SP3040 Psychopedie – základy oboru

Pedagogická fakulta
podzim 2025
Rozsah
0/2/0. 2 bloky pro kombinované studium. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Pavel Sochor, Ph.D. (přednášející)
PhDr. JUDr. Dagmar Sochorová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s následujícími tématy: charakteristika poruch vývoje intelektu; etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých stupňů; Downův syndrom; systém vzdělávání; prevence, inkluze a poradenství.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - porozumět a vysvětlit termín porucha vývoje intelektu; - použít informace o systému vzdělávání v rámci inkluze a speciálního školství; - předkládat odůvodněná rozhodnutí o zařazení žáků do systému vzdělávání a interpretovat své znalosti z oblasti Downova syndromu a PAS.
Osnova
1. Psychopedie jako vědní obor. 2. Charakteristika poruch vývoje intelektu. 3. Oslabení kognitivního výkonu. 4. Poruchy autistického spektra. 5. Downův syndrom. 6. Etiologie PVI. 7. Klasifikace v MKN-11. 8. Charakteristika jednotlivých stupňů poruchy. 9. Legislativa týkající se vzdělávání. 10. Poradenské služby. 11. Předškolní vzdělávání. 12. Základní vzdělávání. 13. Vzdělávání v rámci profesní přípravy. 14. Další vzdělávání. 15. Zařízení sociálních služeb.
Literatura
    povinná literatura
  • Černá, M. a kol. (2015) Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum.
  • Bazalová, B. (2010) Psychopedie. In J. Pipeková (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky (s. 289-304). Brno: Paido.
  • Bazalová, B. (2014) Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál.
  • Bartoňová, M., Bazalová, B., Pipeková, J. (2007) Psychopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.
  • Bendová, P., Zikl, P. (2011) Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada.
    doporučená literatura
  • Valenta, M., Müller, O. (2013) Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha: Parta.
    neurčeno
  • Thorová, K. (2016). Poruchy autistického spektra. Portál.
  • Bazalová, B. (2023). Psychopedie. Grada.
Výukové metody
Seminář s aktivní účastí studentů. Plnění zadaných úkolů.
Metody hodnocení
Předmět je zakončen zkouškou. Pro udělení bude předem stanoveno kriteriální hodnocení. Konkrétní požadavky (účast, tvorba portfolia, odevzdání úkolů, aktivní účast na hodinách, test, ústní zkouška) a jejich podíl na hodnocení budou upřesněny v interaktivním učivu v IS do 10. srpna 2025.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/specped
Upřesňující informace (aktualizovaný seznam literatury, okruhy atd.) budou sděleny vyučujícím na začátku semestru.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2025/SP3040/index.qwarp
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/SP3040