služby, legislativa, osobní asistence, příspěvek na péči
  • profesní příprava, volba povolání, přechod ze školy do zaměstnání
  • zaměstnávání osob se zdravotním postižením, podporované zaměstnávání
  • poradenské služby pro osoby se zdravotním postižením
  • pracovníci v sociální a speciálně pedagogické oblasti, profil, kompetence, syndrom pomocníka
  • péče a podpora lidí po traumatech mozku
Literatura
    doporučená literatura
  • KNOWLES, Malcolm S., Elwood F. HOLTON a Richard A. SWANSON. The adult learner : the definitive classic in adult education and human resource development. Eighth edition. London: Routledge, Taylor & Francis Group, 2015, xiv, 387. ISBN 9780415739016. info
  • PROCHÁZKOVÁ, Lucie. Možnosti pracovního uplatnění lidí s postižením - současné trendy v České republice a v zahraničí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 200 s. ISBN 978-80-210-7607-5. info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Sociální služby : legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2011, 194 s. ISBN 9788026200413. URL info
  • MURPHY, Robert Francis. Umlčené tělo. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001, 188 s. ISBN 80-85850-98-2. info
  • ALLPORT, Gordon Willard. O povaze předsudků. Translated by Eduard Geissler. V českém jazyce vyd. 1. Praha: Prostor, 2004, 574 s. ISBN 8072601253. info
  • GÉRINGOVÁ, Jitka. Pomáhající profese : tvořivé zacházení s odvrácenou stranou. Vyd. 1. Praha: Triton, 2011, 198 s. ISBN 9788073873943. info
  • SCHMIDBAUER, Wolfgang. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Translated by Petr Patočka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 171 s. ISBN 80-7178-312-9. info
Výukové metody
přednášky s videi, diskuse na seminářích, čtení a analýza českých a zahraničních textů, samostudium, exkurze a diskuse s odborníky z praxe
Metody hodnocení
účast na přednáškách i exkurzích, aktivní přístup, seminární práce odevzdaná do určitého termínu, písemný test, závěrečné kolokvium po dvojicích
Informace učitele
Další zdroje ke studiu:
Adamčíková, J., Eisner, P., Kaucký, P. (2005) Empowerment – Možnosti zapojování a posilování lidí, uživatelů služeb agentur PZ a jiných organizací. Praha: Rytmus.
Čadilová, V., Jůn, H., Thorová, K. a kol. (2007) Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál.
Hájek, K. (2007) Práce s emocemi pro pomáhající profese. Praha: Portál.
Hrdá, J. (2001) Osobní asistence: obecné informace o této sociální službě pro občany, kteří potřebují ke svému životu pomoc druhé osoby. Praha: POV.
Jahoda, M., Lazarsfeld, P. F., Zeisel, H. (1975) Die Arbeitslosen von Marienthal. Ein soziographischer Versuch über die Wirkungen langandauernder Arbeitslosigkeit. Frankfurt am Main: Verlag Suhrkamp.
Kallwass, A. (2007) Syndrom vyhoření v práci a osobním životě. Praha: Portál.
Lippertová-Grünerová, M. (2009) Trauma mozku a jeho rehabilitace. Praha: Galén.
Michalík, J. a kol. (2011) Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál.
Novosad, L. (2011) Tělesné postižení jako fenomén a životní realita. Praha: Portál.
Opatřilová, D., Procházková, L. (2011) Předprofesní a profesní příprava jedinců se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita.
Pančocha, K., Procházková, L., Sayoud Solárová, K. et al. (2013) Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita.
Theunissen, G. (2003) Erwachsenenbildung und Behinderung. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt.
Vágnerová, M. (2008) Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha: Karolinum.
WHO. (2001) International Classification of Functioning, Disability and Health – ICF. Geneva: WHO.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/So238