FAVh028 Úvod do studia televizních formátů

Filozofická fakulta
podzim 2020
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Kateřina Šardická (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pavel Skopal, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 14:00–15:40 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 18 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty s nejnovějšími trendy vývoje televizních programů u nás i v zahraničí, které se projevují především ve vývoji televizních formátů. Kurz přinese aktuální přehled televizních pořadů, ukáže, jak probíhá jejich development, a přiblíží problematiku televizních žánrů a formátů: co je to televizní formát, jaké jsou podmínky a okolnosti jeho vzniku, jak se televizní formát zařazuje a prosazuje v televizním vysílání a jak se upravuje při prodeji licence do dalších zemí. V rámci kurzu budou představeny vybrané zahraniční tituly, které přinášejí nové postupy audiovizuální tvorby a které zaujaly diváky i kritiky. Studenti se seznámí s programovými manuály, prezentacemi a scénáři některých projektů. Tyto formáty budou porovnávány s vybranými domácími projekty z poslední doby, s bližším zaměřením na reality formáty České televize, TV Nova a TV Prima. Předmět se nebude věnovat fikční seriálové tvorbě, ale nonfikční tvorbě.
Výstupy z učení
Student kurzu:
- získá základní orientaci v současných tuzemských televizních formátech;
- porozumí rolím jednotlivých televizí na domácím trhu;
- porozumí vzniku, vývoji a výrobě televizních formátů a tvorbě programové skladby;
- získá orientaci v české reality-tv.
Osnova
  • 1. Nové trendy v televizní tvorbě.
  • 2. Seznámení s pojmy „televizní formát“ a "televizní žánr". Přehled žánrů a typů formátů.
  • 3. Jak probíhá development televizního pořadu a speciálně vývoj televizního formátu.
  • 3.1. Scenáristická a dramaturgická příprava – od prvotního nápadu k programovému manuálu tzv. bibli tv formátu.
  • 3.2. Producentská příprava – producentský potenciál formátu, průzkum realizace, rozpočet, technologie.
  • 3.3. Zařazení televizního pořadu do vysílacího schématu.
  • 3.4. Prodej licence do dalších zemí.
  • 4. Ukázky a rozbor epizod současných nových formátů.
  • 4.1. Non fiction formáty (např. reality show, docusoup, soutěž, skrytá kamera, vzdělávací reality show, aranžovaný dokument).
  • 5. Rozdíly mezi komerčními a veřejnoprávními televizemi.
Literatura
    povinná literatura
  • ORLEBAR, Jeremy. Kniha o televizi. Translated by Helena Bendová. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2012, 213 s. ISBN 9788073312466. info
    doporučená literatura
  • Tele-visions : an introduction to studying television. Edited by Glen Creeber. 1st pub. London: BFI Publishing, 2006, vii, 192. ISBN 184457086X. info
  • CREEBER, Glen. Small screen aesthetics : from TV to the Internet. First published. London: Palgrave Macmillan, 2013, 181 stran. ISBN 9781844574100. info
  • KORDA, Jakub. Úvod do studia televize 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013.
Výukové metody
Přednáška - teoretický a praktický výklad; četba; projekce.
Metody hodnocení
Četba textů v průběhu semestru; písemný test zahrnující otázky z přednášky, četby a projekcí.
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2020/FAVh028