RLMgB604 Kvantitativní terénní výzkum náboženství

Filozofická fakulta
podzim 2024

Předmět se v období podzim 2024 nevypisuje.

Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Jakub Cigán, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Jakub Cigán, Ph.D.
Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kristýna Čižmářová
Dodavatelské pracoviště: Ústav religionistiky – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Jiné omezení: Zápis mimo religionistiku je podmíněn souhlasem vyučujícího.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je určen pro magisterské studenty religionistiky, kteří se chtějí dozvědět více o kvantitativních metodách v rámci antropologického a religionistického terénního výzkumu. Kurz se zaměřuje na získání praktických dovedností potřebných pro formulaci výzkumného záměru, sběr dat a analýzu kvantitativních dat a jejich interpretaci. Studenti se v první řadě seznámí se specifikami kvantitativního terénního výzkumu, s jeho přínosy i úskalími. Naučí se, jak vybrat vhodné kvantitativní metody na zodpovězení zvolené výzkumné otázky. Následně se prakticky seznámí s nejužívanějšími metodami kvantitativního terénního výzkumu, jakými jsou viněty, free listy (a pile sorting) či kódování a kvantifikaci kvalitativních dat. Jednotlivé metody si bude moct student/ka vyzkoušet přímo Osvojí si rovněž základní praktické znalosti a dovednosti pro realizaci statistické analýzy dat v rámci příslušné metody. Cílem tohoto kurzu je poskytnout studentům přehled a možnost osvojit si základní dovednosti při designovaní a realizaci vlastního terénního výzkumu za pomoci hlavních kvantitativních nástrojů a technik užívaných ve výzkumu náboženství a kultury.
Výstupy z učení
Po úspěšném ukončení budou studenti schopni:
  • formulovat výzkumný záměr, sbírat a analyzovat kvantitativní data;
  • vybrat vhodné kvantitativní metody na zodpovězení zvolené výzkumné otázky;
  • orientovat se v termínech jako viněty, free listy (a pile sorting) či kódování a kvantifikaci kvalitativních dat.
  • Osnova
    • Uvedení do kurzu
    • Specifika kvantitativního výzkumu v terénu a tvorba výzkumné otázky, rapid assessment
    • Vlastní tvůrčí činnost
    • Kvantifikace kvalitativních dat v rámci obsahové analýzy
    • Vlastní tvůrčí činnost
    • Kódovací příručka a testování kódovací příručky
    • Vlastní tvůrčí činnost
    • Viněty a jejich použití v terénu
    • Vlastní tvůrčí činnost
    • Kulturní konsenzus, freelisty a pile sorting, triády
    • Vlastní tvůrčí činnost
    • Analýza terénních kvantitativních dat (shiny apps)
    • Vlastní tvůrčí činnost
    Literatura
    • Schensul, J. J., & LeCompte, M. D. (Eds.). (2013). Specialized ethnographic methods. A mixed methods approach. AltaMira Press.
    Výukové metody
    Přednášky a semináře, seminární diskuze nad individuálními a společnými úkoly, praktická cvičení, četba
    Metody hodnocení
    Průběžné hodnocení plnění jednotlivých úkolů, závěrečný výzkumný projekt (seminární práce), aktivní účast na seminářích, participace na praktických cvičeních.
    Další komentáře
    Předmět je vyučován jednou za dva roky.
    Výuka probíhá každý druhý týden.

    • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2024/RLMgB604