FJU2A041 Didaktika francouzštiny I

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. Kombinovaná forma studia: 14 hodin za semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Milada Malá, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Alena Němcová Polická, Ph.D. (přednášející)
Nicola Catherine Fořtová, B.A., M.A. (cvičící)
doc. PhDr. Petr Dytrt, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Alena Němcová Polická, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Předpoklady
Znalost francouzštiny na úrovni C1 (SERRJ).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: .
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz si klade za cíl poskytnout komplexní úvod do didaktiky cizího jazyka. Dalším cílem je seznámit studenty se základní terminologií, metodologickými přístupy a konkrétními postupy při výuce jazykových prostředků a řečových dovedností. Studenti budou uvedeni do problematiky stanovování cílů jazykové výuky a otázek spojených s plánováním, řízením a hodnocením vyučovacího procesu. Neméně důležitým cílem je seznámit studenty také s požadavky EU na jazykovou vybavenost (SERR).
Výstupy z učení
Studenti dokážou náležitě používat odbornou terminologii v rámci didaktiky cizích jazyků, jsou schopni stanovit cíle výuky a dokáží efektivně plánovat cizojazyčnou výuku a volit adekvátní didaktické prostředky.
Osnova
  • 1. Didaktika cizích jazyků - základní terminologie. 2. Analýza, stanovení a formulace cílů výuky cizích jazyků. 3. Vývoj metodických přístupů - základní přehled (gramaticko překladová metoda, audiolingvální metody, TPR aj.) 4. Plánování výuky. 5. Společný evropský referenční rámec a evropské jazykové portfolio. 6. Řečové dovednosti a jazykové prostředky 7. Výukové materiály.
Literatura
  • PÍŠOVÁ, Michaela a Klára ULIČNÁ. Didaktika cizích jazyků. In Iva, Stuchlíková, Tomáš Janík et al. Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. s. 67-92. Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 2. ISBN 978-80-210-7769-0. 2015. URL info
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 2. Praha: Academia. 209 s. ISBN 9788020022745. 2013. info
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 2. Praha: Academia. 209 s. ISBN 9788020022745. 2013. info
  • Dictionnaire de didactique du français : langue étrangére et seconde. Edited by Jean-Pierre Cuq. Paris: CLE International. 303 stran. ISBN 2090339721. 2003. info
  • HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. info
Výukové metody
Přednášky, semináře a praktická cvičení, domácí příprava a e-learning
Metody hodnocení
V průběhu semestru budou studenti zpracovávat úkoly, které je třeba odevzdávat průběžně ve stanovených termínech. Aktivní účast ve výuce.
Vyučovací jazyk
Francouzština
Informace učitele
Je-li předmět součástí plánu kombinované formy studia programu Učitelství francouzského jazyka pro střední školy, je přímá výuka redukována a nahrazena samostudiem a pravidelnými konzultacemi.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.