HIB0021b Josefinismus

Filozofická fakulta
jaro 2025

Předmět se v období jaro 2025 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Zdeňka Stoklásková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Zdeňka Stoklásková, Ph.D.
Historický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Historický ústav – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je představit roli panovníka a jeho reforem v českých zemích a širším kontextu i v Rakousku. Prioritou je pochopení základních vývojových trendů josefínské doby v hospodářské, církevní, vzdělávací a kulturní sféře. Kurs je zamýšlen spíše jako tázání a poukaz na problematické interpretace josefínské doby, která patří v historiografii k nejméně probádaným.
Výstupy z učení
Absolvent kurzu by měl zvládnout základní orientaci v reformách poslední čtvrtiny 18. století, popsat základní vývojové trendy josefínské doby.
Osnova
  • 1. Josefinismus jako zrychlená epocha
  • 2. Josef II. – panovník a člověk
  • 3. Venkov na konci 18. století
  • 4. Církevní reformy a jejich společenský dopad
  • 5. Vznik chudinské péče
  • 6. Vytvoření základních zdravotnických struktur
  • 7. Reformátoři
  • 8. Josefínský katastr
  • 9. Školství a vzdělání
  • 10. Zahraniční politika
  • 11. Leopold II. – Josefův pokračovatel?
Literatura
    povinná literatura
  • HAUBELT, Josef. České osvícenství. 2., rev. a rozš. vyd., V na. Praha: Rodiče, 2004, 605 s. ISBN 8086695530. info
  • WINTER, Eduard. Josefinismus a jeho dějiny : příspěvky k duchovním dějinám Čech a Moravy, 1740-1848. Translated by Vladimír Soják. Vyd. 1. Praha: Jelínek, 1945, xi, 383. URL info
    doporučená literatura
  • KLINGENSTEIN, Grete a kol. (ed.), Österreich im Europa der Aufklärung, Wien 1980.
  • MAASS, Ferdinand (ed.), Der Josephinismus. Quellen zu seiner Geschichte in Österreich, 5 sv., Wien 1951-1961.
  • WINTER, Eduard. Frühliberalismus in der Donaumonarchie : religiöse, nationale und wissenschaftliche Strömungen von 1790-1868. Berlin: Akademie-Verlag, 1968, 364 s. info
Výukové metody
Kurz má tři odlišné metodické formy: přednáškovou, seminární a praktickou. Přednáškovou realizuje vyučující, na seminární formě se podílejí i posluchači prostřednictvím představení svých seminárních prací formou referátů. Praktická forma je realizována společnou diskusí nad dobovými texty a vyobrazeními.
Metody hodnocení
Prezentace seminární práce, závěrečný test.

  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/HIB0021b