PBB105 Environmentální výchova

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Michal Medek (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každou lichou středu 8:00–11:40 J22
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 12/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz seznamuje studenty s teorií i praxí environmentální výchovy. Studenti se seznámí s vývojem oboru v zahraničí i v České republice a s jednotlivými proudy, které s ním souvisí. Získají přehled o zakotvení EV ve formální, neformální i informální výchově a vzdělávání a o různých typech organizací, které se EV u nás i ve světě zabývají. Budou diskutovat vybrané teoretické otázky EV. Porovnají různé strategie pro dosahování jednotlivých cílových oblastí EV pro různé věkové skupiny.
Výstupy z učení
Studenti jsou schopni:
- charakterizovat zakotvení EV ve formálním i neformálním vzdělávání,
- diskutovat různé strategie pro dosahování jednotlivých cílových oblastí EV pro různé věkové skupiny,
- vyhodnotit silné a slabé stránky programů EV.
Osnova
  • 1. Vývoj a směry environmentální výchovy
    28.2.2024 Činčera

    Cíl: studenti komentují vybrané směry environmentální výchovy a hodnotí je z hlediska vlastního přístupu k oboru.
    Obsah: Průběh a kontext kurzu. Předchůdci environmentální výchovy a vznik environmentální výchovy v 70. letech 20. století. Akční kompetence jako nový přístup v 90. letech. Vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Sociální učení a emancipační přístup v environmentální výchově.

    Před výukou:
    Materiály k nastudování před online výukou:
    • Problémy a konflikty. Dostupné na https://evvoprednasky.cz/
    • Akční strategie. https://youtu.be/aYnFia86iMU
    • Environmentální výchova: Cesty a křižovatky, dostupné na https://evvoprednasky.cz/

    Seminář:
    • Společná diskuse vycházející ze studenty navržených otázek.
    • Společná diskuse o otázkách uvedených na konci přednášky

    Doporučená literatura: Hungerford, H.R., & Volk, T.L. (1990). Changing human behavior through environmental education. The Journal of Environmental Education, 21, 3, 8-21.
    Chawla, L. (1999). Life Paths Into Effective Environmental Education. The Journal of Environmental Education, 31 (1), 15-26. Jensen, B.B. & Schnack, K. (2006). The action competence approach in environmental education. Environmental Education Research, 12 (3), 163-178.
    Máchal, A. (2011) Vývoj vzdělávání o životním prostředí od 50. let 20. století po současnost in Máchal, A, Nováčková, H., Sobotová, L et al Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Brno: Lipka.
    Matre, S. (1999). Earth Education .. a new beginning. Greenville: The Institute for Earth Education.
    Rickinson, M. (2001). Learners and Learning in Environmental Education. A critical review of evidence. Envi-ronmental Education Research, 7, 3, 207-320.
    Wals, A., Geerling-eijff, F., Hubeek, F., van der Kroon, S. & Vader, J. (2008). All mixed up? Instrumental and emancipator learning toward a more sustainable world: considerations for EE policymakers. Applied Environ-mental Education and Communication, 7, 55-65.

  • 2. Seznámení s environmentální výchovou, pobytový seminář v Kaprálově Mlýně
    5.-6.3. 2024 Kaprálův mlýn Činčera, Medek

    Cíl: studenti se seznámi s konkrétními metodami EV a programy nabízenými centrem environmentální výchovy Kaprálův Mlýn.

    Obsah: Dvoudenní pobyt ve středisku ekologické výchovy Kaprálův mlýn. Příklady a ukázky aktivit a krátkých programů spojených s vybranými přístupy EV, spojených s krátkým vysvětlujícím kontextem a reflexí.

    3. Cíle environmentální výchovy a strategie k jejich naplňování
    13.3.2024 Činčera

    Cíl: Studenti reflektují základní postupy pro tvorbu programů environmentální výchovy a aplikují je v hodnocení programů středisek ekologické výchovy.

    Před výukou: Materiály k nastudování před online výukou:
    • Cíle environmentální výchovy. https://youtu.be/jxoLXXimSTQ
    • Senzitivita https://youtu.be/1zCdanl2dNs
    • Ekologické zákonitosti a výzkumné dovednosti. https://youtu.be/Lf6TQzZdJ8s
    • Problémy a konflikty. https://youtu.be/c3EwD85uYVE
    V rámci přednášky budeme diskutovat o dílčích tématech a otázkách, vyplývajících z prezentací a zájmu studen-tů, případně tématům navržených pro samostatné práce (esej) studentů.

