FF:RJ_02 Ruština pro neruštináře II - Informace o předmětu
RJ_02 Ruština pro neruštináře II
Filozofická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 3 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Tereza Bojanovská (cvičící)
Mgr. Daria Grebchenko (cvičící)
Bc. Valeriia Bondar (cvičící)
Mgr. Dominika Schneiderová (cvičící)
Bc. Alžběta Jandáčková (cvičící)
Mgr. Adéla Uhříková (cvičící)
Mgr. Anna Caldrová (pomocník)
Mgr. Bc. Zbyněk Michálek (pomocník)
Mgr. et Mgr. Olga Macíčková (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Jiří Gazda, CSc.
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta - Předpoklady
- ( RJ_01 Ruština pro začátečníky || RJ_01Eng Russian for Beginners )&&(!NOWANY( RJ_02Eng Russian for Beginners II ))
Předpokladem pro účast v kurzu je dobré zvládnutí azbuky (samostatné čtení, psaní), znalost gramatiky a slovní zásoby v rozsahu učebnice ORLOVA, Natalia. Klass! Ruština pro střední školy. Praha: Klett, 2010. 168 s. ISBN 978-80-7397-032-1. Student je povinen mít na hodinách svou učebnici a pracovní sešit (v jakékoliv podobě). - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60 - Mateřské obory/plány
- předmět má 42 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- Kurz je zaměřen na zlepšení vyjadřovacích a komunikačních schopností v ústní i písemné podobě a na rozšíření slovní zásoby tohoto východoslovanského jazyka. Student si také prohloubí svoje znalosti ruských reálií (historie, umění, zeměpis). Úroveň výstupu studenta by po úspěšném ukončení kurzu měla být A2 podle SERR.
- Výstupy z učení
- Student po absolvování kurzu:
– zlepší svoje vyjadřovací schopnosti v ruštině na základní témata v mluvené i psané podobě (na úrovni A2);
– obecně rozšíří svoje řečové schopnosti na všech úrovních (čtení, psaní, poslech, mluvení);
– rozšíří svoji slovní zásobu;
– rozšíří svoje znalosti ruských reálií (historie, umění, zeměpis). - Osnova
- 1. Slovní zásoba, téma: zájmy, charakteristika osob, vyjádření názoru; gramatika: akuzativ singuláru adjektiv maskulin a feminin, instrumentál singuláru substantiv maskulin a feminin; fonetika: výslovnost hlásky ы, výslovnost koncovky -ого;
- 2. slovní zásoba, téma: čas a denní doba, můj den, denní režim; gramatika: 1., 2. a 3. osoba singuláru sloves, zvratná částice u sloves; fonetika: výslovnost zvratné částice, výslovnost předložek;
- 3. slovní zásoba, téma: co dělám v zimě a v létě, české svátky v ruštině, české tradice, svátky, trávení volného času; gramatika: 1., 2. a 3. osoba plurálu sloves, zvratná částice u sloves, data; fonetika: slabiky же, ше, це, výslovnost koncovek -ого, -его v řadových číslovkách, výslovnost zvratné částice;
- 4. slovní zásoba, téma: názvy míst a budov ve městě, orientace ve městě, popis cesty, dopravní prostředky; gramatika: substantiva s některými předložkami, genitiv a lokál některých substantiv, imperativ sloves; fonetika: výslovnost hlásek зʼ, сʼ, výslovnost hlásky и;
- 5. opakovací lekce: slovní zásoba, fráze, gramatika, fonetika z lekcí 1–4; zdokonalení řečových dovedností;
- 6. slovní zásoba, téma: jak se cítím, části těla, nemoci, lékárna, zdravý životní styl; gramatika: imperativ sloves, vyjádření „nemáš, nesmíš“, vedlejší věty s если; fonetika: výslovnost hlásek бʼ, пʼ, мʼ, výslovnost skupin ги, ки, хи, výslovnost skupiny -вств-;
- 7. slovní zásoba, téma: oblečení a barvy, styl oblékání, móda; gramatika: časování slovesa надеть; fonetika: výslovnost hlásek ч, щ, výslovnost hlásek вʼ, фʼ;
- 8. slovní zásoba, téma: zájmy a koníčky, hudební, filmové a literární žánry, hudební nástroje; gramatika: vedlejší věty se spojkou так как, lokál a instrumentál plurálu vybraných substantiv a adjektiv maskulin a feminin; fonetika: výslovnost hlásek дʼ, тʼ, нʼ, intonace otázek;
- 9. opakovací lekce: slovní zásoba, fráze, gramatika, fonetika z lekcí 6–8; zdokonalení řečových dovedností;
- 10. opakovací lekce: slovní zásoba, fráze, gramatika, fonetika z lekcí 1–9;
- 11. opakovací lekce, doplňující materiály dle potřeb a zájmu studentů.
