PdF:SPc991 ADHD/ADD - Informace o předmětu
SPc991 ADHD/ADD
Pedagogická fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 6 hodin. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Hana Moravčíková (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Pá 24. 10. 8:00–11:50 C2 učebna, So 6. 12. 12:00–15:50 A51 učebna
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Doplňující studium k rozšíření odborné kvalifikace podle § 6a odst. 1 písm. b) vyhl. č. 317/2005 Sb. (k získání kvalifikace speciálního pedagoga) a Studium v oblasti speciálně pedagogických věd podle § 2 vyhl. č. 317/2005 Sb. (k získání kvalifikace učitele dětí a žáků se SVP) (program PdF, C-CV)
- Studium k rozšíření odborné kvalifikace k získání kvalifikace speciálního pedagoga (502 hodin) (program PdF, C-25SPODUC)
- Studium k rozšíření odborné kvalifikace k získání odborné kvalifikace speciálního pedagoga a Studium k rozšíření odborné kvalifikace k získání způsobilosti vykonávat speciálněpedagogickou, výchovnou a vzdělávací činnost ve školách a třídách zřízených pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami (program PdF, C-SPODUC)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je posílit kompetence studentů v oblasti speciálněpedagogického poradenství a intervence u dětí s projevy ADHD/ADD.
- Výstupy z učení
- Student získá odborné znalosti o podpoře, posilování a provázení dítěte s ADHD/ADD v edukačních procesech školy. Bude umět definovat potřeby dětí se ADHD/ADD v rámci výuky se zřetelem na jeho potenciál a cestu vzdělávání. Student bude schopen sestavit plán intervence v rámci třídy (s podporou žáka i učitele) a zároveň cíl intervence v rámci domácího prostředí (se zřetelem na podporu rodiny).
- Osnova
- Etiologie ADD/ADHD. Edukační potřeby dětí s ADD/ADHD. Vývojová specifika jako základ diagnostiky. Syndrom ADD/ADHD jako osobnostní riziko poruchy chování. Diagnostika speciálního pedagoga se zaměřením na dětí se syndromem ADD/ADHD, identifikace cílů intervence. Nástroje pro diagnostiku edukačních potřeb dětí se syndromem ADD/ADHD. Základní strategie výuky a podpora učení dětí s ADD/ADHD (ve výuce a v domácím prostředí). Ucelený poradenský systém ve školství (ŠPP, ŠPZ). Podpora rodiny, komunikace s rodiči děti s ADD/ADHD. Možnosti terapie, léčby, podpory seberegulačních mechanismů a rozvoje práceschopnosti u dětí s ADD/ADHD. Příklady dobré praxe, práce s kazuistikami.
- Literatura
- povinná literatura
- ZÁVĚRKOVÁ, Markéta. O ADHD v dospívání a dospělosti. Edited by Markéta Závěrková. Vydání první. Praha: Pasparta, 2018, 139 stran. ISBN 9788088290070. info
- AYERS, Harry; Don CLARKE a Anne MURRAY. Perspectives on behaviour : a practical guide to effective interventions for teachers. 2nd ed. London: David Fulton, 2000, xx, 108. ISBN 1853466727. info
- doporučená literatura
- RIETZLER, Stefanie a Fabian GROLIMUND. Jak se úspěšně učit s ADHD : praktický rádce pro rodiče. Translated by Tereza Těšínská. Vydání první. V Bratislavě: NOXI, 2018, 255 stran. ISBN 9788081114717. info
- VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: Press Muni, 2010, 330 s. pedagogická. ISBN 978-80-210-5159-1. info
- Výukové metody
- 1. Práce s odborným textem analýza a komparace teoretických přístupů problematice ADHD/ADD 2. Kazuistické studie 3. Odborná diskuze k daným tématům - opora v důkazech
- Metody hodnocení
- Zpracování úkolu Test
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2025/SPc991/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/SPc991