    Doporučená literatura:
    Činčera, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha: BEZK, Agentura KONIKLEC, Masary-kova univerzita Brno. Činčera, J. (2014). Environmentální výchova. Cesty a křižovatky. Trenčín: Špirála.

    4. Věková specifika cílových skupin environmentální výchovy
    27.3.2024 Medek
    Cíl: studenti aplikují poznatky vývojové psychologie na programy environmentální výchovy (EV). Seznámí se se směry EV zaměřenými na děti předškolního věku.

    Obsah:
    • Základní poznatky vývojové psychologie (VP), aplikace poznatků VP na programy EV – práce s textem.
    Diskuse o případových studiích:
    • Lesní školky,
    • Ozónový program.

    Doporučená literatura:
    Cornell, J. (2012) Objevujeme přírodu, Učení hrou a prožitkem. Praha: Portál
    Filer, J. (2008) Healthy, Active and Outside!: Running an Outdoors Programme in the Early Years. London: Routledge.
    Knight, S. (2009) Forest Schools & Outdoor Learning in the Early Years. London: Sage
    Langmeier, J.; Krejčířová, D. (1998) Vývojová psychologie. Praha: Grada
    Vágnerová, M. (2000) Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál
    Valkounová, T. (2013) Role předškolního vzdělávání ve výchově k udržitelnému rozvoji. Český portál ekopsy-chologie [online] Dostupné z: http://www.ekopsychologie.cz/citarna/studie/role-predskolniho-vzdelavani/

  • 5. Environmentální výchova v České republice a metody environmentální výchovy
    10.4.2024 Medek

    Cíl: Studenti se orientují v zakotvení EV ve formálním vzdělávání a v široké nabídce EV v oblasti neformálního vzdělávání. Mají přehled o klíčových metodických dokumentech, které mohou využít při vlastních násleších. Studenti se seznámí s příklady konkrétních metod EV.

    Před výukou:
    1) Seznámení se s nabídkou středisek ekologické výchovy

    Obsah: - EVVO ve formální a neformální výchově,
    - střediska ekologické výchovy,
    - případové studie – klimatické vzdělávání,
    - zadání seminárních prací.

    Doporučená literatura: časopisy Bedrník a Mrkvička na www.e-bedrnik.cz
    Činčera, J. (2013). Střediska ekologické výchovy mezi teorií a praxí. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita
    Daniš, P. et al (2021). Klima se mění – a co my? Proč a jak se učit o změně klimatu. Praha: MŽP

  • 6. Klimatické vzdělávání v ČR a ve světě
    24.4.2024 Kolenatý
    Interaktivní workshop s využitím individuální i skupinové práce studentů.
    - teoretická východiska
    - relevantní výzkumy
    - praxe klimatického vzdělávání v ČR
    - případové studie vzdělávacích programů

  • 7. Představení seminárních prací
    15.5.2024, Činčera, Medek
    Studenti představí své hodnocení environmentálních výukových programů. Cílem lekce je společná debata nad příklady programů environmentální výchovy.

Literatura
    povinná literatura
  • ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: efektivní strategie. 1. vyd. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita, 2013, 132 s. ISBN 978-80-904141-0-5. info
    doporučená literatura
  • ČINČERA, Jan. Střediska ekologické výchovy mezi teorií a praxí. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita, 2013, 273 s. ISBN 978-80-210-6525-3. info
  • MÁCHAL, Aleš. Mýty a omyly o environmentální výchově a v environmentální výchově. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012, 15 s. ISBN 9788087604205. info
    neurčeno
  • ČINČERA, Jan. Metodika pro hodnocení environmentální výchovy pro starší školní věk a střední školy. 2013.
  • Náhradní obsah: Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání: soubor učebních textů. 1. vyd. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012
  • CORNELL, Joseph Bharat. Objevujeme přírodu : učení hrou a prožitkem. Translated by Lenka Kapsová. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 141 stran. ISBN 9788026201458. info
Výukové metody
Přednášky na základě vlastní přípravy, ukázky aktivit, četba, on-line diskuse, náslech a rozbor programu.
Metody hodnocení
Hodnocení probíhá na základě bodového systému. K úspěšnému absolvování předmětu je nutné získat alespoň 25 bodů a zároveň se buď zúčastnit terénního semináře nebo odevzdat seminární práci. Kritéria pro hodnocení jednotlivých částí kurzu naleznete v Úschovně v sekci Organizační pokyny.
Bodované aktivity:
0-20 bodů Účast na přednáškách (4 body každá přednáška)
0-10 bodů Účast na terénním výjezdu
0-15 bodů Hodnocení skutečného programu EV
0-15 bodů Hodnocení programu EV generovaného AI

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/PBB105