- Literatura
- povinná literatura
- ORLOVA, Natalia, Marta VÁGNEROVÁ a Miroslava KOŽUŠKOVÁ. Klass!: ruština pro střední školy: učebnice a pracovní sešit. 2. 1. vydání. Praha: Klett, 2011, 186 s. ISBN 978-80-7397-066-6. info
- doporučená literatura
- Rusko-český ilustrovaný slovník. Translated by Zuzana Pavlová. V Praze: Slovart, 2013, 360 s. ISBN 9788073916848. info
- MAMONOVA, Julija. 1000 ruských slovíček : ilustrovaný slovník. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2010, 136 s. ISBN 9788025126301. info
- BELYNTSEVA, Olga a Adam JANEK. Učebnik sovremennogo russkogo jazyka. Vydání 1. Brno: Computer Press, 2009, xii, 554. ISBN 9788025124420. info
- Ruská písanka : ruština. Illustrated by Stanislav Korityák. 3. verze, vyd. 1. Hostinné: [Stanislav Korityák], 2008, [69] s. ISBN 9788025428504. info
- LEPILOVÁ, Květuše. Rusky na cesty : základní slovní obraty pro dorozumění s cizincem. Vydání první. Brno: Computer Press, 2007, vi, 130. ISBN 9788025115633. info
- MISTROVÁ, Veronika, Danuše OGANESJANOVÁ a Jelena TREGUBOVÁ. Cvičebnice ruské gramatiky : 12000 příkladů s řešením na protější straně. 1. vyd. Praha: Polyglot, 2004, 569 s. ISBN 9788086195292. info
- MICHLOVÁ, Světlana. Současná ruština pro školu a veřejnost : cvičení gramatická, pravopisná, lexikální : klíč. 1. vyd. Praha: Fortuna, 2003, 142 s. ISBN 8071688851. info
- KORITYÁKOVÁ, Taťána a Stanislav KORITYÁK. Písanka: ruština pro jazykové a střední školy. Vyd. 1. Brno: Taťána Korityáková, Stanislav Korityák, 2000, 34 s. info
- DAVIES, Helen, Blanka TOMÁŠKOVÁ a Hana ŽOFKOVÁ. Obrázkový rusko-český slovník. Illustrated by John Shackell. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 1997, 119 s. ISBN 8085784866. info
- WILKES, Angela. Začínáme s ruštinou. Edited by Roger Priddy - Katarína Gogová, Illustrated by John Shackell. 1. české vyd. Plzeň: Fraus, 1997, 48 s. ISBN 80-85784-94-7. info
- ČÁRA, Vladimír. Ruská mluvnice pro střední školy. 4. upravené vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996, 197 s. ISBN 8004248918. info
- Výukové metody
- Jazykový kurz ve své klasické podobě: práce s učebnicí a pracovním sešitem, občasné nutné teoretické výklady vyučujícího, domácí úkoly, doplňující materiály podle potřeb a zájmu frekventantů, videa, audio, online kvízy ověřující znalosti apod.
- Metody hodnocení
- Kurz je zakončen bodovaným testem, který u studentů ověří nabyté znalosti; k udělení zápočtu je třeba získat alespoň 60 % bodů. K řádnému ukončení předmětu je také požadována pravidelná docházka – maximálně dvě absence od zápisu předmětu. Pro maximálně další dvě absence je možné využít náhradního plnění v ELF.
- Vyučovací jazyk
- Ruština
- Informace učitele
- https://elf.phil.muni.cz/20-21/course/view.php?id=293
UPOZORNĚNÍ: Kurzy ruštiny pro neruštináře organizované Ústavem slavistiky FF MU neposkytují povinnou minimální jazykovou kompetenci požadovanou předpisy FF MU. K získání této kompetence jsou určeny výhradně kurzy organizované Centrem jazykového vzdělávání. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Kurz cizího jazyka pro neruštináře. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2025/RJ_02