PdF:SZ6046 Pedagogicko-psychologická diag - Informace o předmětu
SZ6046 Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele
Pedagogická fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dana Veselá, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Jarmila Bradová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Bc. Šárka Hlaváčová (cvičící)
Mgr. Jitka Jeklová (cvičící)
Mgr. Klára Jonášová (cvičící)
Mgr. Jana Obrovská, Ph.D. (cvičící)
doc. RNDr. Eva Trnová, PhD. (cvičící)
Mgr. Jana Veseláková (cvičící)
doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Oksana Yuriyivna Stupak, Ph.D., DrSc. (pomocník)
Bc. Eliška Bařina Barochová (pomocník)
Mgr. Julie Grombířová (cvičící) - Garance
- doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- každé sudé pondělí 10:00–11:50 A1 učebna
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
SZ6046/02: každé sudé úterý 16:00–17:50 D24 učebna, J. Grombířová, Š. Hlaváčová
SZ6046/03: každé sudé úterý 16:00–17:50 D212 učebna, J. Jeklová, J. Veseláková
SZ6046/04: každé sudé úterý 18:00–19:50 D212 učebna, J. Veseláková
SZ6046/05: každé sudé úterý 12:00–13:50 D24 učebna, Š. Hlaváčová, D. Veselá
SZ6046/06: každé sudé úterý 14:00–15:50 D212 učebna, J. Jeklová, D. Veselá
SZ6046/07: každé liché úterý 14:00–15:50 D212 učebna, Š. Hlaváčová, D. Veselá
SZ6046/08: každé sudé úterý 16:00–17:50 D30 učebna, D. Veselá
SZ6046/09: každé liché úterý 16:00–17:50 D30 učebna, D. Veselá
SZ6046/10: každou lichou středu 10:00–11:50 D212 učebna, Š. Hlaváčová, K. Vlčková
SZ6046/11: Rozvrh nebyl do ISu vložen. E. Trnová - Předpoklady
- !NOWANY( SZ6646 Educational and Psychological Assessment in Teaching Practice )
Soubežně s předmětem musí student absolvovat pedagogickou praxi, v jejímž rámci realizuje diagnostickou činnost ve výuce. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 48 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je umožnit budoucím učitelům zažít vybrané metody pedagogicko-psychologické diagnostiky na sobě samých a v konkrétních školních aplikacích.
Cílem je:- umět pracovat s informacemi o procesu učení a jeho výsledcích, které se nabízí v průběhu výuky a ve škole,
- umět získat další údaje, které jsou relevantní pro pochopení individuálních výukových specifik konkrétních žáků, screening běžných problémů i práci se školní třídou jako skupinou.
Jedná se o navazující kurz, kterému předchází úžeji koncipovaný kurz v bakalářském studiu.
Studenti se učí:- pracovat s daty dostupnými ve škole validním a reliabilním způsobem pro rozhodování a změny ve výuce a udržování či rozvíjení úspěšné výuky (evidence bassed instruction),
- identifikovat indikátory případných problémů, využít dostupná data či dosbírat potřebná,
- zvolit si vhodný nástroj, vyhodnotit data a interpretovat je
- navrhnout opatření, evaluovat je,
- na základě dat rozhodovat o diferenciaci a individualizaci ve výuce, podpoře specialistou, evaluaci efektivity vlastní praxe
- komunikovat výsledky kolegům, žákům, rodičům a specialistům.
- Výstupy z učení
- Na konci tohoto kurzu student:
- vysvětlí základní přístupy diagnostikování žáka ve třídě (či skupině) a na škole.
- formuluje cíl komplexnějšího diagnostického postupu, zvolí vhodné diagnostické nástroje a zdroje informací.
- zkonstruuje didaktický test či rozsáhlejší dotazník.
- získaná data analyzuje základními technikami, interpretuje výsledky, prezentuje je ústně a písemně srozumitelným způsobem kolegům, žákům a rodičům a navrhuje implementaci a opatření na individuální úrovni.
- Osnova
- Přednáška č. 1, seminář č. 1 (vyučuje psycholog)
- Přednáška:
- Využití diagnostiky v různých pracovních kontextech učitele a její cíle. Systém poradenství ve školství. Spolupráce s odborníky při diagnostikování žáků a hledání vhodných opatření na podporu jejich učení a rozvoje. Etika v diagnostickém procesu, etika práce s výsledky. Autodiagnostika v práci učitele.
- Seminář:
- Zadání portfoliového úkolu, požadavků na ukončení předmětu. Příklad inspirativní praxe a práce s ním: analýza procesu, spolupráce, výsledku a opatření. Práce s výsledky a jejich komunikace (individuální specifičnost).
