FAVMPa070 Filmový průmysl

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Michal Večeřa, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 14:00–15:40 C34, kromě Po 15. 4.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz je zaměřen na rozvoj a prohloubení znalostí o možnostech výzkumu filmového průmyslu. Téma průmyslových dějin je nahlíženo z různých perspektiv, přičemž v centru bude perspektiva ekonomická. Při zkoumání filmových průmyslů je nezbytné věnovat se i dalším otázkám, jež hraničí i s jinými oblastmi výzkumu - kulturní historie, star studies, estetické dějiny ad. V rámci kurzu budou představeny možné přístupy ke zkoumání filmových průmyslů, způsobů výroby a dělby práce, marketingu a prodeje vyrobeného mediálního obsahu nebo vlivu státu na fungování průmyslu.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen s využitím představených nástrojů porozumět a analyzovat fungování filmového průmyslu z různých perspektiv.
Osnova
  • Mezi tématy přednášek budou následující okruhy:
  • 1) Struktura a organizace trhu (Organizace průmyslu, Kinematografie malého národa)
  • 2) Mody produkce (Studiový systém a jeho alternativy)
  • 3) Vnější vlivy na fungování filmových průmyslů (Restrikce vs. podpora průmyslu)
  • 4) Technika a technologie (technologická změna a případové studie)
  • 5) Distribuce (Distribuce, volný trh a státně-socialistická kinematografie)
  • 6) Marketing a branding (hvězdy, žánry, produkční cykly)
  • 7) Filmové archivnictví (tradiční archivnictví a archivnictví v digitálním věku)
Literatura
    neurčeno
  • Gomery, Douglas (1989) Media economics: terms of analysis. Critical Studies in Mass Communication 6, 43-60.
  • Bakker, Gerben. The Decline and Fall of the European Film Industry Sunk Costs Market Size and Market Structure 1890 1927. The Economic History Review. 2005, roč. 58, č. 2, s. 310-351.
  • Henry Bacon (2016): Introduction to the Study of Transnational Small Nation Cinema. In:Henry Bacon (ed.) - Finnish Cinema. A Transnational Enterprise. Londýn: Palgrave Macmillan, s. 1-19.
  • Klimeš, Ivan. Národní kinematografie v mnohonárodnostní monarchii In Týž. Kinematograf Věnec studií o raném filmu. Praha: Casablanca - Narodni filmovy archiv 2013, s. 10-23.
  • Bordwell, David - Staiger, Janet - Thompson, Kristin (1985): The Classical Hollywood Cinema. Film Style & Mode of Production to 1960. Londýn: Routledge,s. 89-116.
  • Thompson, Kristin (1993): Early Alternatives to the Hollywood Mode of Production: Implications for Europe's Avant-Garde. Film History 5, č. 4,, s. 386-404.
  • Kääpä, Pietari (2016): Producer-led Mode of Film Production. In: Henry Bacon (ed.) - Finnish Cinema. A Transnational Enterprise. Londýn: Palgrave Macmillan, s. 1-19.
  • Szczepanik, Petr (2013): The State-Socialist Mode of Production and the Political History of Production Culture. In Szczepanik, Petr - Vonderau, Patrick (eds.): Behind the Screen: Inside European Production Cultures. 1. vyd. New York: Palgrave Macmillan,
  • Doyle, Gillian (2002): Understanding Media Economics. Londýn: SAGE Publications Ltd. s. 161-174.
  • GRIEVESON Lee. Policing Cinema Movies and Censorship in Early.Twentieth Century America. Los Angeles: University of Columbia Press 2004, s. 11-36.
  • Loiperdinger, Martin (2013): Film Censorship in Germany: Continuity and Change through Five Political Systems. New York: palgrave macmillan, s. 81-96.
  • Jäckel, Anne (2007): Kapitola 3 - Financování výroby a koprodukční činnost. Iluminace 19, č. 1, s. 27-51.
