ISKM54 Digitální design bez bariér

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
1/0/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučováno synchronně online
Vyučující
Mgr. Radek Pavlíček (přednášející)
PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Mateřské obory/plány
předmět má 15 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům komplexní znalosti a dovednosti potřebné k vytváření digitálních řešení, která jsou přístupná a uživatelsky přívětivá pro všechny, včetně osob se specifickými potřebami. Studenti se seznámí s nejčastějšími bariérami v digitálním prostředí a naučí se, jak tyto bariéry identifikovat a odstraňovat. Předmět také pokrývá principy inkluzivního designu, legislativní požadavky na přístupnost a představuje asistivní technologie, které uživatelům umožňují plnohodnotné využívání digitálního obsahu. Prostřednictvím praktických ukázek a testování přístupnosti budou studenti schopni aplikovat získané poznatky v reálných projektech, čímž přispějí k rozvoji digitálního prostoru bez bariér.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti schopni:
Identifikovat a analyzovat nejčastější bariéry v digitálním prostředí - studenti budou schopni rozpoznat různé druhy překážek, které brání plnohodnotnému využívání digitálních technologií, a pochopí, jak tyto bariéry ovlivňují uživatele se specifickými potřebami.
Charakterizovat uživatele se specifickými potřebami a navrhovat vhodná digitální řešení - studenti se seznámí s různými skupinami uživatelů, jejich specifickými potřebami a budou schopni navrhnout a aplikovat digitální řešení, která tyto potřeby zohledňují.
Používat asistivní technologie a porozumět jejich výhodám i omezením - studenti získají praktické znalosti o různých typech asistivních technologií a budou schopni je integrovat do digitálního designu s ohledem na jejich přednosti a omezení.
Aplikovat principy inkluzivního designu - studenti budou schopni využívat zásady inkluzivního designu při tvorbě digitálního obsahu, aby zajistili jeho přístupnost pro co nejširší skupinu uživatelů.
Vytvářet přístupný kód, design a obsah - studenti se naučí, jak implementovat tři pilíře přístupnosti – kód, design a obsah – do praxe a aplikovat je na přístupnost webů, aplikací, dokumentů a multimédií.
Provádět testování přístupnosti - studenti budou schopni provádět testování přístupnosti digitálních řešení, identifikovat problémy a navrhovat vhodné úpravy ke zlepšení přístupnosti.
Orientovat se v legislativních požadavcích na přístupnost - studenti získají přehled o právních předpisech týkajících se přístupnosti digitálního obsahu a budou schopni zajistit, aby jejich návrhy splňovaly příslušné standardy a požadavky.
Osnova
  • Úvod do tématu
  • Nejčastější bariéry v digitálním prostoru a jejich dopad na potřeby uživatelů
  • Uživatelé se specifickými potřebami (charakteristika, reálné potřeby ve vztahu k práci v digitálním prostředí…)
  • Asistivní technologie (charakteristika, typy, výhody, omezení..)
  • Principy inkluzivní designu
  • Tři pilíře přístupnosti (kód, design, obsah)
  • Přístupnost webu, aplikací, dokumentů a multimédií
  • Praktické ukázky funkčních a v praxi užívaných řešení
  • Testování přístupnosti
  • Legislativní zakotvení přístupnosti
Literatura
    doporučená literatura
  • PICKERING, Heydon: Inclusive Design Patterns. ISBN 978-3-945749-43-2
  • KALBAG, Laura: Accessibility for everyone. ISBN 978-1-937557-61-4
  • PICKERING, Heydon: Inclusive Components: The Book. (http://book.inclusive-components.design/)
  • COADY, Geri: Color Accessibility Workflows. ISBN 987-1-937557-57-7
Výukové metody
Předmět kombinuje teoretický výklad s praktickými cvičeními, diskuzemi o problematice a samostatnými či skupinovými projekty.
Metody hodnocení
Zápočet je udělen za aktivní účast a zpracování projektu. Konkrétní témata projektů a podmínky úspěšného ukončení budou upřesněny na úvodní hodině.
Informace učitele
Výuka bude probíhat každý týden v úterý od 8.00 do 10.00 distanční formou.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.