PdF:VZB43 Výživa člověka - Informace o předmětu
VZB43 Výživa člověka
Pedagogická fakultapodzim 2025
- Rozsah
- 1/2/1. 16 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Helena Vaclová (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Jitka Reissmannová, Ph.D. (pomocník) - Garance
- PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D.
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Andrea Špačková
Dodavatelské pracoviště: Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VZB43/Kombi01: Pá 26. 9. 15:00–16:50 D112 učebna, 17:00–18:50 D112 učebna, Pá 3. 10. 16:00–17:50 D112 učebna, Pá 10. 10. 15:00–16:50 D112 učebna, Pá 7. 11. 8:00–9:50 D112 učebna, 10:00–11:50 D112 učebna, Pá 5. 12. 10:00–11:50 D112 učebna, 12:00–13:50 D112 učebna, H. Vaclová
VZB43/PrezPred01: Út 10:00–10:50 D30 učebna, H. Vaclová
VZB43/PrezSem01: Čt 10:00–11:50 D16 učebna, H. Vaclová
VZB43/PrezSem02: Čt 8:00–9:50 D16 učebna, H. Vaclová - Předpoklady
- VZB11 Biologie člověka a základy zdravovědy
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-VZ3S) (4)
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu je schopen student porozumět, vysvětlit a v praxi aplikovat základní poznatky z oblasti výživy člověka. Základní výživová doporučení dokáže uplatnit v teoretické i praktické rovině vždy s přihlédnutím k individuálním potřebám daného člověka.
- Výstupy z učení
- Po absolvování předmětu student chápe základní výživová doporučení odvozená od fyziologických potřeb lidského organismu; aktivně aplikuje výživová doporučení a základní hygienické a technologické postupy při přípravě pokrmů; chápe energetickou bilanci, energetický příjem a výdej; definuje bazální metabolismus a energetické nároky organismu vzhledem k pohlaví, věku, fyzické aktivitě a zdravotnímu stavu; definuje důležité vitaminy, minerální a stopové prvky ve výživě; vysvětlí specifika výživy v průběhu ontogenetického vývoje (novorozenec, kojenec, batole, předškolní věk, mladší a starší školní věk, adolescent).
- Osnova
- 1. Význam výživy. Základní složky výživy. 2. Anatomie a fyziologie trávicí soustavy. 3. Energetická bilance. Energetický příjem a výdej. Bazální metabolismus, energetické nároky organismu vzhledem k pohlaví, věku, fyzické aktivitě a zdravotnímu stavu. 4. Metabolismus základních živin (sacharidy, bílkoviny, tuky). 5. Vitaminy – rozdělení, zdroj, vstřebávání, význam pro organismus, rizikové faktory. Minerální a stopové prvky ve výživě. 6. Regulace vody v těle a pitný režim. 7. Výživová doporučení. Aktuální problematika zdravého způsobu stravování. Výživový stav v ČR. 8. Nadměrný, snížený příjem potravy a jeho vliv na zdravotní stav. Poruchy přijmu potravy. Mentální anorexie, mentální bulimie. Dietování. Nadváha a obezita. 9. Potravinové alergie a dietní režimy u vybraných druhů onemocnění (diabetes mellitus, celiakie, fenylketonurie aj.) 10. Bezpečnost potravin. Alimentární nákazy. 11. Výživa v průběhu ontogenetického vývoje (novorozenec, kojenec, batole, předškolní věk, mladší a starší školní věk, adolescent). 12. Alternativní způsoby stravování. Stravovací zvyklosti vybraných skupin obyvatelstva (např. z hlediska geografického a náboženského.)
- Literatura
- https://bezpecnostpotravin.cz/
- https://viscojis.cz/
- MUŽÍK, Vladislav; Leona MUŽÍKOVÁ a Hana DVOŘÁKOVÁ. aj. Pohyb a výživa: šest priorit v pohybovém a výživovém režimu žáků na 1. stupni ZŠ [online]. Online. 1. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2014. ISBN 978-80-7481-070-1. URL info
- Výživa a pohyb jako součást výchovy ke zdraví na základní škole : příručka pro učitele. Edited by Vladislav Mužík. Brno: Paido, 2007, 150 stran. ISBN 9788073151560. info
- BLATTNÁ, Jarmila. Výživa na začátku 21. století, aneb, O výživě aktuálně a se zárukou. Praha: Nadace NutriVIT, 2005, 79 s. ISBN 8023962027. info
- NEVORAL, Jiří. Výživa v dětském věku. Vydání první. Jinočany: H & H, 2003, 434 stran. ISBN 8086022935. info
- KRCH, František David. Poruchy příjmu potravy : vymezení a terapie. Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 238 s. ISBN 8071696277. info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou přednášek a cvičení. Přednášky jsou zpracovány formou prezentací a doplněné odkazy na doporučenou studijní literaturu a internetové zdroje. Dílčí témata cvičení jsou prezentována pomocí didaktických prostředků a pomůcek.
- Metody hodnocení
- Zpracování a prezentace zadaných seminárních úkolů, aktivní účast v praktickém cvičení, závěrečný znalostní test, odborná rozprava nad aktuálními otázkami výživy.
- Studijní opora
- https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2025/VZB43/index.qwarp?fakulta=1441;obdobi=9464;predmet=1581757
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/VZB43