  • Španihelová, Magda (2019): Ekosystém institucí českého dokumentárního filmu. Vzorce spolupráce a využití. Iluminace 31, č. 2, s. 7-24.
  • Allen, Robert - Gomery, Douglas (1985): Film History, Theory and Practice. s. 109-130.
  • Gaudreault, André - Marion Philippe (2004): Médium se rodí vždycky dvakrát. In: Szczepanik, Petr (ed.) Nová filmová historie. Praha: Herrmann & synové. s. 439-451.
  • PINCH, Trevor J. a Wiebe E. BIJKER. The Social Construction of Facts and Artifacts: Or How the Sociology of Science and the Sociology of Technology Might Benefit Each Other. In: Wiebe E. Bijker, Thomas P. Hughes a Trevor J. Pinch (eds.). The Social Const
  • BROOKEY, Robert Allan. The Format Wars: Drawing the Battle Lines for the Next DVD. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies. 2007, roč. 13, č. 2, s. 199–211.
  • FRODLOVÁ, Tereza. V barvách Agfacoloru. Zavádění barevného filmu v československé kinematografii čtyřicátých a padesátých let. In: Lucie Česálková (ed.). Zpět k českému filmu. Praha: Národní filmový archiv, 2017, s. 262–285.
  • ELIASHBERG, Jehoshua. The Film Exhibition Business: Critical Issues, Practice, and Research. In: Charles C. Moul (ed.). A Concise Handbook of Movie Industry. New York: Cambridge University Press, 2005, s. 138–162.
  • LOBATO, Ramon. Netflix Nations. The Geography of Digital Distribution. New York: New York University Press, 2019, s. 1–17.
  • LEHTISALO, Anneli. Exporting Finnish Films. In: Henry Bacon (ed.). Finnish Cinema. A Transnational Enterprise. London: Palgrave macmillan, 2016, s. 115–138.
  • SKOPAL, Pavel. Za "vysokou ideovou úroveň", a/nebo za vyšší tržby? Filmová distribuce v českých zemích z hlediska konfliktu ideologických a hospodářských cílů (1945–1968). Soudobé dějiny. 2010, č. 4, s. 641–666.
  • BAKKER, Gerben. Stars and Stories. How films became branded products. In: John Sedgwick a Michael Pokorny (eds.). An Economic History of Film. New York: Routledge, 2004, s. 48–85.
  • NEALE, Steve. Genre and Hollywood. London – New York: Routledge, 2000, s. 226–255.
  • GARNCARZ, Joseph. Hvězdný systém ve výmarské kinematografii. Iluminace. 2012, roč. 24, č. 1, s. 31–44.
  • KLIMEŠ, Ivan. Czech Historical Film and Historical Traditions: The Merry Wives (1938). Dorota Ostrowska, Zsuzsanna Varga a Francesco Pitassio (eds.). Popular Cinemas in East Central Europe. London – New York: I. B. Tauris, 2017, s. 31–46.
  • ENTICKNAP, Leo. Moving Image Technology. From Zoetrope to Digital. London: Wallflower Press, 2005, s. 202–231.
  • FOSSATI, Giovanna. Od zrn k pixelům. Digitální technologie a filmový archiv. Iluminace. 2005, roč. 17, č. 3, s. 5–20.
  • SZCZEPANIK, Petr, Pavel ZAHRÁDKA a Jakub MACEK. Introduction: Theorizing Digital Peripheries. In: Petr Szczepanik, Pavel Zahrádka; Jakub Macek a Paul Stepan. Digital Peripheries: The Online Circulation of Audiovisual Content from the Small Market Perspec
  • BATISTOVÁ, Anna. Zpráva o digitálním restaurování. In: Týž (ed.): Hoří, má panenko. Praha: Národní filmový archiv, 2012, s. 16–32.
Výukové metody
Přednášky, prezentace, diskuse.
Metody hodnocení
Ústní zkouška.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/FAVMPa070