TCZJ54 Konverzace VI

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Bc. Mirka Tylová (přednášející)
Garance
Bc. Mirka Tylová
Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Michaela Květoňová
Dodavatelské pracoviště: Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
TCZJ54/01: Čt 12:00–13:40 G12, kromě Čt 18. 4., M. Tylová
TCZJ54/02: Čt 14:00–15:40 G12, kromě Čt 18. 4., M. Tylová
Předpoklady
TCZJ44 Konverzace V
Doporučuje se současné zapsání předmětů: TCZJ52 Jazyková cvičení VI, TCZJ53 Cvičení v českém znakovém jazyce VI. Prerekvizita: TCZJ44 Konverzace V.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 7/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Konverzace v českém znakovém jazyce bude vedena jak mezi studenty a lektorem (rodilý mluvčí), tak mezi studenty vzájemně. Výuka bude strukturována po tématech tak, aby student využil slovní zásobu a gramatické jevy osvojené v souvisejících povinných předmětech (Jazyková cvičení V, Český znakový jazyk V). Důraz bude kladen také na zpětnou vazbu (interakci), tj. na porozumění každodenním výrazům v přímé komunikaci, pochopení otázky a pokynů.
Výstupy z učení
Student dokáže se jako aktivní účastník zapojit do delších rozhovorů týkajících se většiny všeobecných témat. Dokáže udržet kontakt s rodilými uživateli znakového jazyka. Dokáže vyjádřit různou míru emocí a zdůraznit, v čem jsou pro něj události a zážitky z osobního hlediska důležité.
Osnova
  • Témata: Vzdělávací systém (vzdělávací systém v naší zemi, vzdělávací systém u neslyšících osob, školní prostředí); Politický systém (politický systém u nás, politický systém v zahraničí, práva neslyšící); Sociálně-právní oblast (sociální oblast, kompenzační pomůcky, právní oblast).
Literatura
    doporučená literatura
  • LEESON, Lorraine - van den BOGAERDE, Beppie - RATHMANN, Christian - HAUG, Tobias. Znakové jazyky a Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Deskriptory pro společné referenční úrovně. Rada Evropy, 2016. Dostupné z: www.ecml.at/Portals/1/ECML.Public
  • Kurz komunikace se sluchově postiženými. [hybridní kniha online]. Brno: Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky, Masarykova univerzita, 2010. Dostupné z: www2.teiresias.muni.cz/hybridbook/book/tkurzd.
  • Dictio: Vícejazyčný výkladový slovník online. [online]. Brno: Masarykova univerzita, 2018. Dostupné z: www.dictio.info.
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky: Jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Rada Evropy, 2001.
  • KOTULÁN, J. Školní výuka, zdravotní výchova. [hybridní kniha online]. Brno: Masarykova univerzita, 2015.
  • PEŠKOVÁ, Kateřina a kol. Český znakový jazyk pro pedagogy českých neslyšících I., II., III. [DVD]. Praha: Jazykové centrum Ulita, 2011.
  • Zákon o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob. [hybridní kniha online]. In: 384/2008. Dostupné také z: www2.teiresias.muni.cz/hybridbook/book/zakon-155.
  • KOMORNÁ, Marie. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. 2. opravené. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. info
Výukové metody
cvičení vedená v českém znakovém jazyce; práce s lektorem v hodině; rozbor příkladů; názorně-demonstrativní metoda – práce s obrazem a videem
Metody hodnocení
docházka, aktivita, práce v hodině
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/TCZJ54