SP3971 Obor: Surdopedie 1

Pedagogická fakulta
podzim 2025
Rozsah
0/3/0. 3 bloky pro kombinované studium. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Zuzana Hlavičková (cvičící)
Garance
Mgr. Marína Štibrányiová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je umět definovat specifika péče o osoby se sluchovým postižením od narození do konce života. Orientovat se v možnostech diagnostiky sluchových vad; umět vyjmenovat typické odchylky ve vývoji řeči u dětí se sluchovým postižením; umět odůvodnit potíže při čtení s porozuměním u osob s prelingvální sluchovou vadou a znát zvláštnosti jejich písemného projevu; orientovat se v komunikačních formách osob se sluhcovým postižením.
Výstupy z učení
Očekávané výstupy: • student umí vymezit základní pojmy oboru surdopedie, • umí definovat specifika péče o osoby se sluchovým postižením; • zná historii péče o jedince se sluchovým postižením • dokáže popsat význam sluchu pro život • zná stavbu sluchového analyzátoru • dokáže vysvětlit nejčastější příčíny vzniku sluchového postižení a faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru • je seznámen s procesem diagnostiky sluchových vad • umí popsat jednotlivé fáze řečové vývoje u osob se sluchovým postižením • je seznámem s jednotlivými komunikačními systémy.
Osnova
Obor, cíl, metody, mezioborové vztahy, předmět zájmu oboru surdopedie. Průkopníci vzdělávání neslyšících (ob. 16. – 17. století), rozvoj institucí, ústavů a škol pro sluchově postižené, historický vývoj koncepcí vyučování, milánský kongres, péče o jedince se sluchovým postižením v českých zemích Význam sluchu, stavba ucha, etiologie sluchového postižení, faktory negativně ovlivňující vývoj sluchového analyzátoru, klasifikace sluchových vad. Metody vyšetření sluchu, screeningová vyšetření, osobnost jedince se sluchovým postižením. Ontogeneze řeči, stádia vývoje řeči u jedinců se sluchovým postižením, úroveň řeči po stránce obsahové, artikulační a gramatické, charakteristika hlasového projevu u jedinců se sluchovým postižením. Charakteristika a význam mezilidské komunikace, komunikační formy osob se sluchovým postižením.
Literatura
    povinná literatura
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha. Praha: Portál, 2012, 159 s. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-262-0084-0. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Uvedení do surdopedie. In Pipeková, J. et. al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přepracované a rozšířené. Brno: Paido, 2010, s. 141-156, 15 s. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-7315-198-0. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona; Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. info
Výukové metody
seminář, diskuse, skupinové aktivity, praktická cvičení
Metody hodnocení
ústní zkouška, surdopedická intervence (aktivita/pomůcka)
Náhradní absolvování
V případě zahraničního výjezdu je možné předmět absolvovat v~náhradní podobě na základě individuální domluvy s~vyučujícím předmětu.
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2025/SP3971/index.qwarp?mode=edit
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/SP3971