PHBL1 Logika I

Filozofická fakulta
podzim 2024
Rozsah
1/1/0. kombinovaná forma: 16 hodin/semestr. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
prof. PhDr. BcA. Jiří Raclavský, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. BcA. Jiří Raclavský, Ph.D.
Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Předpoklady
Žádné zvláštní předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Představení a aplikace vybraných poznatků zejména z INFORMÁLNÍ LOGIKY, v západním smyslu, tj. vč. základů teorie statistiky a teorie pravděpodobnosti (Bayesianismus), teorie rozhodování, teorie her a zčásti i lingvistiky. A to na praktické příklady argumentů či inferencí, což jsou nezřídka případy logických/argumentačních falacií. Obsah pokrývaný literaturou s názvy jako 'neformální logika', 'logická propedeutika', 'kritické myšlení', 'logické myšlení', 'argumentace a usuzování', 'základy statistiky', 'základy pravděpodobnosti', 'základy teorie rozhodování', 'základy vědecké metody', ale zčásti též 'formální epistemologie', 'formální etika', filozofie vědy, srov. Osnovu.
Výstupy z učení
(a) Kritické myšlení - kritická evaluace každodenních i vědeckých argumentů z hlediska teorie pokryté v kurzu (viz Cíle a Osnova předmětu).
(b) Edukovaná tvorba vlastních argumentů pro každodenní i profesní užití.
(c) Znalost problémů i základů relevantní teorie např. při vývoji a aplikaci formálních či AI modelů zpracovávajících usuzování a text.
Osnova
  • (1) Argumenty/úsudky a neformání logika
  • (2) Logické a argumentační falacie
  • (3) Usuzování a potíže s jazykem
  • (4) Induktivní a statistické usuzování
  • (5) Pravděpodobnostní usuzování
  • (6) Bayesiánské usuzování
  • (7) Induktivní usuzování a vědecká metoda
  • (8) Teorie rozhodování
  • (9) Vliv náhody a algoritmů
  • (10) Zkreslení úsudku a omezená racionalita
  • (11) Workshop (aplikace dosavadních poznatků)
Literatura
    doporučená literatura
  • Relevantní hesla zejm. Stanford Encyclopedia of Philosophy (např. Fallacies, Interpretations of Probability, Logic and Probability, Inductive Logic, Bayes’ Theorem, Decision Theory, Game theory, Scientific method)
  • HURLEY, Patrick J. A concise introduction to logic. 11th ed., international ed. Australia: Wadsworth Cengage Learning, 2012, xxi, 706. ISBN 9781111185893. info
    neurčeno
  • RUSSELL, Stuart J. a Peter NORVIG. Artificial intelligence : a modern approach. Edited by Ming-Wei Chang - Jacob Devlin - Anca Dragan - David Forsyth - Ian Good. Fourth edition, global editi. Harlow: Pearson, 2022, 1166 stran. ISBN 9781292401133. info
  • PINKER, Steven. Rationality : what it is, why it seems scarce, why it matters. First published. [London]: Penguin Books, 2022, xv, 412. ISBN 9780141989860. info
  • YATES, Kit. Matematika pro život. Translated by Marek Pechal. Vydání první. Praha: Kniha Zlin, 2021, 318 stran. ISBN 9788076621121. info
  • HAUSMAN, Alan, Frank BOARDMAN a Howard KAHANE. Logic and philosophy : a modern introduction. Thirteenth edition. Indianapolis: Hackett Publishing Company, Inc., 2020, xiii, 447. ISBN 9781624669354. info
  • SINNOTT-ARMSTRONG, Walter a Robert J. FOGELIN. Understanding arguments : an introduction to informal logic. Ninth edition. Stamford: Cengage Learning, 2015, xvi, 510. ISBN 9781285197364. info
  • CRYAN, Dan, Sharron SHATIL a Bill MAYBLIN. Introducing logic. London: Icon Books Ltd, 2013, 175 stran. ISBN 9781848310124. info
  • DEVLIN, Keith J. Jazyk matematiky : jak zviditelnit neviditelné. Translated by Jan Švábenický. 2. vyd. v českém jazyce. Praha: Dokořán, 2011, 343 s. ISBN 9788025704943. info
  • PRIEST, Graham. Logic : a very short introduction. 1st pub. Oxford: Oxford University Press, 2000, xii, 140. ISBN 9780192893208. info
Výukové metody
Smíšená podoba střídající teoretické a praktické (cvičící) části: dílčí teoretické poznatky (viz osnova) jsou ihned aplikovány na praktické příklady argumentů/úsudků; diskuse. Přítomnost na hodinách je proto potřebná. E-learning.
