DISM005 Teorie dramatu a divadla III: Kognitivní teorie v teatrologii

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
2/0/6. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D. (přednášející)
doc. MgA. David Drozd, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. MgA. David Drozd, Ph.D.
Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Šárka Havlíčková Kysová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra divadelních studií – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 1 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/1, pouze zareg.: 0/1, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/1
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz se věnuje metodám kognitivních věd aplikovaných v teatrologii. Studenti se pod vedením vyučující učí aplikovat analytické metody kognitivní teatrologie na konkrétním materiálu, tj. dramatickém textu, divadelní inscenaci a s nimi souvisejících dokumentech.

Předmět je určen magisterským studentům KDS a je pro ně povinný.
Kurz probíhá v češtině.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student/ka schopen/na:
- porozumět klíčovým pojmům z oblasti kognitivní teatrologie;
- vysvětlit pojmy: konceptuální metafora, konceptuální integrace, multimodální metafora, audio-vizuální metafora, zrcadlové neurony, sdílený prostor a další pojmy rozebírané v hodinách;
- interpretovat teatrologickou problematiku z hlediska vybraných metod kognitivních věd.
Osnova
  • 1. Úvod do kognitivních věd, zadání seminárního úkolu
  • 2. Metody analýzy kognitivních věd aplikovatelné v teatrologii
  • 3. Kognitivní lingvistika a kognitivní poetika
  • 4. Kognitivní teatrologie - východiska, metody, současný stav disciplíny
  • 5. Teorie konceptuální metafory a teorie konceptuální integrace
  • 6. Multimodální metafora
  • 7. Zrcadlové neurony a další koncepty kognitivní teatrologie (např. teorie sdíleného prostoru)
  • 8. Teorie audiovizuální metafory dle K. Fahlenbrach
  • 9. - 12. Prezentace prvních výsledků seminárních úkolů, komentář vyučující, diskuze
Literatura
    povinná literatura
  • Cook, Amy: Shakespearean Neuroplay. Reinvigorating the Study of Dramatic Texts and Performance through Cognitive Science. Palgrave Macmillan, 2010
    doporučená literatura
  • Embodied metaphors in film, television, and video games : cognitive approaches. Edited by Kathrin Fahlenbrach. First published. New York: Routledge, 2016, xii, 300. ISBN 9781138850835. info
  • Multimodal metaphor. Edited by Ch. Forceville - Eduardo Urios-Aparisi. New York: Mouton de Gruyter, 2009, xiv, 470 p. ISBN 9783110205152. info
  • Performance and cognition : theatre studies and the cognitive turn. Edited by Bruce A. McConachie - F. Elizabeth Hart. 1st pub. London: Routledge, 2006, xv, 236. ISBN 9780203966563. info
  • FAUCONNIER, Gilles a Mark TURNER. The way we think : conceptual blending and the mind's hidden complexities. 1st pbk. ed. New York: Basic Books, 2003, xvii, 440. ISBN 0465087868. info
  • HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Metafory, kterými hrajeme : perspektivy a meze české kognitivní teatrologie. Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2015, roč. 18, č. 1, s. 65-84. ISSN 1803-845X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/TY2015-1-4. Digitální knihovna FF MU info
  • LAKOFF, George. Metafory, kterými žijeme. Edited by Mark Johnson, Translated by Mirek Čejka. 2. vyd. Brno: Host, 2014, 283 s. ISBN 9788074911521. info
  • Crane, Mary Thomas. Shakespeare‘s Brain. Reading with Cognitive Theory. Princeton University Press, 2001.
  • Kemp, Rick – McConachie, Bruce. The Routledge Companion to Theatre, Performance and Cognitive Science. Routledge, 2019.
  • KÖVECSES, Zoltán. Where metaphors come from : reconsidering context in metaphor. Oxford: Oxford University Press, 2015, xiii, 215. ISBN 9780190224882. info
  • STOCKWELL, Peter. Cognitive poetics : an introduction. 1st pub. London: Routledge, 2002, x, 193. ISBN 9780415258951. info
  • KÖVECSES, Zoltán. Metaphor : a practical introduction. New York: Oxford University Press, 2002, xvi, 285. ISBN 0195145119. info
  • KÖVECSES, Zoltán. Metaphor and emotion : language, culture, and body in human feeling. First published. Cambridge: Cambridge University Press, 2000, xvi, 223. ISBN 9780521641630. info
  • Metaphors of anger, pride, and lovea lexical approach to the structure of concepts. Edited by Zoltán Kövecses. Philadelphia: J. Benjamins Pub. Co., 1986, vi, 147 p. ISBN 9789027279279. info
    neurčeno
  • EYSENCK, Michael W. a Mark T. KEANE. Kognitivní psychologie. Translated by Miroslav Filip. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 748 s. ISBN 9788020015594. info
  • STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 636 s. ISBN 80-7178-376-5. info
Výukové metody
přednáška, samostatná práce, diskuze
Metody hodnocení
Vypracování seminárního úkolu a jeho prezentace, ústní nebo písemná zkouška. Hranice úspěšnosti u zkoušky je 70%.
Navazující předměty
Informace učitele
http://divadlo.phil.muni.cz/
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2022.