PdF:CJc517 Syntax ČJ 1 - Informace o předmětu
CJc517 Syntax českého jazyka 1
Pedagogická fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 0/0/.8. 10 hodin v semestru. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno synchronně online - Vyučující
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na výuku českého jazyka a literatury - webinář (program PdF, C-DAPCJ)
- Studium k rozšíření odborné kvalifikace zaměřené na výuku českého jazyka a literatury - webinář (program PdF, C-25DAPCJ)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy - způsobilost vyučovat další předmět - webinář (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem studijního předmětu je:
- na základě znalosti syntaktické terminologie zvládnout analýzu věty jako gramatické jednotky a prokázat schopnost aplikovat ji při vysvětlení větné stavby ve škole;
- ukázat potřebu porozumění stavbě věty jako východiska pro porozumění významu věty a textu i pro rozvoj schopnosti tvoření vět bez gramatických a stylizačních nedostatků;
- ukázat fungování věty jako komunikační jednotky = výpovědi v promluvě a v komunikační situaci. - Výstupy z učení
- Předpokládá se, že v závěru kurzu student:
provede správnou analýzu stavby věty jednoduché, vysvětlí vztahy mezi větnými členy a dokáže objasnit potřebnost rozboru věty pro porozumění její struktuře a jejímu významu; dovednosti dokáže aplikovat ve výuce skladby na základní a střední škole;
- dokáže objasnit nedostatky ve větné stavbě a jejich příčiny a poradit, jak se jich vyvarovat;
- uvědomí si, které znalosti a dovednosti jsou základní, tj. které jsou důležité pro porozumění větě a textu, popř. které jsou důležité jako východisko pro osvojování větných struktur v cizích jazycích, zejména v angličtině;
- dokáže vysvětlit tzv. komunikační principy (maximy) jako podmínky úspěšného fungování výpovědí v komunikaci, popř. naopak vysvětlit příčiny komunikační neúspěšnosti. - Osnova
- 1. blok: Věta a výpověď v komunikaci. Komunikační funkce výpovědi. Jazykové prostředky jejich vyjadřování: lexikální (částice, citoslovce), gramatické (slovesné kategorie), intonace. Komunikace a komunikační principy (maximy): princip zdvořilosti, princip kvality, princip kvantity.
- 2. blok: Věta jednoduchá a její stavba. Větné členy a jejich vyjadřování slovními druhy. Zvláštní případy vyjadřování větných členů. Doporučený postup při určování větných členů základních a rozvíjejících.
- 3. blok: Syntaktické vztahy (koordinace, subordinace, apozice, predikace), jazykové prostředky jejich vyjadřování. Komplexní rozbor věty jednoduché metodami syntaxe analytická (větné členy základní a rozvíjející, syntaktické vztahy významové a formální). Interpunkce ve větě jednoduché a její důležitost pro správné pochopení významu věty.
- 4. blok: Sloveso a jeho valence. Klasifikace větných struktur podle valenčního potenciálu přísudkového slovesa. Větné členy valenční a fakultativní. Větné struktury jednovalenční, dvojvalenční a trojvalenční. Slovesa vytvářející jednotlivé typy struktur podle valence.
- 5. blok: Věty podmětové a bezpodmětové. Slovesa s nulovou valencí. Bezpodmětové věty podle významu, podle druhu určitého slovesného tvaru. Valence slovesa v bezpodmětových větách.
- Pro samostudium: Větné ekvivalenty podle slovnědruhové platnosti jejich základního větného členu. Odchylky od pravidelné syntaktické stavby. Aktuální členění výpovědi. Pořádek slov.
- Literatura
- povinná literatura
- KARLÍK, Petr; Marek NEKULA a Zdenka RUSÍNOVÁ. Příruční mluvnice češtiny. [Brno]: Masarykova univerzita. Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky, 2001, 1 online. URL info
- doporučená literatura
- ŠTÍCHA, František a kol. Akademická gramatika spisovné češtiny. 1. vyd. Praha: Academia, 2013, 974 s. ISBN 978-80-200-2205-9. info
- ČECHOVÁ, Marie; Miloš DOKULIL; Zdeněk HLAVSA; Josef HRBÁČEK a Zdeňka HRUŠKOVÁ. Čeština - řeč a jazyk. 3., rozšířené a upraven. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, a. s., 2011, 442 stran. ISBN 9788072354139. info
- GREPL, Miroslav a Petr KARLÍK. Skladba češtiny. Olomouc: Votobia, 1998, 503 s. ISBN 80-7198-281-4. info
- neurčeno
- Nový encyklopedický slovník češtiny. Edited by Petr Karlík - Marek Nekula - Jana Pleskalová. První vydání. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2016, 1092 stran. ISBN 9788074224812. info
- Výukové metody
- - Řízený rozhovor;
- problémové metody, metody kritického myšlení (brainstorming, myšlenková mapa...);
- analýza textu, syntéza;
- samostudium. - Metody hodnocení
- Předpokladem pro úspěšné splnění zápočtu je úspěšné vypracování praktických úkolů ze syntaxe zahrnujících témata probíraná v semestru (viz osnova). Student musí zvládnout správně vypracovat 75 % z úkolů týkajících se komunikačních funkcí, větných členů a větných vztahů včetně valenční syntaxe a prokázat znalost interpunkce. Úkoly budou zadány ve formě domácí práce v závěru semestru. Pro získání zápočtu musí být práce odevzdána týden před koncem zkouškového období.
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/CJc517/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/CJc517