PdF:SPc546 Krizová intervence - Informace o předmětu
SPc546 Krizová intervence
Pedagogická fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 6 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. et Mgr. Věra Linhartová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 10. 10. 8:00–13:50 D20 učebna
- Předpoklady
- první specializace u specializace oftalmopedie a psychopedie, alespoň malá zkušenost s poradenstvím či prací s lidmi pro ostatní mimo specializace a mateřské obory
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace podle § 6a odst. 1 písm. b) vyhl. č. 317/2005 Sb. (k získání kvalifikace speciálního pedagoga) a Studium v oblasti speciálně pedagogických věd podle § 2 vyhl. č. 317/2005 Sb. (k získání kvalifikace učitele dětí a žáků se SVP) (program PdF, C-CV)
- Studium k rozšíření odborné kvalifikace k získání kvalifikace speciálního pedagoga (502 hodin) (program PdF, C-25SPODUC)
- Studium k rozšíření odborné kvalifikace k získání odborné kvalifikace speciálního pedagoga a Studium k rozšíření odborné kvalifikace k získání způsobilosti vykonávat speciálněpedagogickou, výchovnou a vzdělávací činnost ve školách a třídách zřízených pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami (program PdF, C-SPODUC)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studujícím prostor pro zvládnutí základních strategií krizové intervence, umožnit jim získat znalosti a pomoci začít rozvíjet praktické dovednosti využitelné při přímé práci s klienty*kami. Studující by se po absolvování předmětu měli*y orientovat v problematice krizové intervence. Měli*y by být schopni uchopit poradenský proces při práci s člověkem v krizi.
- Výstupy z učení
- Studující zvládne aplikovat metody krizové intervence v základním okruhu odborných témat a získané dovednosti umí používat při práci s klienty*kami;
Uplatňuje dovednosti pro efektivní komunikaci s klienty*kami, jejich rodinami a v širší vztahové síti;
Získá základní kompetence pro provázení člověka jeho krizí. - Osnova
- 1.Vymezení krizové intervence dle zákona o soc. službách.
- 2. Definice krize, vznik a rozvoj krizových situací, fáze krize, symptomy krize, odhad závažnosti krize, typy krizí
- 3. Druhy pomoci v krizových situacích, principy a fáze krizové intervence
- 4. Techniky vedení rozhovoru, navazování a ukončování kontaktu
- 5. Verbální a neverbální komunikace, práce s emocemi v KI, využití práce s tělem v KI
- 6. Krizová intervence u dětí a dospívajících.
- 7. Rodinné a generační krize, krize partnerských vztahů - práce s rodinou v KI, vývojové krize.
- 8. Trauma, oběti trestných činů, domácí násilí, pronásledování, syndrom CAN.
- 9. Etické otázky a výzvy v KI.
- 10.Prevence vyhoření, psychohygiena, supervize, intervize.
- Literatura
- povinná literatura
- VODÁČKOVÁ, Daniela. Krizová intervence. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 543 s. ISBN 8071786969. info
- doporučená literatura
- ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. Vydání 1. Praha: Grada, 2004, 197 stran. ISBN 8024705869. info
- BROŽ, Filip a Daniela VODÁČKOVÁ. Krizová intervence v kazuistikách. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 166 stran. ISBN 9788026208112. info
- ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krize : psychologický a sociologický fenomén. Vyd. 1. Praha: Grada, 2004, 129 s. ISBN 8024708884. info
- KANEL, Kristi. A guidea to crisis intervention.Vyd.5., Stamford : Cengage,2015. 315s. ISBN 9781285739908.
- KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. Šesté, v Portálu páté v. Praha: Portál, 2011, 147 stran. ISBN 9788073679224. info
- Výukové metody
- V kurzu využijeme kombinaci teoretických a praktických bloků. Budeme se opírat o praktické nácviky v modelových situacích. Témata a jednotlivé techniky budou přizpůsobeny aktuálním požadavkům studujících, např. dle jejich zaměření, únavy apod. Během výuky budou zohledněny zkušenosti studujících z praxe a jejich očekávání.
- Metody hodnocení
- Závěrečná esej reflektující vlastní sebezkušenost a vývoj, reflexe vlastní práce v modelové krizové situaci (audionahrávka a její reflexe), účast na nácviku řešení modelových situací.
- Náhradní absolvování
- Vzhledem k interaktivní a sebezkušenostní povaze předmětu je nutné předem dohodnout případné náhradní absolvování. Předmět lze nahradit ekvivalentním kurzem v zahraničí, pokud zahrnuje aktivní a přímý nácvik strategií krizové intervence. Není však možné jej nahrazovat teoretickými či obecně psychologickými předměty (vývojová psychologie, psychologie krize apod.). Docházku nelze kompenzovat písemnými úkoly, ale lze ji nahradit přímou praxí s klienty*kami a žáky*čkami, a to pouze po předchozí domluvě s vyučující před odjezdem. Stejně tak lze předmět uznat po absolvování kurzu krizové intervence s praktickými nácviky v minimálním rozsahu 8 hodin. Studující musí doložit sylabus předmětu ze zahraniční univerzity, potvrzení o absolvování nebo certifikát. V případě přímé praxe je třeba předložit prohlášení zprostředkovatele praxe s popisem vykonávané činnosti.
- Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2024/SPc546/index.qwarp
Předmět má teoretickou a sebezkušenostní část. Studující reflektuje svůj dosavadní vývoj i stávající kompetence a dovednosti. Studující zpracuje sebereflexi a analýzu ukázky vlastní poradenské práce s prvky krizové intervence. Studující si sama/sám vybere podmínky a situaci, se kterou se ve své praxi běžně setká. Studující kombinované a CŽV formy by měl/a mít minimální docházku 50%. Součástí závěrečného hodnocení je zhodnocení aktivní účasti a míry zapojování se do výuky. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/SPc546