RLB16 Křesťanství a hereze

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Iva Doležalová (přednášející)
Garance
Mgr. Jana Valtrová, Ph.D.
Ústav religionistiky - Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Sedlářová
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky - Filozofická fakulta
Předpoklady
( RLA06 Křesťanství I && RLA07 Křesťanství II ) || ( RLKA06 Křesťanství I && RLKA07 Křesťanství II )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/50
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučující.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz představuje vývoj heterodoxních/heretických názorů, postojů, skupin. Poskytuje faktografický přehled a připomíná kontextuální souvislosti vzniku a vývoje jednotlivých herezí. Zaměřuje se především na následující okruhy problémů:
  • Pojem hereze, jeho křesťanské využití
  • Dichotomie ortodoxie – hereze, jejich vzájemná podmíněnost, různorodost podnětů pro vznik herezí. Otázka moci a autority, vytváření perzekučních mechanismů
  • Metodologické problémy studia heterodoxie: napětí sociální – intelektuální, oficiální/normativní – žité/lidové, reforma - heterodoxie
  • Od plurality raného křesťanství k herezím starověku – gnosticismus, montanismus, nestorianismus, arianismus, monofyzitismus, pelagianismus, donatismus aj. Problém retrospektivy při studiu starověkých herezí
  • Hereze středověku – kataři, valdenští, spirituálové, joachimité, bratři a sestry svobodného ducha, Jan Viklef, lollardi, husitství aj.
  • Institucionalizace protiheretických nástrojů a její podíl na formování herezí
    Posluchači se seznámí s některými vybranými významnými křesťanskými - ortodoxními a heterodoxními - texty uvedeného období.
  • Výstupy z učení
    Absolventi kurzu prohloubí své znalosti o nejvýznamnějších heterodoxních skupinách starověku a středověku:
  • seznámí se s polemikami o souvislostech jejich vzniku
  • budou se orientovat v klíčových metodologických problémech studia herezí.
    Budou schopni:
  • užívat základní terminologii křesťanské tradice a jejího religionistického studia
  • kriticky promýšlet různé koncepce kategorií ortodoxie a hereze
  • rozlišit vědecký, religionistický přístup při tematizování herezí v dějinách křesťanství od přístupu nevědeckého (stoupeneckého, polemického apod.)
  • zpracovávat prameny ve formě analytických výpisků
  • Osnova
    • Ortodoxie – hereze Vymezení pojmů, základní charakteristika křesťanství a její důsledky pro chápání heterodoxie (problém monoteismu).
    • Starověké heterodoxie – metodologická výzva dějinám herezí
    • Pluralita starověkého křesťanství: polemiky, diferenciace a institucionalizace.
    • Pavel z Tarzu a jeho varování před jinými učiteli. Obraz heretiků v raně křesťanské literatuře: Eirénaios a gnóze.
    • Výzvy k obnově stavu „na počátku“ jako počátek hereze
    • Montanismus. Tertullianus
    • Gnosticismus
    • Základní rysy gnóze v křesťanském prostředí, gnóstické texty a jejich teologie/christologie. Učitelé gnóze: Valentinos, Basilidés, dokétisté. Markión jako gnóstik?
    • Christologické spory starověku: příčiny vzniku a způsoby řešení (arianismus, sabelianismus/modalismus, apolinarismus, nestorianismus, monofysitismus, monoteletismus). Koncily
    • Augustinus: Compelle intrare
    • Augustinus proti priscialianismu, pelagianismu, manicheismu, donatismu
    • Augustinova protiheretická polemika: model pro budoucnost
    • Charitas – potestas: Hereze a autorita ve středověké Evropě. Hereze středověku
    • Ikvizice a její využití v boji proti herezím. Konstrukce herezí a jejich represe
    • Papeř Bonifác VIII. - inkvizice v boji o moc
    • Hereze a autorita ve středověké Evropě
    • Kazatelé, valdenství, katarství. Dualismus v heretických proudech středověku
    • Mysticismus (Mistr Eckhart, Jan Tauler): spirituální františkáni, jaochimité, hnutí svobodného ducha.
    • Reforma – hereze – výzvy k obnově jako zdroj herezí
    • Devotio moderna (Geert Groote, Mikluláš Kusánský, Tomáš Kempenský)
    • Hereze pozdního středověku: Viklef, lollardi, české reformní hnutí Církevní polemika.
    • České reformní hnutí: kazatelé, Jan Hus
    • Napětí ortodoxie – heterodoxie – jako podmínka dynamiky vývoje křesťanství?
    • Závěrečná seminární rozprava na základě četby pramenů a zadané literatury.
    Literatura
      povinná literatura
    • Rané křesťanství : počátky a vývoj církve do roku 600. Edited by Ian Hazlett, Translated by Petr Kitzler. 1. vyd. Brno: CDK (Centrum pro studium demokracie a kultury), 2009. 319 s. ISBN 9788073251598. info
    • LAMBERT, Malcolm. Středověká hereze. Translated by Tomáš Vítek. Vyd. 1. Praha: Argo, 2000. 598 s. ISBN 8072032917. info
    • PAVLINCOVÁ, Helena. Judaismus, křesťanství, islám. Vyd. 2. přeprac. a rozš.,. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2003. 661 s. ISBN 80-7182-165-9. info
      doporučená literatura
    • HORYNA, Břetislav. Monoteismus.Krátké dějiny jedinobožství. In Judaismus-Křesťanství-Islám. nové rozšířené. 2003: nakladatelství Olomouc, 2003. s. 11-33, 22 s. ISBN 80-7182-165-9. info
    Výukové metody
  • Přednášky; seminární diskuze na základě zadané četby pramenů a literatury k jednotlivým přednáškám
  • Seminární prezentace k zadanému prameni (dvě vystoupení za semestr v seminární diskuzi na základě písemných komentářů k zadaným pramenům a četby)
  • Práce na komentáři ke kolokviu
  • Metody hodnocení
    Ukončení kolokviem
    Požadavky pro kolokvium:
  • Faktografický test ověřuje znalosti o křesťanských herezích starověku a středověku (je nutno získat alespoň 60 bodů ze 100; jedná se o přístupovou podmínku ústního kolokvia, bodově se do celkového hodnocení kolokvia nezapočítává)
  • Dva písemné semestrální úkoly (podklady pro seminární prezentaci) na základě četby zadaných pramenů - analytické konspekty s řešením konkrétního úkolu (za každý je nutno získat alespoň 60 bodů ze 100, lze je odevzdávat opakovaně; přístupová podmínka ústního kolokvia)
  • Ke zkušebnímu termínu vypsanému v IS MU účastníci kurzu odevzdávají do odevzdávárny předmětu vypracovaný komentář k vybranému prameni jako podklad pro ústní kolokvium

    Podrobné informace o podmínkách ukončení jsou zveřejněny ve Studijních materiálech.
  • Další komentáře
    Předmět je vyučován jednou za dva roky.
    Výuka probíhá každý týden.
    Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, jaro 2007, jaro 2011, jaro 2013, podzim 2018.