PdF:BIp017 Úvod do didaktiky přírodopisu - Informace o předmětu
BIp017 Úvod do didaktiky přírodopisu
Pedagogická fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 16:00–16:50 A21 učebna
- Předpoklady
- BIp010 Základy systému a evoluce vyšších rostlin && BIp011 Základy zoologie strunatců s využitím IT
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Přírodopis se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-PR3S) (2)
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu bude student schopen ...
charakterizovat postavení didaktiky přírodopisu v systému věd
shrnout zásadní momenty ve vývoji přírodopisného vzdělávání
vysvětlit, jakým způsobem je přírodopisné učivo ukotveno v kurikulárních dokumentech
uvést příklady učebnic přírodopisu se systematickým a ekologickým pojetím učiva
porovnat učebnice přírodopisu se systematickým a ekologickým pojetím učiva
uvést, ke kterým učebnicím přírodopisu existují pracovní sešity
svými slovy vysvětlit podstatu jednotlivých didaktických zásad
k jednotlivým didaktickým zásadám uvést doporučení, jak je naplňovat v praxi - Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu bude student schopen ...
- zhodnotit pozici didaktiky přírodopisu v systému věd
- zdůvodnit ukotvení přírodopisného učiva v kurikulárních dokumentech
- posoudit učebnice a pracovní sešity pro výuku přírodopisu
- objasnit podstatu jednotlivých didaktických zásad a didaktických pravidel - Osnova
- 1) Didaktika přírodopisu jako věda
- 2) Historie přírodopisného vzdělávání
- 3) Kurikulární dokumenty státní úrovně: Rámcové vzdělávací programy
- 4) Postavení přírodopisného učiva v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání
- 5) Kurikulární dokumenty školní úrovně: Školní vzdělávací program a postavení přírodopisného učiva v něm
- 6) Učebnice přírodopisu se systematickým pojetím učiva
- 7) Učebnice přírodopisu s ekologickým pojetím učiva
- 8) Pracovní sešity k učebnicím přírodopisu
- 9) Didaktické zásady a jejich aplikace do výuky přírodopisu: zásada vědeckosti, zásada spojení školy se životem, zásada výchovného vyučování
- 10) Didaktické zásady a jejich aplikace do výuky přírodopisu: zásada soustavnosti a posloupnosti, zásada názornosti, zásada spojení teorie s praxí
- 11) Didaktické zásady a jejich aplikace do výuky přírodopisu: zásada přiměřenosti, zásada uvědomělosti osvojovaných poznatků, zásada trvalosti
- 12) Didaktické zásady a jejich aplikace do výuky přírodopisu: zásada individuálního přístupu k žákům, zásada respektování mezipředmětových vztahů, zásada hygieny a bezpečnosti výuky
- Literatura
- povinná literatura
- ALTMANN, Antonín. Metody a zásady ve výuce biologii. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 285 s. URL info
- doporučená literatura
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714. info
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
- ALTMANN, Antonín. Didaktické zásady ve výuce biologii : (kapitola z didaktiky biologie). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 65 s. info
- neurčeno
- RVP ZV - Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. 2023. URL info
- CHOCHOLOUŠKOVÁ, Zdeňka a Lenka HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. První vydání. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2019, iv, 280. ISBN 9788026108467. info
- STUCHLÍKOVÁ, Iva; Tomáš JANÍK; Zdeněk BENEŠ; Martin BÍLEK; Karla BRÜCKNEROVÁ; Miroslava ČERNOCHOVÁ; Věra ČÍŽKOVÁ; Hana ČTRNÁCTOVÁ; Leoš DVOŘÁK; Kateřina DYTRTOVÁ; Blažena GRACOVÁ; Ondřej HNÍK; Martina KEKULE; Klára KOSTKOVÁ; Milan KUBIATKO; Michal NEDĚLKA; Jarmila NOVOTNÁ; Miroslav PAPÁČEK; Jan PETR; Michaela PÍŠOVÁ; Dana ŘEZNÍČKOVÁ; Jan SLAVÍK; Antonín STANĚK; Martina ŠMEJKALOVÁ; Marie TICHÁ; Josef VALENTA; Jiří VANÍČEK; Naďa VONDROVÁ; Radka ZÁVODSKÁ; Vojtěch ŽÁK a Věra ČÍŽKOVÁ. Oborové didaktiky : vývoj – stav – perspektivy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 465 s. ISBN 978-80-210-7769-0. info
- Výukové metody
- forma výuky: hodina základního typu metody výuky: přednáška, vysvětlování, rozhovor, diskuze, projekce statická
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen písemným testem. Kolokvium budu uděleno na základě vypracování písemného testu se ziskem minimálně 70 % bodů.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/BIp017