ISKM65 Uživatelský výzkum

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
0/30/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno synchronně online
Vyučující
Mgr. Tereza Kosnarová Venerová (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 10:00–11:40 Virtuální místnost, kromě Po 18. 11. až Ne 24. 11.
Předpoklady
TYP_STUDIA(N)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 25/20, pouze zareg.: 4/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 4/20
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Nedílnou součástí návrhu informačních služeb je uživatelský výzkum.

V rámci kurzu projdeme společně celým designem procesem a budeme se bavit o tom, kdy a pro jaké situace jsou vhodné různé metody kvalitativního i kvantitativního výzkumu. Nebudeme se učit pracovat se všemi. Detailně se podíváme na hloubkové rozhovory v kombinaci s uživatelským testováním a doplňkovými metodami, jako je např. cardsorting, stínování, pozorování, emoční mapování atp.

Důležitým momentem je z pohledu výzkumníků nejen příprava a realizace samotného výzkumu, ale také zpracování a vyhodnocení získaných dat (s i bez pomoci AI), komunikace těchto výstupů celému týmu a pomoc při prioritizaci témat a designových výzev, se kterými přecházíme do ideální fáze.

Výzkumníci jsou nezbytnou součástí dalších procesů. Demokratizace výzkumu, zvyšování designové vyspělosti, zavádění research ops kompetencí, facilitace a moderování workshopů. Některým těmto tématům se můžeme dle vašeho zájmu věnovat v závěrečných hodinách.

📌 Výuka začíná druhý týden semestru, celkem jde o 12 on-line setkání na MS Teams.
Osnova
  • Úvod do uživatelského výzkumu. Představení metod, které můžeme v rámci designového procesu využít.
  • Od poptávky k zadání. Tvorba research briefu. Stakeholder interviews. První mapovací workshopy.
  • Identifikace cílových skupin. Tvorba person. První výzkumné otázky.
  • Výzkumný plán. Výzkumnické „deliverables“.
  • Jak se správně ptát. Metody vedení rozhovorů. Metody komunikace s respondentem během uživatelského testování.
  • Tvorba scénáře pro hloubkový rozhovor a testování. Pilotní testy.
  • Rekrutace. S kým chceme mluvit. Jak tyto lidi najít, jak je oslovit, jak s nimi komunikovat? GDPR. Administrativa. Odměny.
  • Průběh výzkumného dne.
  • Práce s daty, vyhodnocení. Od poznatků k insightům. Zapojení AI do procesu.
  • Prezentace výsledků. Zapojení týmu. Storytelling. Participativní design. Designové výzvy. Prioritizace.
  • Facilitace a moderování výzkumných workshopů.
  • Témata dle vašeho výběru.
Metody hodnocení
📌 Povinná účast min. na 10 setkáních v průběhu semestru.
📌 Výzkumný projekt zpracovaný v týmu (vlastní zadání, případně nabídnu vzorová zadání vhodná pro semestrální projekt) NEBO samostatně zpracovaná jedna část výzkumného projektu (facilitace workshopu, rekrutace, příprava scénáře atp.)

Konkrétní zadání bude upřesněno na první hodině.
Informace učitele
Ideálně mi, prosím, pište přímo do chatu na MS Teams. Tam reaguji nejrychleji. Na e-mail reaguji v rozsahu 2 - 5 dní.


UXworkshopy.cz
terezakosnarova.cz
linkedin.com/in/tkosnarova
terezakosnarova.medium.com

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/ISKM65