- Přednáška č. 2, Seminář č. 2 (vyučuje pedagog)
- Přednáška:
- Diagnostika výsledků žáků. Přístupy k diagnostikování obtíží žáků v učení. Formativní hodnocení a hodnocení pro učení (assessment for/as learning). Žákovské prekoncepty a miskoncepty (concept cartoons, pojmové mapy).
- Seminář: Diagnostikování obtíží žáků prakticky. Příprava ústní zkoušky.
- Přednáška č. 3, seminář č. 3 (vyučuje pedagog)
- Přednáška:
- Diagnostika výsledků žáků. Školní didaktické testy (tvorba, operační struktura úlohy v návaznosti na cíle, ukázky dobrých a horších položek, výsledky a klasifikace). Využití testů pro formativní hodnocení. Strategie pro ústní a písemné zkoušení.
- Seminář:
- Tvorba didaktického testu, nebo ústní zkoušky a kritérií hodnocení.
- Přednáška č. 4, seminář č. 4 (vyučuje psycholog)
- Přednáška:
- Diagnostika chování žáků, diagnostika problémového chování: pozorování, diagnostika interakce, sebeposouzení žáky. Individuální výchovný plán. Role učitele jako kontaktní osoby v případě potíží s chováním, spolupráce se školním poradenským pracovištěm a dalšími specialisty (psycholog, psychoterapeut, středisko výchovné péče atd.) a práce s doporučením specialistů. Spolupráce s rodiči. Podpora žáků ve třídě. Předcházení problémům, intervence a prevence.
- Seminář:
- Práce s diagnostickými metodami (pozorování, rozhovor, analýza produktů činnosti, projektivní metody), a nástroji a tvorba individuálního výchovného plánu.
- Přednáška č. 5, diagnostika nadání
- Literatura
- povinná literatura
- Standardy pro pedagogické a psychologické testování. 1. české vyd. Praha: Testcentrum, 2001, 192 s. ISBN 8086471071. info
- HRABAL, Vladimír a Isabella PAVELKOVÁ. Jaký jsem učitel. Vydání první. Praha: Portál, 2010, 239 stran. ISBN 9788073677558. info
- Gavora, P. (1999). Akí su moji žiaci? Pedagogická diagnostika žiaka. Práca: Bratislava.
- MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012, 343 s. ISBN 9788073576790. info
- CHRÁSKA, Miroslav. Didaktické testy : příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999, 91 s. ISBN 8085931680. info
- KUBISZYN, Tom. Educational testing and measurement : classroom application and practice. Edited by Gary D. Borich. 9th ed. Hoboken: Wiley, 2010, xv, 495. ISBN 9780470522813. info
- neurčeno
- BROOKHART, Susan M. a Anthony J. NITKO. Educational assessment of students. Eighth edition. NY: Pearson, 2019, xiv, 535. ISBN 9780134807072. info
- NITKO, Anthony J. a Susan M. BROOKHART. Educational assessment of students. Sixth edition. Harlow: Pearson, 2014, ii, 482. ISBN 9781292041025. info
- Výukové metody
- teoretická příprava
- skupinová diskuse
- domácí příprava
- četba
- Metody hodnocení
- Kritéria pro udělení zápočtu:
- splnění portfoliového úkolu - realizace diagnostické činnosti v praxi
- splnění dílčích úkolů zadávaných v semináři.
- Informace učitele
- Předmět je vázán na učitelskou praxi a je nezbytné ho plnit v rámci praxe. Předmět vyžaduje aktivní práci s žákem, spolupráci s vyučujícím v rámci praxe a aktivní prezentaci na kolokviu ve skupině.
- Student Erasmus programu: Student, jemuž je udělen ISP na Erasmus+ program se registruje do skupiny s názvem Erasmus. Samostatně studuje dle cílů, obsahu a pojmenovaných výstupů v sylabu předmětu. Pracují na splnění portfoliového úkolu. Pro vzájemné hodnocení portfoliového úkolu si vytvoří dvojici se spolužákem ze studijní skupiny Erasmus. Svůj portfoliový úkol vloží do odevzdávárny skupiny Erasmus. Student s uděleným ISP má právo na ukončení povinného nebo povinně volitelného předmětu i mimo zkouškové období, a to v průběhu semestru bezprostředně následujícím po semestru, v němž pobýval na zahraniční vysoké škole nebo na zahraniční pracovní stáži. Student se dohodne s vyučujícím na termínu ukončení předmětu.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2025/SZ6046/index-GFXtWM.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
- Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/SZ6046