MUB_B024 Prožitek v muzejní edukaci

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
MgA. Mgr. Barbora Svátková, Ph.D. (cvičící)
Garance
MgA. Mgr. Barbora Svátková, Ph.D.
Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Miriam Molnárová
Dodavatelské pracoviště: Oddělení muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět se blíže zaměřuje na prožitek jako didaktický prostředek v muzejní edukaci. Student v muzejních expozicích poznává „sílu exponátu“, hledá realizované a realizovatelné možnosti setkání s exponátem v osobním prožitku. Experimentálně ověřuje funkčnost a rizika vybraných metodických přístupů muzejní edukace.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- vysvětlit potenciál sbírkového předmětu pro osobní prožitek návštěvníka muzea
- navrhnout vhodné metodické přístupy při využívání sbírkových předmětů v muzejní edukaci
Osnova
  • 1. Vnímání v muzeu. Základy interpretace, objektové učení.
  • 2. Prožitek v muzeu. Prožitek jako didaktický prostředek muzejní edukace, praktické příklady.
  • 3. Síla exponátu - potenciál sbírkového předmětu pro osobní prožitek návštěvníka muzea. Metody muzejní edukace, alternativy přístupů.
  • 4. Metodické přístupy při využívání potenciálu sbírkových předmětů v muzejní edukaci - projekty, experiment.
Výukové metody
- teoretická příprava
- workshop, skupinová práce, názorné ukázky, experimenty, diskuse
- samostatná práce – praktický seminární úkol
Metody hodnocení
Min. 80% účast ve výuce. Skupinová prezentace seminárních úkolů a ústní rozprava.
Informace učitele
Výuka bude probíhat v prostorách Muzea města Brna - hrad Špilberk!
Další doporučená literatura: BABYRÁDOVÁ, Hana; HAVLÍČEK, Jiří (eds.) Spiritualita: Fenomén spirituality z pohledu filozofie, religionistiky, teologie, literatury, teorie a dějin umění, pedagogiky, sociologie, antropologie, psychologie a výtvarných umělců. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2006. 542 s. ISBN 80-210-4206-0. Dostupné na WWW: .


MRÁZOVÁ, Lenka: Muzejní sbírky a muzejní prostředí jako prostředek vzdělávání a výchovy. Základní východiska muzejní didaktiky [on-line]. Dostupné na WWW: .


SCHMELZOVÁ, Radoslava (ed.). Divadlo v netradičním prostoru, performance a site specific: současné tendence : [úvodní publikace]. Praha : Akademie múzických umění v Praze, 2010. 249 s. ISBN 8073311844, 9788073311841. Dostupné na WWW: .


ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Edukační potenciál muzea. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 394 s. ISBN 978-80-244-3034-8. Dostupné na WWW: .


ŠOBÁŇOVÁ, Petra; ŠOBÁŇ, Marek. Muzejní edukace – rozšířená interaktivní verze. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3130-7. Dostupné na WWW: .


VEJRYCHOVÁ, Radka (ed.) Multikulturní výchova cestou výtvarné a dramatické dílny. Metodické listy pro učitele základních i středních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Munipress, 2013. 112 s. Dostupné na WWW: . ISBN 978-80-210-6133-0.


ŽIŽKA, Tomáš a kol. Umění místa: katalog studentských projektů 2010-2012. Praha : Akademie múzických umění v Praze, 2012. 206 s. ISBN 8073312263, 9788073312268. Dostupné na WWW: .

Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá blokově.
Výuka predmetu prebieha v priestoroch Múzea mesta Brna. V prípade otázok ohľadom miesta výuky sa prosím obracajte na vyučujúcu - dr. Svátkovú.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2023.