AES_707 Seminář statistiky pro archeology

Filozofická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petr Pajdla (cvičící)
Mgr. Peter Tkáč (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Klára Šabatová, Ph.D.
Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Šibíčková
Dodavatelské pracoviště: Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý lichý čtvrtek 14:00–17:40 L11
Předpoklady
Bakalářským a magisterským studentům/kám archeologie doporučujeme nejprve absolvovat předmět AEM_02 Vědecké vyhodnocení archeologických dat.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/12, pouze zareg.: 0/12
Mateřské obory/plány
předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s kvantitativními metodami používanými v archeologii. Představeny budou základní statistické pojmy, deskriptivní statistika a související vizualizace pro jednu proměnnou, vztah dvou proměnných a hlavní důraz bude kladen na práci s vícerozměrnými soubory dat, redukci dimenzí v daných souborech, shlukování a další metody. Jednotlivá probíraná témata budou představena na příkladech využívajících konkrétní archeologická data s cílem získat objektivní a reprodukovatelné informace k široké škále archeologických problémů, od datování archeologických struktur po srovnávání souborů artefaktů, jejich variability atd. Výuka bude probíhat v programovacím jazyku R.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student/ka schopen/na:
- vytvořit a interpretovat základní grafy;
- vypočítat a interpretovat míru závislosti mezi proměnnými;
- zvolit a aplikovat vhodnou kombinaci metod pro analýzu vícerozměrných dat;
- připravit vícerozměrná data pro zvolenou metodu analýzy;
- interpretovat výsledky vybraných vícerozměrných statistických analýz;
- samostatně pracovat v jazyce R.
Osnova
  • Kvantitativní metody v archeologii: úvod.
  • Základní statistické pojmy.
  • Typy proměnných.
  • Struktura a příprava dat.
  • Software: skriptovací jazyky vs klikací programy, reprodukovatelnost. Úvod do jazyka R.
  • Deskriptivní a inferenční statistika.
  • Grafy pro jednu proměnnou, charakteristiky centrální polohy a variability, distribuce dat.
  • Vztah dvou proměnných, korelace.
  • Vícerozměrná data, redukce dimenzí.
  • Shlukování (k-means, hierarchické).
Literatura
    povinná literatura
  • CARLSON, David L. Quantitative Methods in Archaeology Using R. 1. vyd. Cambridge: Cambridge University Press, 2017. info
    doporučená literatura
  • BARCELO, Juan A. a Igor BOGDANOVIC. Mathematics and Archaeology. 1. vyd. Boca Raton: CRC Press, 2015. info
  • DRENNAN, Robert D. Statistics for archaeologists : a common sense approach. Second edition. New York: Springer, 2010, xv, 333. ISBN 9781441960719. info
  • SHENNAN, Stephen. Quantifying archaeology. 1. vyd. Edinburgh: Edinburgh University Press, 1988. info
    neurčeno
  • MELOUN, Milan, Jiří MILITKÝ a Martin HILL. Počítačová analýza vícerozměrných dat v příkladech. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005, 449 s. ISBN 8020013350. info
Výukové metody
Hodiny se budou skládat z teoretického úvodu následovaného individuální/skupinovou prací na vyhodnocení příkladových dat a v pozdějších fázích kurzu i vhodných dat účastníků kurzu.
Metody hodnocení
Pro splnění kurzu je nutná aktivní účast na hodinách a vypracování zadaných domácích úkolů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2024.