PBB102 Dějiny sociální pedagogiky

Filozofická fakulta
podzim 2022
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michal Šimáně, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 12:00–13:40 B2.52
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit se sociálně pedagogickými názory v průřezu dějin se zdůrazněním popisu sociálního kontextu doby a prostředí. Cílem je rovněž interpretovat práce reformně orientovaných významných myslitelů a praktiků v oblasti sociální pedagogiky. Prioritou výuky je sledovanou minulost z pohledu dějin sociální pedagogiky hodnotit, nikoli jen popsat v souladu s odborným historickým diskursem v dostupných publikacích. Předmět je založen na transdisciplinárním propojení zvláště s historickou antropologií, kulturními a sociálními dějinami.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu je student schopen:
- popsat etapy vývoje sociální pedagogiky
-identifikovat významné osobnosti dějin sociální pedagogiky a shrnout jejich pedagogické názory
- popsat vývoj charitativní činnosti a sociální péče
- popsat principy a metody historie pedagogiky
Osnova
  • 1. Sociální aspekty v antické výchově (názory na společnost, výchovu mládeže, ideály, etiku, díla). Úloha a postavení mužů, žen a dětí v antické společnosti.
  • 2. Středověký člověk a jeho svět (sociální stratifikace). Působení církevních řádů v oblasti edukační a sociální péče (františkáni, dominikáni), vliv církevních představitelů na řešení sociálních problémů (Basileos Veliký, Petr Abélard). Úloha a postavení mužů, žen a dětí ve středověké společnosti.
  • 3. Volný čas ve středověku. Svátky, požitky těla, hry, divadlo, lov, požitky ducha. Lidová kultura a humor.
  • 4. Renesanční myslitelé o výchově (Vittorino da Feltre, Thomas More), společenské a kulturní změny raného novověku, lidé na okraji společnosti.
  • 5. Renesanční člověk a jeho svět (sociální stratifikace).
  • 6. Evropské pedagogické myšlení 17. století (jansenismus, pietismus, puritanismus) a jejich představitelé: Wolfgang Ratke, August Hermann Francke, Francis Bacon). Filosofické a sociálně pedagogické myšlenky a pansofické snahy Jana Amose Komenského.
  • 7. Charakteristika společenských změn v osvícenství, nové paradigma výchovy. Pedagogické myšlenky a činnost filantropistů (Johann Bernhard Basedow, Christian Gotthilf Salzmann).
  • 8. Názory a praxe předchůdců tzv. reformní pedagogiky (Jean Jacques Rousseau, Friedrich Fröbel, Lev Nikolajevič Tolstoj, Herbert Spencer).
  • 9. Pedagogické myšlenky a činnost utopických socialistů (Robert Owen, Ch. Fourier, Saint – Simon). Spencerova teorie sociálního darwinismu.
  • 10. Názory a praxe českých sociálních pedagogů: Karel Slavoj Amerling, Gustav Adolf Lindner, Inocenc Arnošt Bláha, Stanislav Velinský, Přemysl Pitter.
  • 11. Názory a praxe světových sociálních pedagogů: Johann Heinrich Pestalozzi, Don Bosco, Herman Lietz, Anton Semjonovič Makarenko, Janusz Korczak.
Literatura
    povinná literatura
  • ZOUNEK, Jiří a Michal ŠIMÁNĚ. Úvod do studia dějin pedagogiky a školství. Kapitoly z metodologie historicko-pedagogického výzkumu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 89 s. ISBN 978-80-210-6944-2. Digitální knihovna FF MU info
  • BURKE, Peter. Variety kulturních dějin. Translated by Jiří Ogrocký. 1. vyd. Brno: CDK (Centrum pro studium demokracie a kultury), 2006, 251 s. ISBN 8073250810. info
  • BURKE, Peter. Lidová kultura v raně novověké Evropě. Translated by Markéta Křížová. Vyd. 1. Praha: Argo, 2005, 374 s. ISBN 8072036386. info
  • PŘADKA, Milan. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno: MU, 1999, 93 s. ISBN 80-210-2033-4. info
  • VESELÁ, Zdenka. Antologie z dějin výchovy. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 143 s. info
    doporučená literatura
  • Petrie, P. (2002) Social Pedagogy: An historical account of care and education as social control, in Brannen, J. and Moss, P. (eds.) Rethinking Children’s Care, Buckingham: Open University Press.
  • Lorenz, W. (1994) Social Work in a Changing Europe, London: Routledge.
  • Dollinger, B. (2006) Die Pädagogik der Sozailen Frage. (Sozial-) pädagogische theorie vom beginn ders 19. jahrhunderts bis zum ende der Weimarer Republik. Wiesbaden: VS-Verlag Sozialwissenschaften.
  • VERDON, Jean. Volný čas ve středověku. Translated by Jiří Žák - Gustav Francl. Vyd. 1. V Praze: Vyšehrad, 2003, 261 s. ISBN 8070215437. info
  • CACH, Josef. Počátky nových škol v českých zemích. Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice, 1999, 124 s. ISBN 8071942197. info
  • Středověký člověk a jeho svět. Edited by Jacques Le Goff. Praha: Vyšehrad, 1999, 319 s. ISBN 8070212748. info
  • BURKE, Peter. Italská renesance : kultura a společnost v Itálii. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1996, 319 s. ISBN 8020405895. info
  • CACH, Josef a Karel J. DVOŘÁK. G. A. Lindner a jeho odkaz dnešku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970, 180 s. URL info
Výukové metody
přednáška; skupinová diskuze, četba, samostudium
Metody hodnocení
Závěrečný písemný test, skládá se z 5 otázek hodnocených celkem 100 body, pro úspěšné složení zápočtu je zapotřebí získat minimálně 60 bodů.
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/elf3/course/view.php?id=4933
Všechny základní informace o průběhu kurzu jsou publikovány v online kurzu v prostředí ELF, do něhož mají studenti kdykoliv přístup. Základní informace obsahují program kurzu, podmínky jeho absolvování předmětu, témata seminárních prací, požadavky na jejich zpracování, způsoby prezentace prací (jsou-li zadány) apod. Studenti jsou povinni se s těmito podmínkami seznámit. Skripta k (části) předmětu jsou k dispozici zde.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2021.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2022/PBB102