XPP07 Didaktika předškolního věku

Pedagogická fakulta
podzim 2025
Rozsah
1/2/0. kombinované studium 12 konzultací. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Bc. Šárka Anderlová (přednášející)
Mgr. Barbora Čekalová (přednášející)
Mgr. Veronika Najvarová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Anna Pospíchalová (přednášející)
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.
Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Olga Bubnová
Dodavatelské pracoviště: Katedra primární pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
XPP07/KombiSem01: Pá 26. 9. 10:00–11:50 D24 učebna, Pá 10. 10. 17:00–18:50 D36 učebna, So 25. 10. 10:00–11:50 D112 učebna, Pá 7. 11. 18:00–19:50 D36 učebna, Pá 14. 11. 8:00–9:50 D15 učebna, Pá 5. 12. 12:00–13:50 D36 učebna, Z. Syslová
XPP07/01: Po 13:00–14:50 D30 učebna, A. Pospíchalová, Z. Syslová
Předpoklady
XPP03
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat základní vědomosti o průběhu a specifikách dětského poznávání světa a učení, získat teoretický přehled o základních didaktických kategoriích a osvojit si základní dovednosti řízení individuálního dětského poznávání. Student se seznámí s významem hry a jejími specifiky v období předškolního vzdělávání, s teoriemi hry, s kategorizací her a druhy hraček. Osvojí si poznatky o vlivu hry na vývoj dítěte.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen: vymezit specifika učení dítěte předškolního věku; rozumět obsahu vzdělávání; definovat výukovou metodu a uvést kritéria, která má splňovat, aby byla didakticky účinná, osvojit si vybrané klasifikace metod; klasifikovat didaktické prostředky a zásady; popsat organizační formy vhodné pro předškolní vzdělávání a jejich význam v období předškolního věku (aplikace z obecné didaktiky); využívat hry jako edukačního prostředku v mateřské škole k naplňování vzdělávacího obsahu RVP PV s ohledem na vývojová specifika dítěte předškolního věku; vysvětlit teorie hry z pohledu vybraných autorů; hodnotit pokroky dětí;
Osnova
1. Didaktické kategorie. 2. Epistemologie. 3. Přístupy ke vzdělávání (transmisivní a konstruktivistické přístupy), model učení E-U-R. 4. Způsoby učení. 5. Cíle současného předškolního vzdělávání. 6. Provázanost cílů a obsahu vzdělávání. 7. Individualizace vzdělávání. 8. Organizace vzdělávání. 9. Organizační formy. 10. Vzdělávací metody, aktivace dětí. 11. Edukační prostředí. 12. Hodnocení výsledků vzdělávání.
Literatura
    povinná literatura
  • SYSLOVÁ, Zora; Radmila BURKOVIČOVÁ; Jana KROPÁČKOVÁ; Kateřina ŠILHÁNOVÁ a Lucie ŠTĚPÁNKOVÁ. Didaktika mateřské školy. Praha: Wolters Kluwer, 2019, 252 s. 373.2/.3 - Předškolní a primární výchova a vzdělávání [22]. ISBN 978-80-7598-276-6. info
  • ŠMELOVÁ, Eva a Michaela PRÁŠILOVÁ. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018, 229 stran. ISBN 9788026213024. info
  • KREJČOVÁ, Věra; Jana KARGEROVÁ a Zora SYSLOVÁ. Individualizace v mateřské škole. První. Praha: Portál, 2015, 182 s. ISBN 978-80-262-0812-9. info
  • SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004, 48 s. ISBN 8087000005. info
Výukové metody
přednáška, seminář.
Metody hodnocení
seminární práce, diskuze
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2025/XPP07/index_kombi.qwarp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2025/XPP07