FF:KSCB044 Čínské teritoriální konflikty - Informace o předmětu
KSCB044 Čínské teritoriální konflikty
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Bc. Denisa Hilbertová, M.A. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Bc. Denisa Hilbertová, M.A.
Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Denisa Hilbertová, M.A.
Dodavatelské pracoviště: Seminář čínských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Út 14:00–15:40 N43, kromě Po 21. 4. až Ne 27. 4.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 12/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25 - Mateřské obory/plány
- Kulturní studia Číny (program FF, B-HS)
- Kulturní studia Číny (program FF, B-MS) (2)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je poskytnout sondu do problematiky teritoriálních požadavků a sporných území Čínské lidové republiky. Státní území, státní hranice a schopnost uchránit své teritorium je jeden z nejvýznamnějších úloh moderního státu. Jelikož hranice se zásadně měnily v průběhu dějin, je častokrát obtížné „objektivně“ posoudit, komu určité území náleží. Roli zde hraje několik zásadních faktorů: historické nároky, proměnlivé požadavky týkající se přírodních zdrojů a vojenská či mezinárodní síla dotyčných států. Za dobu svého trvání ČLR vznesla celou řadu sporných nároků, přičemž některé řešila a nadále řeší mírovou cestou diplomatických jednání, u jiných padaly výhružky použití jaderných zbraní a, v neposlední řadě, u několika konfliktů použila vojenské síly.
- Výstupy z učení
- Pozornost bude věnována především následujícím okruhům: - historickému vývoji daného regionu - argumentům zúčastněných stran a jejich cíle - pokusům o řešení vybraného konfliktu, priority ČLR, její zahraniční politika a možnost vojenského konfliktu - roli mezinárodního práva, mezinárodních institucí (otázka suverenity), vlivu „třetích stran“ a veřejného mínění Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - nastínit hlavní linii historického vývoje daných oblastí, poukázat na jejich strategickým a/či nerostným potenciál a objasnit příčiny konfliktu - vysvětlit základní argumenty zainteresovaných účastníků sporu a postoj ČLR k otázce řešení rozporu - analyzovat kroky a jednání aktérů konfliktu, jejich dopad v regionálním i globálním měřítku - kriticky uvažovat o roli mezinárodních organizací a ohodnotit reálný dopad jejich aktivit - definovat nejasnosti ohledně teritoriálních sporů v rámci mezinárodního práva
- Osnova
- 1. Úvod do problematiky teritoriálních požadavků a. Terminologie (vnitřní/vnější spory) a mezinárodní právo b. Historický vývoj a řešení konfliktů c. Politika vůči menšinám d. Diplomatická domluva: Macao SEKCE DOMÁCÍ SPORY 2. Hongkong 3. Xinjiang 4. Tibet a Mongolsko 5. I. STUDENTSKÉ PREZENTACE SEKCE DOMÁCÍ ČI ZAHRANIČNÍ KONFLIKT? 6. Dvě Číny – ČLR a Taiwan a. Taiwan b. Kinmen a Matsu SEKCE NÁMOŘNÍ KONFLIKTY 7. Teritoriální konflikt v Jihočínském moři ČLR/Indonésie/ Brunej/ Vietnam/ Taiwan/ Malajsie/Filipíny a. Paracelské ostrovy b. Scarborough Shoal c. Souostroví Spratly 8. Východočínské moře - Malé ostrovy a velký problém: Diaoyutai/Senkaku a. Japonsko b. Jižní Korea c. Armáda ČLR 9. II. STUDENTSKÉ PREZENTACE SEKCE PŘÍHRANIČNÍ SPOLUPRÁCE A KONFLIKTY 10. Čínsko-indické spory: Arunachal Pradesh a Aksai Chin 11. Čína - Vietnam, Bhútán, Barma, Nepál, Pákistán a napjaté přátelství: ČLR a Severní Korea (Yalu river, Žluté more) 12. III. STUDENTSKÉ PREZENTACE
- Literatura
- povinná literatura
- Elleman, Bruce A., Kotkin, Stephen, and Schofield, Clive, (eds.). Beijing's Power and China's Borders: Twenty Neighbors in Asia, Armonk, N.Y. : M.E. Sharpe, 2013.
- Fravel, M. Taylor. Strong Borders, Secure Nation : Cooperation and Conflict in China's Territorial Disputes. Princeton : Princeton University Press, 2008.
- Výukové metody
- Seminář Studentský projekt a aktivní diskuze v hodině
- Metody hodnocení
- - Studenti vytvoří skupiny po dvou a během semestru vypracují prezentaci na zadané téma. Prezentace bude 15-20 minut dlouhá. - student se hodiny účastní aktivně, má načtené texty předepsané na každou hodinu - během semestru je povolena jedna absence Splnění těchto tří podmínek znamená udělení kolokvia.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/KSCB044