Ke každé lekci se zpravidla pojí:
(1) minikvíz KvIS (prezenčně, nepovinné, bonifikováno);
(2) prezentace v PDF (POVINNÉ);
(3) domácí úkol (POVINNÉ);
(4) aktivizační otázky k učivu (prezenčně, POVINNÉ);
(5) příležitostná anketa, logická hádanka či diskusní fórum (nepovinné);
(6) doporučené studijní texty (viz zejm. seznam v Sylabu v IS, nepovinné);
(7) doporučená rozšiřující videa či jiné materiály na www (nepovinné);
(8) videozáznam přenášky dle technických možností (zpravidla MS Teams, team se jménem kurzu; nepovinné).
Metody hodnocení
BUDE UPRAVENO
(1) PODMÍNKA připuštění ke zkoušce: splnění průběžných kontrolních DOMÁCÍCH ÚKOLů (e-testů v IS). Ke každé lekci (přednášce) se pojí 1 až 2 domácí úkoly; ty jsou otevřeny hned po konci lekce a uzavírají se v okamžik začátku následující lekce. (Na vypracování je tedy týden; testy nejsou otevírány zpětně; pro vážně nepocné apod. jsou otevřeny na konci semestru tzv. Extra domácí úkoly.) Domácí úkol je úspěšně splněn, pokud je zvládnut na nejméně 80 % (např. zisk 4 bodů z 5 možných). Domácí úkoly jsou splněny, pokud je průběžně úspěšně splněno nejméně 80 % domácích úkolů. Každý domácí úkol lze odevzdat až 3x, započítává se nejlepší výsledek. Každá úloha má 1-5 správných odpovědí, z nichž každá má alikvotní podíl na až 1 bodu, jenž lze získat (např. jsou-li 2 správné odpovědi, každá 1 odpověď je za 50 % bodu); nesprávné odpovědi přináší záporné body (např. každá 1 ze 3 nesprávných přináší -33 % bodu).
(2) ZKOUŠKA (pro koho je povinná) je souhrnným e-testem. Od kvality splnění souhrnného e-testu se odvíjí známka. (Známka A odpovídá jeho správnému zvládnutí na cca 80 %; naopak známka F znamená nedosažení hranice cca 33 %.) Jednotlivé otázky souhrnného e-testu jsou obvykle obměnou otázek z průběžných e-testů.
(3) BONIFIKAČNÍ PROGRAM (nepovinný) ke zlepšení celkové známky ze Zk-testu:
(a) Získání aspoň 7 bodů z kvízů (KvIS), jež jsou na začátku každé lekce (kvíz tvoří motivační tématický příklad k dané lekci);
(b) Získání aspoň 4 bodů za aktivity na hodině (smysluplné odpovědi na otázky k probírané látce, netrivální dotazy k látce);
(c) Získání aspoň 80 % bodů za zodpovídání otázek na průběžně zadávané texty; každý text má 3 otázky po 1 bodu; texty jsou klasikou analytické filozofie, obvykle aplikují logiku.
(Kompenzace výkyvů v počtu studujících: minimální počet bodů za aktivity může být upraven směrem dolů.) Splnění každé jednotlivé z činností (a)-(c) znamená zlepšení o 1 stupeň (tedy např. zlepšení z D na C), souhrnně lze za (a) až (c) získat zlepšení až o 3 stupně. Body za bonifikované činnosti (a)-(c) jsou průběžně evidovány v blocích v IS.
Navazující předměty
Informace učitele
Teoretické podklady (zejm. prezentace přednášek) + soubory k procvičování dostupné v IS skrze interaktivní osnovu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Pro studenty kombinovaného studijního programu je doporučeno zapsat si současně předmět PHV2451 Logika I: otázky a odpovědi.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.